Om man har hela takplåtar då, gäller samma krav då?
jag har ett låglutande tak och tog papp och fulllängds plåtar, det borde ju va bra?
 
Rickard.
nino nino skrev:
Om man har hela takplåtar då, gäller samma krav då?
jag har ett låglutande tak och tog papp och fulllängds plåtar, det borde ju va bra?
Om du syftar på mitt inlägg så bör du läsa om då jag aldrig nämde ordet krav.
 
Med djupet minskat till 6 meter kan man minska ner på fler dimensioner. Jag ska räkna om lite senare.
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
P
Vad säger brandskyddsreglerna om att bygga en carport mot fasaden ?
 
P Peter_K skrev:
Vad säger brandskyddsreglerna om att bygga en carport mot fasaden ?
Det är ju supervanligt och i grund och botten kan man se på det som ett altantak, så de säger kanske inte jättemycket konstigt? :)
 
  • Gilla
Richard87
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nä vänta nu takterras med utgång genom köket låter inte dumt alls bygg ~2° på med terrassduk, ett snyggt räcke och ställ ut en gasolgrill och en loungegrupp. Ni bör dock bygga om köket så man kan nå ölen genom fönstret!
Angående taklutningar så är minst 6° rekomenderat för dubbelfalsat och 14°för andra plåttak. Men jag är övertygad att du kan gå ner i taklutning med tanke på förutsättningarna oavsett alternativ. Relativt kort fall, inga hinder, vinklar osv. Det du bör tänka på är att snö kan rasa från plåttak i låga vinkar och förutom att det snedbelastar så gör det också att du kommer försent och svettig till jobbet.
Det som det "faller" på är väl höjden/infart på carporten! (Om inte man kan räkna om till bredare dimensioner dvs)

Platt och uteplats är såklart ett alternativ, men vi har solen på morgonen mot den fasaden.. vid 12-13 tiden är den borta!:rolleyes: Sen för att det ska funka, behöver vi konstruera ett innertak, (som tar höjd) för att leda bort vatten, skräp och rödvinsglas som ramlar omkull när man plötsligt tappar fokus!:p
 
J justusandersson skrev:
Med djupet minskat till 6 meter kan man minska ner på fler dimensioner. Jag ska räkna om lite senare.
Lysande!:cool:
 
Med 6meters djup kan man använda en 215x225 mm bärlina i framkant (med ett nittstöd) och 115x270 som takbjälkar. Den senare dimensionen kan krympas ytterligare på höjden om man vill.
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Med 6meters djup kan man använda en 215x225 mm bärlina i framkant (med ett nittstöd) och 115x270 som takbjälkar. Den senare dimensionen kan krympas ytterligare på höjden om man vill.
Ser ju riktigt bra ut! Då får vi ju ner graderna hyffsat för ett plåttak?
 
Några synpunkter när det gäller minsta taklutningar: Det mesta som finns skrivet gäller ju hustak. För en carport tycker jag inte man kan ställa samma krav. Det viktiga är att vattenavrinningen fungerar. Det finns allmänna rekommendationer som över- eller underskrids av tillverkarna. För hus så fungerar alla typer av plåt på lutningar över 1:4 (14 grader). Vid bandtäckning med dubbelfalsning kan man gå ner till 1:30. Jag bifogar en tabell över Plannjas produkter som förklarar en del.
Tabell över möjliga val av takprodukter beroende på taklutning från Plannja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Vill inte specifikt säga någon grad som är ok i ditt fall men en klassisk trp20 fogad i längdskarvarna och skruvad ordentligt håller förvånansvärt tätt. En närstående har ett på ca 80m2 med max 3°lutning och det brukar bara droppa in lite vid snösmältningen (inget problem i detta fall) det man bör tänka på är att vatten kan rinna Kaprillärt på undersidan och långsiktigt förstöra takfoten. För att motverka kan man vika underlaget runt sista brädan.

Inget jag rekomenderar såklart (*host* papp *host*) men fullt möjligt.
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Några synpunkter när det gäller minsta taklutningar: Det mesta som finns skrivet gäller ju hustak. För en carport tycker jag inte man kan ställa samma krav. Det viktiga är att vattenavrinningen fungerar. Det finns allmänna rekommendationer som över- eller underskrids av tillverkarna. För hus så fungerar alla typer av plåt på lutningar över 1:4 (14 grader). Vid bandtäckning med dubbelfalsning kan man gå ner till 1:30. Jag bifogar en tabell över Plannjas produkter som förklarar en del.
[bild]
Ser ut som att planja 45/45r funkar för ändamålet.. vilken grad är man uppe i på dom dimensionerna du angav?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vill inte specifikt säga någon grad som är ok i ditt fall men en klassisk trp20 fogad i längdskarvarna och skruvad ordentligt håller förvånansvärt tätt. En närstående har ett på ca 80m2 med max 3°lutning och det brukar bara droppa in lite vid snösmältningen (inget problem i detta fall) det man bör tänka på är att vatten kan rinna Kaprillärt på undersidan och långsiktigt förstöra takfoten. För att motverka kan man vika underlaget runt sista brädan.

Inget jag rekomenderar såklart (*host* papp *host*) men fullt möjligt.
Byggmax *how to lägga takpapp video, på tuben* viker dom runt vid takfoten! Dom "ställer" för allt..:D

Edit: Eller nu blev jag osäker..

Edit: Jo, det gjorde dom! 5 cm till och med!:)
 
Redigerat:
Om jag räknat rätt så är vi uppe i 5 grader nu.
 
Rickard.
Chainsaw_ JT83 skrev:
Byggmax *how to lägga takpapp video, på tuben* viker dom runt vid takfoten! Dom "ställer" för allt..:D

Edit: Eller nu blev jag osäker..

Edit: Jo, det gjorde dom! 5 cm till och med!:)
Sedärja, det va imponerande inte många snickare/plåtslagare som ids lägga en extra underlag i takfoten, och med all rätt egentligen. Men i ditt fall är det nog ingen dum idé, så förbannat tråkigt om första plankorna blir fula.

Edit. Tänkte på det en sekund och inser att det är omöjligt att göra detta om man vill ha infrästa rännkrokar.

Jag ser ingen verklig fördel på att gå från trp 20 till 45, teoretiskt... möjligt. Knappast tätare men fulare och dyrare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.