Abuquir skrev:
Jag har haft en förbrukning på 1994 kwh under 28 dagar i februari/mars. Under denna tiden hade jag tillsats el på 610 kwh. Då jag har haft hjälp av comfortzone att ställa in min pump så är nog inte siffrorna riktigt relevanta för jag hade ganska hög tillsats i början av perioden. Efter bara någon vecka eller så, så har jag bara haft el tillskott på mellan 0 och ca 20 kw per dag, lite beroende på hur kallt det har varit ute eller om det har varit långa duschar. I övrigt har jag märkt att eltillskottet inte går in särskilt ofta även om det är minus 8-10 grader ute.

Februari hade jag 1200kWh totalt med hushåls el.
har bergvärme & värmer ett gammalt hus på 200m2.
kör med 21 grader inne, huset ligger i sörmland

Du kan plocka ur lika mycke ur en ytjordvärme anläggning & en sån är mycket billigare att instalera än bergvärme!

CarMan skrev:
Februari hade jag 1200kWh totalt med hushåls el.
har bergvärme & värmer ett gammalt hus på 200m2.
kör med 21 grader inne, huset ligger i sörmland

Och till det har du kostnaden för hål och installation!
Jag hade inte ens kostnaden för installationen, eftersom jag gjorde den själv.

Abuquir skrev:
Och till det har du kostnaden för hål och installation!
Jag hade inte ens kostnaden för installationen, eftersom jag gjorde den själv.
Jag påstår inte at man vid nybyggnad ska instalera bergvärme. Men man ska starkt tänka över att instalera ytjordvärme, en sån anläggning är lika effektiv som bergvärme & det var därför jag visa mina siffror.
(jag har också instalerat min vermeanläggning själv, fick dock leja bort borrningen)

om man instalerat ytjordvärme vid nybyggnation så kan man få det hela billigr, då man endå har en grävare på plats för att plana ut tomten. & en sån anlägning kan man instalera själv om man vill!

Du har ändå kostnaden för grävaren, även om han är där. Jag tänkte över jordvärme också, men där har du ju ytterligare en sak som kan gå sönder. Det blev som sagt en Comfortzone och nu när den är intrimmad skall väl inte bli så många Kwh i fortsättningen. Jag skulle ju faktiskt kunna stänga av elpatronerna också har jag märkt utom när det börjar närma sig 15 till 20 minusgrader ute.

Ett förtydligande kanske. Är det energiåtgång uppvärmning enbart, uppv + varmvatten, eller uppv+vamv+ hushållsel?

Jag skulle GISSA på uppv+varmvatten, ty juni o juli 3% troligen "noll" uppvärmning då, alltså varmvatten är 3% per månad som över året ger tot 48% varmvatten (och 52% värme), det låter,

kanske en petitess, men jag ser alltför mycket procentadande och på vad och då kan (blir) slutsatsen man sökte fel

Charlie, i vilken del av landet avser du? Och vilket uppvärmningssystem gäller det? Jag tror att frånluftsvärmepumpar har en annan årsfördelning. Själv har jag haftföljande fördelning (total energiåtgång inkl hushållsel) över året i ett hus från 1961 med FVP (IVT480) i Stockholm:

jan 0,15
feb 0,18
mars 0,13
april 0,07
maj 0,04
juni 0,02
juli 0,02
aug 0,02
sept 0,03
okt 0,07
nov 0,11
dec 0,16

Jag hade alltså 33 % i jan-feb. Givetvis är det olika från år till år. Man kan ju också kika på SMHI:s graddagar gällande Stockholm.

17
16
14
9
3
1
1
1
3
8
12
16

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.