Hej!

Jo jag bygger ett hus och behöver då göra beräkningar lite då o då så jag lägger till funktioner allteftersom.

Än så länge är programmet inte så "lättanvänt" utan jag tänkte om nån vill hjälpa till så kan man få andras syn på saken också sånt är ju viktigt, när man gör helt själv blir man lite blind.
 
Hoppar in i denna tråden..

Har suttit och funderat på tilläggsisolering osv. Då har jag använt energiberakning.se och så vitt jag fått fram då. Så är de ej ekonomiskt försvarbart att riva bort de ytskick invändigt och utvändigt för att få till 45x2 isolering. Bor i en gammal 40-tals kåk och isoleringen är väl indirekt som ett lakan i dagsläget. Så min slutsats är att den dagen man ska göra om fasad eller invändigt. Så isolerar man givetvis då!

Men för att få en betydlig skillnad så behöver man göra något rejält. Typ 120mm utvändigt.

Har jag kalkylerat korrekt?
 
Ja det beror ju lite på hur mycket isolering du har idag. om 95mm gör nån skillnad. Jag hade 70mm vägg med 45 isoleringsmatta som var uppspikad i väggen och som hade släppt och glidit ner, så för min del var ju allt en vinning.:) Första vintern i kåken så frös stövlarna fast i köksgolvet. nu klarar jag mig med 2x16kg pellets/dygn för varmvatten till fyra och värme när det är -5grader ute jag har mer än 300kvm o värma upp så det känns som om jag hamnat rätt nu.
 
Hej jag har svårt för att använda energiberäkning.se, jag förstår mig inte riktigt på värdena som ska in. Och får en förbrukning på över 400 kwh/m2/år

Jag ska bygga en stuga i lösvirke, platta på mark med vattenburen golvvärme. BOA 25m2
väggarna får ca 300mm glasfiberull isolering och 500mm i tak, så tät ångspärr som möjligt såklart. 300mm cellplast under plattan. Två treglasfönster och en ytterdörr.
Mekanisk frånluftsventilation och friskluftsventil vid fönster.

Borde inte detta klara kraven på under 110kwh/m2? Eller vad kan det tänkas hamna på? Är det ett måste med FTX ventilation för att komma under 110?

Vänliga hälsningar

Nicklas
 
  • stuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.