14 483 läst · 108 svar
14k läst
108 svar
En omöjlig carport-uppgift!!???
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Står carporten på samma nivå som sutterängvåningen?
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Inget, såg precis ett fel haha, hoppas man han ta bort bilden innan någon hann o se det
Lyckades hitta en konstruktör via en vän som kikade på detta lite snabbt, och han får fram dessa uppgifter!
Bärlina 140x630 (med pelare i mitten)
Takbalkar 115x360 (c/c 600)
Pelare 165x165
Blir allt mer spännande detta!
Bärlina 140x630 (med pelare i mitten)
Takbalkar 115x360 (c/c 600)
Pelare 165x165
Blir allt mer spännande detta!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Dimensionerna verkar lite överdrivna. En 2,5 meter hög limträpelare med dimensionen 165x165 mm klarar en centrisk last på över 400 kN, dvs mer än 40 ton. Du kan ställa en lätt stridsvagn ovanpå en sådan. En bärlina av 140x630 mm limträ med en spännvidd på 3,75 meter klarar en last på åtminstone 12 ton per meter. Minst överdrivna är takbalkarna. 115x360 är inte så mycket mer än det jag föreslog, 115x315.
Om du sätter fyra stolpar får du en spännvidd under 1,5m och kan ha en stolpe som förrådshörn. Med så liten spännvidd kan du säkert gå ned i dimension på takbjälkarna. Om du dessutom sättet dessa i balkskor bygger taket mindre höjd då toppen kommer i nivå med toppen på bärlinorna. Fortfarande bekvämt att gå mellan pelarna. Blir den extra snölasten inne vid husväggen? I så fall en extra bärlina på omkring 750mm?
J justusandersson skrev:Dimensionerna verkar lite överdrivna. En 2,5 meter hög limträpelare med dimensionen 165x165 mm klarar en centrisk last på över 400 kN, dvs mer än 40 ton. Du kan ställa en lätt stridsvagn ovanpå en sådan. En bärlina av 140x630 mm limträ med en spännvidd på 3,75 meter klarar en last på åtminstone 12 ton per meter. Minst överdrivna är takbalkarna. 115x360 är inte så mycket mer än det jag föreslog, 115x315.
Oj! Ja, visst väger snö as, men kommer det så mycket snö, som 40 ton, och jag inte skottar av det i tid, får jag skylla mig själv!J justusandersson skrev:Dimensionerna verkar lite överdrivna. En 2,5 meter hög limträpelare med dimensionen 165x165 mm klarar en centrisk last på över 400 kN, dvs mer än 40 ton. Du kan ställa en lätt stridsvagn ovanpå en sådan. En bärlina av 140x630 mm limträ med en spännvidd på 3,75 meter klarar en last på åtminstone 12 ton per meter. Minst överdrivna är takbalkarna. 115x360 är inte så mycket mer än det jag föreslog, 115x315.
Känns som att vi krymper djupet till 7450x6000 och skippar förrådet ändå. Då minskar vi ju spännvidden ännu mer samt det blir avsevärt mycket billigare! Sidorna ska bräslås inom sin tid också, samt målas..många bäckar små när man räknar ihop det..
Menar du i mitten nu? Smart att fälla in takbalkarna. Vinner ju några grader på det viset också! Dock så tappar man lite bärighet längst ut antar jag, men kanske inte så mycket att bärigheten försämras allt för mycket?redarn skrev:Om du sätter fyra stolpar får du en spännvidd under 1,5m och kan ha en stolpe som förrådshörn. Med så liten spännvidd kan du säkert gå ned i dimension på takbjälkarna. Om du dessutom sättet dessa i balkskor bygger taket mindre höjd då toppen kommer i nivå med toppen på bärlinorna. Fortfarande bekvämt att gå mellan pelarna. Blir den extra snölasten inne vid husväggen? I så fall en extra bärlina på omkring 750mm?
