J justusandersson skrev:
Om jag räknat rätt så är vi uppe i 5 grader nu.
Räknar du på 3m höjd vid carport-nock?

Får stolparna stå på bärlinan? Tänkte om vi använder 115x115? Eller bör vi ha lite grövre i framkant? Just för att täcka bärlinan mer på centrum?
 
Jag utgick från dina 385 mm och adderade förändringarna.
Chainsaw_ JT83 skrev:
Får stolparna stå på bärlinan?
Du menar om bärlinan ska vila på stolparna? Ur lastsynpunkt räcker det med 90x90 stolpar men det blir alltid snyggare och enklare om stolparna i någon led är lika bred som ovanliggande balk. Ska du ha en 215x225 balk så är minsta stolpdimension med 215 mm bredd också 215x225. En sådan stolpe klarar 75 ton, det känns lite orimligt men är säkert snyggast.
 
J justusandersson skrev:
Jag utgick från dina 385 mm och adderade förändringarna.

Du menar om bärlinan ska vila på stolparna? Ur lastsynpunkt räcker det med 90x90 stolpar men det blir alltid snyggare och enklare om stolparna i någon led är lika bred som ovanliggande balk. Ska du ha en 215x225 balk så är minsta stolpdimension med 215 mm bredd också 215x225. En sådan stolpe klarar 75 ton, det känns lite orimligt men är säkert snyggast.
Ja, snyggast blir det garanterat, men dom pelarna kostar ju därefter!:thinking::)

Man skulle ha haft en fräs, så man kunde fräsa ur storleken på stolpen, c/c i bärlinan, sen skruva genom bärlinan in i stolpen!(y)
 
Jag skulle nog göra så här. Använda 90x90 stolpar och låta en smed/mekanisk verkstad göra rejäla vinkelbeslag, 60 mm utvikta upptill med hål för M10 franska skruvar. Rejält gods, minst 6 mm tjockt. Vill du inte gå upp till balkens bredd, finns ingen anledningatt använda annat än 90x90.
 
J justusandersson skrev:
Jag skulle nog göra så här. Använda 90x90 stolpar och låta en smed/mekanisk verkstad göra rejäla vinkelbeslag, 60 mm utvikta upptill med hål för M10 franska skruvar. Rejält gods, minst 6 mm tjockt. Vill du inte gå upp till balkens bredd, finns ingen anledningatt använda annat än 90x90.
Du menar skruva beslagen från sidan på stolpen, och lägga balken på dom!?
 
Då ska man bara hitta en återförsäljare på den dimensionen! Den är ju inte så vanlig vad jag förstår..dock borde väl dom större grossisterna, som Xl Bygg, Beijer, Bolist kunna ta hem? Google sa inte mycket om den dimensionen, så det blir väl till att kontakta dom och kolla?
 
Alla seriösa byggvaruhandlare som tillhör Xl Bygg, Beijer och Bolist brukar kunna ta hem alla limträdimensioner som tillverkas. Kolla limträtillverkarnas hemsidor, Martinssons, Setra mfl.
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Fick tillbaka en offert från Fresks idag.

Bärlina: 215x225 - 7450mm 1 st, 3450;-
Takbjälk: 215x270 - 6500mm 12 st 42.754
Frakt från lev. 1875;-


48,054 totalt, ex moms
 
Redigerat:
Men om du har en bärlina på mitten också då. Borde du inte klara dig med vanliga 45x220 (killgissning, se det som ett koncept)? Dvs bara 3m spännvidd.

41tkr för stommen låter ju galet. 1000kr/kvm för ett dubbelfalsat plåttak på det så är det bisarrt dyrt för en carport!
 
johel572 johel572 skrev:
Men om du har en bärlina på mitten också då. Borde du inte klara dig med vanliga 45x220 (killgissning, se det som ett koncept)? Dvs bara 3m spännvidd.

41tkr för stommen låter ju galet. 1000kr/kvm för ett dubbelfalsat plåttak på det så är det bisarrt dyrt för en carport!
Första posten i offerten såg lovande ut.
Andra var mindre kul..:rofl:

Har kontaktat en snickare idag..gett honom alla tänkbara mått, och han bygger takstolar i fabrik till vardags. Han sa att han skulle rita/räkna på en specialare. Så vi får ett sadel. Spännande att se vad han kommer fram till!

Sen är vi ganska mycket inne på ett platt tak också, med altan. Han skulle rita på det också!
 
Dimensionen på takbjälkarna är fel. Ska vara 115x270.12 sådana bör kosta högst 24000 kr. Priset på bärlinan verkar OK.
 
J justusandersson skrev:
Dimensionen på takbjälkarna är fel. Ska vara 115x270.12 sådana bör kosta högst 24000 kr. Priset på bärlinan verkar OK.
Såg det nu..haha!
Vilken slarver jag är..:rolleyes:
 
Får skämmas och skicka en ny prisuppgift imorgon!:oops::rofl:

Men det borde bli en slant billigare. 115x270 finns som standard på Beijer har jag för mig!

Edit:
Näe..115x315 fanns såg jag..inte 270.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.