Om du nu vill ha ett förråd närmast huset bör väl detta gå att bygga så förrådets yttervägg (mot carport:en) blir ett upplag för takbalkarna och du klarar dig med 6m spännvidd och får ett förråd. Eller tänker jag fel?

En 500mm bärlina i framkant kan inte vara kul. Hur hög skulle en motsvarande stålbalk vara? Det skulle ju vara fint att slippa en stolpe i mitten. Det tror jag man skulle uppskatta under lång tid framöver.
 
En HEA 280 skulle klara samma jobb.
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Man bör aldrig börja kompromissa för tidigt. Först måste du ta fram den bästa lösningen med hänsyn till önskad funktion och utseende. Som jag skrev i inlägg #21 så behöver du ingen mittstolpe om bärlinans dimension är 215x495 mm. Varje takbalk representerar en last på ca 800 kg i respektive ände. 45x95 reglar i väggen bör klara den extra lasten eftersom det är en gavel. En bärlina som är fäst i huset behöver inte de dimensioner som en fristående.

Lite fler ritningar på huset, framför allt gavelfasaden, ger bättre precision i diskussionen.
Dom ritningarna jag har på huset, är inte mycket att se i sammanhanget, men hjälper det så varför inte!;)

Har dom på dumburken. Lägger upp inom kort!

Om jag fäster taket i vägen på 2,80 så har jag 20 cm för spont, papp, läkt och plåt, (och för att inte hamna så nära fönstren?)

...väljer bärlinan 215x495. Normal höjd för garage/carport? 2,10-2,20..Med en höjd på 2,20,.. 2695mm i framkant. 105mm skillnad (ish) på högsta och lägsta punkt. Vad är det för grader?:rolleyes: Tänker jag fel här, rätta mig isf?:cool:
 
johel572 johel572 skrev:
Om du nu vill ha ett förråd närmast huset bör väl detta gå att bygga så förrådets yttervägg (mot carport:en) blir ett upplag för takbalkarna och du klarar dig med 6m spännvidd och får ett förråd. Eller tänker jag fel?

En 500mm bärlina i framkant kan inte vara kul. Hur hög skulle en motsvarande stålbalk vara? Det skulle ju vara fint att slippa en stolpe i mitten. Det tror jag man skulle uppskatta under lång tid framöver.
Jag skulle också uppskatta att min fru inte kör in i den när det går för fort en stressig dag!:rofl:

Blir carporten 6m djup..min bil är 4,5m lång, då har jag 1,5m att resa ett förråd, och då står bilen nästan utanför i framkant! Skippar jag förrådet, har jag lite plats framför och bilen står en bit längre in..
 
Redigerat:
105 mm höjdskillnad på 7,4 meter blir mindre än en grad om jag räknat rätt. Det är för dåligt.
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Väljer vi då 2,10,.. så blir det 205mm ist?

Väljer vi 2,10 + 3,15 (som du nämnde) så har vi 385.. ser ju bättre ut, men räcker det?

Edit: Djupet är på 6m nu..
 
Då är vi uppe på strax under 4 grader. Om det räcker beror på vilken sorts plåttak du ska ha.
 
Jag tror jag fattade fel där. Fick för mig att ni ville ha 6m djup plus ett förråd. Har du bara 6m att röra dig på tycker jag du gör helt rätt i att skippa förrådet.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det blir så få grader, så vad kan jag ha? Sänker jag öppningen till 2.0m så får jag väl ytterligare nån grad plus, men det kanske kommer se konstigt ut på konstruktionen?

Vad är en generell höjd för garage/carport. Vad har du/ni på era?
 
>Bossespecial

Hur gick det med snöfickan du skissade på?:) Är det nått vi behöver ha med i dimensioneringen?:thinking:
 
Kan du kanske gräva marken djupare? Ett annat lite o-ortodoxt förslag är att gjuta betongtak om du vill ha en stenlagt uteplats utanför köket. Måste lutningen vara ut från huset eller kan den vara åt ena sidan? Om den går från sida till sida högst där du inte har fönster kan den göras brantare.
 
redarn redarn skrev:
Kan du kanske gräva marken djupare? Ett annat lite o-ortodoxt förslag är att gjuta betongtak om du vill ha en stenlagt uteplats utanför köket. Måste lutningen vara ut från huset eller kan den vara åt ena sidan? Om den går från sida till sida högst där du inte har fönster kan den göras brantare.
Nja, nått betongtak skippar vi! Undra vilka pelare vi behöver då? 200x200!:cool:;)

Skämt å sido..

Vi har dock funderat på ett helt platt, och göra en uteplats ovanpå, men det har vi avfärdat, så det är bortglömt för länge sedan!:geek:

Lutningen blir snyggast utåt, pulpettak. Passar in på huset bäst, förutom sadeltak då, men där är vi körde, pga köksfönstren. Nått "funkistak" tror jag bara förstör utseendet!
 
Chainsaw_ JT83 skrev:
>Bossespecial

Hur gick det med snöfickan du skissade på?:) Är det nått vi behöver ha med i dimensioneringen?:thinking:
Jag la ner det pga tidsbrist men lite förenklat så var snöfickan ca 2ggr så stor som grundvärdet inne vid väggen
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Rickard.
Nä vänta nu takterras med utgång genom köket låter inte dumt alls bygg ~2° på med terrassduk, ett snyggt räcke och ställ ut en gasolgrill och en loungegrupp. Ni bör dock bygga om köket så man kan nå ölen genom fönstret!
Angående taklutningar så är minst 6° rekomenderat för dubbelfalsat och 14°för andra plåttak. Men jag är övertygad att du kan gå ner i taklutning med tanke på förutsättningarna oavsett alternativ. Relativt kort fall, inga hinder, vinklar osv. Det du bör tänka på är att snö kan rasa från plåttak i låga vinkar och förutom att det snedbelastar så gör det också att du kommer försent och svettig till jobbet.
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
115x315 kan ersättas av 190x270.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.