Supertack för all kunskap och alla tips! Ska prova mig på lite av era tips i helgen och se hur det fungerar, tack!

Hej!

Verkar som att det löste sig genom att öka trycket i systemet (fylla på med mer vatten) från 0,5 bar till ca 1 bar. Nu blir det värme i elementen på övervåningen.

I alla utom 1 i alla fall, tänkte att jag passar på och fråga er experter om det också. Det är ett av elementen som man har bytt ut från ett äldre till ett nyare element, och således fått skarva ett smalare rör till det större ursprungliga (se bild för tydlighet). Jag och en bekant disskuterade detta och kom fram till att det eventuellt har med flödet att göra?
Rörkopplingar nära fönster, blandning av mässing och koppar, grafiskt tapetmönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En termostatventil på en radiator, kopparledning, ett fönster och tapet i bakgrunden.
Skapa konto

Metall vattenventil med droppande vatten, monterad under tak, kopplingsrör synliga.
Skapa konto

Jag upplever nämligen liknadne symptom som med de andra elementen på övervåningen, när jag kör låg värme (vilket vi gör nu pga elpriserna) så får jag ingen värme alls i detta element. Men brassar jag på lite och ökar värmen så kommer det värme även i detta element. Jag har kollat och motionerat termostatventilen och så vitt jag förstår det är det inte den, då den rör på sig med enkelhet när jag trycker på den. Min gissning som ovan är att det blir förmycket motstånd i och med skarvningen och således väljer vattnet att ta en annan väg än till detta element, kan det ligga något i det? Och hur löser jag det?

Vilket läge har returventilen på det elementet? Termostatventilen ser uppskruvad ut redan. Antingen så behöver detta element få ett högre flöde, eller alla andra ett lägre.

Se bifogad instruktion för justering av termostatventilen.

• Tekniskt datablad för Danfoss radiatorventiler med förinställning och produktbeställningsinformation.
    Skapa konto
  • Gilla
Biigbeer
  • Laddar…
Du får ursäkta min bristande kunskap!

De äldre elementen (dvs de andra på övervåningen) har en sån här typ av termostatventil istället:

Rörledning med öppen mutter och spindel av stoppventil framför blommönstrad bakgrund.
Skapa konto

Det är 3 andra stora element på övervåningen (2 i sovrummet, 1 ett annat extrarum) och 1 mindre element i "trapphallen". Rekommenderar du att sänka flödet på dom ett "snäpp" och se om det ger värme i det element som inte får värme idag? Och hur gör jag det på de gamla elementen (med sådan ventil som bilden ovan)?

Innan något avancerat, om du stänger ner med termostaten så blir det samma sak som att justera in ett flöde. Stängs ett element får dom andra mera flöde. Du får prova.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.