Ja, en rad på varje sida och en i mitten. Om du kan sätta sidoraderna 3-400mm in från ytterkanten och sätta 45 graders sedsträvor tror jag det heter mellan pelare och bärlina kan du få ner fria spännvidden på bärlinan mot två meter och gå ner mer i dimension. Med balksko tror jag inte du kan ha mycket överhäng utanför sista bärlinan.JT83 skrev:
Det går givetvis att bygga ännu tunnare om man hänger upp ovanifrån i wire men det blir nog lite väl mycket ”redarn special” över det.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Maximal snölast på hela taket (7,4x7,45) kan bli 20 ton, men 40 ton på en stolpe är orimligt och felräknat. Din väns konstruktör skulle jag inte anlita.
Att gå ner till ett djup på 6 meter är klokt eftersom det är en lagerförd längd av många limträdimensioner. Det förenklar antagligen en hel del. Däremot är jag skeptisk till att ha fler pelare än en (under den yttre bärlinan). Det blir sannolikt inte billigare och man försämrar funktionen. Sedan är jag allergisk mot balkskor i synliga lägen. Bygger man något som kostar så mycket pengar bör man se till inte bara att det håller i längden utan även att det blir snyggt.
Att gå ner till ett djup på 6 meter är klokt eftersom det är en lagerförd längd av många limträdimensioner. Det förenklar antagligen en hel del. Däremot är jag skeptisk till att ha fler pelare än en (under den yttre bärlinan). Det blir sannolikt inte billigare och man försämrar funktionen. Sedan är jag allergisk mot balkskor i synliga lägen. Bygger man något som kostar så mycket pengar bör man se till inte bara att det håller i längden utan även att det blir snyggt.
Helst av allt skulle jag vilja skippa pelaren i mitten, just för syns skull, men jag kan leva med den, om bärlinan kräver det, med dom dimensionerna!J justusandersson skrev:Maximal snölast på hela taket (7,4x7,45) kan bli 20 ton, men 40 ton på en stolpe är orimligt och felräknat. Din väns konstruktör skulle jag inte anlita.
Att gå ner till ett djup på 6 meter är klokt eftersom det är en lagerförd längd av många limträdimensioner. Det förenklar antagligen en hel del. Däremot är jag skeptisk till att ha fler pelare än en (under den yttre bärlinan). Det blir sannolikt inte billigare och man försämrar funktionen. Sedan är jag allergisk mot balkskor i synliga lägen. Bygger man något som kostar så mycket pengar bör man se till inte bara att det håller i längden utan även att det blir snyggt.
Sen kommer jag nog behöva ha dom längre än 6m, då jag tänker öppna husväggen så jag kan fästa balkarna på bästa möjliga sätt.
Funderar om dom kan fästas i stolpar inne i väggen, som står på källarmuren? Skippar jag balkskor, och låter dom vila ovanpå bärlinan, vill jag minst ha dom 200-250 utanför, och det som krävs in i vägg!
Mina förslag handlar inte om att få ned priset utan om funktionskravet på högre takhöjd utan att blockera köksfönstret. Sen blir förstås allting en avvägning av funktion/pris/estetik.J justusandersson skrev:Däremot är jag skeptisk till att ha fler pelare än en (under den yttre bärlinan). Det blir sannolikt inte billigare och man försämrar funktionen. Sedan är jag allergisk mot balkskor i synliga lägen. Bygger man något som kostar så mycket pengar bör man se till inte bara att det håller i längden utan även att det blir snyggt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man bör aldrig börja kompromissa för tidigt. Först måste du ta fram den bästa lösningen med hänsyn till önskad funktion och utseende. Som jag skrev i inlägg #21 så behöver du ingen mittstolpe om bärlinans dimension är 215x495 mm. Varje takbalk representerar en last på ca 800 kg i respektive ände. 45x95 reglar i väggen bör klara den extra lasten eftersom det är en gavel. En bärlina som är fäst i huset behöver inte de dimensioner som en fristående.
Lite fler ritningar på huset, framför allt gavelfasaden, ger bättre precision i diskussionen.
Lite fler ritningar på huset, framför allt gavelfasaden, ger bättre precision i diskussionen.