På kortsidan blir det inte så mycket snö från det befintliga taket.
 
Fast carporten är ju på gaveln så det blir ju inget ras från stora taket
 
Rickard.
Bara för att det inte kan rasa snö betyder inte att man kan skita i allt som har med det befintliga taket. Beroende på hur högt huset är kan det bli en rejäl snöficka och det är inga vikter att leka med. Nu vet jag inte vars i landet detta är men det bör tänkas på
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Risken för snöficka är stor när det år mot gaveln på detta sätt så det måste du beräkna för. Kan ge rätt stora laster. Har fock inte sett ngt online-beräkningsverktyg som hjälper än med det. (Synd för det borde inte vara så svårt)
 
Flikar in med: Västernorrland -> Sundsvall
 
Det är definitivt ingen omöjlig uppgift. Om du vill få ner höjden på den yttre bärlinan kan du antingen använda en tjockare balk, 215x495 mm, eller sätta ett stöd på mitten. I det senare fallet kan du använda 115x315. Enklaste sättet att hålla ner takbjälkarnas dimension är att lägga dem på c/c 600 mm. Då kan du använda 115x315 där också utan någon extra pelare och bärlina. Mått enligt din skiss och laster enligt tidigare uppgift. Genom att lägga in en bärlina på mitten också kan man krympa dimensionerna ytterligare men jag tror inte det blir billigare. Enklste sättet att göra en prisjämförelse är att summera limträbalkarnas volym i de olika alternativen. Limträ kostar vanligen lika mycket per kubikmeter oberoende av dimension.
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Hur högt är det mellan taknock och taket på carporten?
 
J justusandersson skrev:
Det är definitivt ingen omöjlig uppgift. Om du vill få ner höjden på den yttre bärlinan kan du antingen använda en tjockare balk, 215x495 mm, eller sätta ett stöd på mitten. I det senare fallet kan du använda 115x315. Enklaste sättet att hålla ner takbjälkarnas dimension är att lägga dem på c/c 600 mm. Då kan du använda 115x315 där också utan någon extra pelare och bärlina. Mått enligt din skiss och laster enligt tidigare uppgift. Genom att lägga in en bärlina på mitten också kan man krympa dimensionerna ytterligare men jag tror inte det blir billigare. Enklste sättet att göra en prisjämförelse är att summera limträbalkarnas volym i de olika alternativen. Limträ kostar vanligen lika mycket per kubikmeter oberoende av dimension.
Om jag förstår dig rätt här.. 115x315, yttre bärlina med en 115x115 pelare i mitten? Håller den vikten med fler antal takbjälkar med tanke på c/c 600 istället för 1200?

Blir ju 7,4m spännv. på takbjälkarna?

Skulle kännas tryggare att ha en till bärlina i mitten men det kanske inte behövs!? Vill ju få så många grader som möjligt, och ha hyffsad takhöjd invändigt. Det spann som finns är 3m ca, eftersom dom irriterande köksfönstren sitter där dom sitter...
 
B bossespecial skrev:
Hur högt är det mellan taknock och taket på carporten?
Om du menar nock på bostadshus, och tilltänkt carporttak..är den är gigantisk! Har inga exakta mått, och väldigt simpla ritningar på huset..
 
Det är snön som väger, inte virket.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Chainsaw_ JT83 skrev:
Om du menar nock på bostadshus, och tilltänkt carporttak..är den är gigantisk! Har inga exakta mått, och väldigt simpla ritningar på huset..
 
Chainsaw_ JT83 skrev:
Om du menar nock på bostadshus, och tilltänkt carporttak..är den är gigantisk! Har inga exakta mått, och väldigt simpla ritningar på huset..
Bara på ett ungefär räcker, vet du vilken vinkel du har på taket(bostadshuset), kollar snöfickan nämligen.
 
B bossespecial skrev:
Bara på ett ungefär räcker, vet du vilken vinkel du har på taket(bostadshuset), kollar snöfickan nämligen.
45 känns ganska nära!:)
 
Kollade från Beijer ang priser..finns såklart andra!?

Finns 4, 6 & 9m längder där..

Med mått 7450x7450 (får kapa om jag ska ha mina mått, men mycket spill)

Främre bärlina 115x315 x 1, 9m
Takbjälkar 115x315 x 12, 9m

57 291;-

Ändrar jag mått till 7450x6000 - 32 019;-
Men då får det inte plats något förråd! Vill inte ha bilen kant i kant vid yttre bärlina.:geek:

Väljer hellre bort förrådet, men praktiskt att ha. Klurigt!:thinking:

Finns det nån där man kan måttbeställa limträ?
 
Jag beställde i somras från mitt lokala XL-bygg. Måttbeställd balk från moelven. Det borde Beijer med kunna fixa. Ofta lönar det sig att fråga om pris, då kan du sessutom få dem kapade i rätt längder.
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.