M Maledictus skrev:
Det är inte ens valbart för kommunerna. Enligt Naturvårdsverkets tolkning av den nya förordningen så ska insamlingen ske fastighetsnära. Det kommer säkert finnas skäl för dispens för exempelvis ö-hämtning, områden med gammal kulturmiljö och så vidare men de flesta kommer få fastighetsnära insamling senast 2027.
Noterade bara utifrån att det redan görs idag med flerfacktunnor inom kommuner och att det blir fler kommuner nu, vilket då kanske blir 290;)

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
C
M Maledictus skrev:
Det innebär att kommunerna ansvarar för insamlingen av förpackningarna men förpackningsproducenterna ska fortfarande bekosta stora delar av den.
Jo, så långt är jag med. Läste dock någonstans att det därmed skulle bli formellt OK att t.ex. lägga värmeljus i metallbingen. Frågan är om det stämmer? Logiskt sett går det ju ihop antar jag, då kommunen blir ansvarig oavsett om du lägger den i metall eller restavfall.

C cpalm skrev:
Jo, så långt är jag med. Läste dock någonstans att det därmed skulle bli formellt OK att t.ex. lägga värmeljus i metallbingen. Frågan är om det stämmer? Logiskt sett går det ju ihop antar jag, då kommunen blir ansvarig oavsett om du lägger den i metall eller restavfall.
Nja, det har jag inte hört talas om och det tror jag inte. Eftersom en del av ersättningen till kommunen från förpackningsproducenterna åtgår från insamlade mängder så tror jag inte att producenterna kommer acceptera att annat än förpackningar samlas in.

Sen kan jag hålla med om att det borde vara materialslag man faktiskt går efter och inte huruvida det är en förpackning eller ej som samlas in. Det kan nog dock vara svårt så länge vi har hela grejen med producentansvaret för förpackningarna kvar. Så jag gissar att man fortfarande ska slänga värmeljusen och barbiedockorna eller vad det nu kan vara på återvinningscentralerna (eller i restavfallet) likt idag.

C
M Maledictus skrev:
Nja, det har jag inte hört talas om och det tror jag inte. Eftersom en del av ersättningen till kommunen från förpackningsproducenterna åtgår från insamlade mängder så tror jag inte att producenterna kommer acceptera att annat än förpackningar samlas in.
Nä kanske inte, tyckte dock det var ett intressant påstående då jag instämmer i att återvinningen borde fokusera på materialet och miljönyttan och inte på juridiken.

Men insamlade mängder kan väl knappast styra annat än fördelningen av producentpengen? Om producenterna skulle behöva betala i relation till volymen som samlades in skulle det ju finnas ett inbyggt incitament för förpackningsbranschen att minimera andelen som återvinns. :thinking:

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
C cpalm skrev:
Men insamlade mängder kan väl knappast styra annat än fördelningen av producentpengen? Om producenterna skulle behöva betala i relation till volymen som samlades in skulle det ju finnas ett inbyggt incitament för förpackningsbranschen att minimera andelen som återvinns. :thinking:
Är det inte därför de gör förpackningar som består av 3-4 olika materialdelar som ska plockas isär (och rengöras) och sorteras var och en för sig?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det inte därför de gör förpackningar som består av 3-4 olika materialdelar som ska plockas isär (och rengöras) och sorteras var och en för sig?
Och sen samlas ihop igen och eldas :rofl:

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Inte allt, en del blir tändmaterial tidigare i kaminerna hos oss:D

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä kanske inte, tyckte dock det var ett intressant påstående då jag instämmer i att återvinningen borde fokusera på materialet och miljönyttan och inte på juridiken.

Så kan man ju tycka. Men producenterna ska ju inte enbart betala för insamlingen utan också för behandlingen så de vill nog inte betala för någonting som inte är förpackningar.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Japp, ett stort problem när det gäller ju plastförpackningar är ju när man har olika lager av olika plaster.

Unikt namn
M Maledictus skrev:
Japp, ett stort problem när det gäller ju plastförpackningar är ju när man har olika lager av olika plaster.
Ja idioti i kvadrat.
Den senaste förpackningen jag tampades med, som enligt etiketten var 83% mindre benägen att sorteras rätt än vanliga enmaterialsförpackningar, så skulle man klösa loss det mikroskopiskt tunna plasthöljet som var fastklistrat i en kartongvagga. .......... :poop:!

Helt fantastisk innovation som ensam har potential att bota klimatkrisen. Dinosaurierna skulle gråta av glädje om de inte alla dog ut för några hundra miljoner år sedan. :thumbdown:

#jävlamåndag

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Erkänner, jag hade lagt en sådan direkt i pappkartong. Vägrar envist att läsa så detaljerade anvisningar.
Däremot bryter jag bort tydligt synliga plastdetaljer.
Men det är i praktiken bagateller om man sedan ser vad som kastats i plaståtetvinning.;)

Tydligt exempel på när teori och praktik inte harmoniserar. Ska man kunna sortera effektivt från oss konsumenter ska producenten ha krav på enkelhet annars kommer det aldrig fungera.
8 miljoner svenskar, undantar de som inte berörs, kommer inte att enskilt kunna hantera det.
Enklaste avsnittet inom beteendevetenskap bekräftar det.:D

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Blir bara skit om vi (i vårt specifika fall) tvingas till de större tunnorna. Ett öde att hitta lämplig plats för dem på våra frimärkstomter och vi har återvinningsstation precis vid mataffären, så alla som handlar mat kastar enkelt sina förpackningar där.
Att istället köra runt med tunga fordon inne på smågator och plocka upp enstaka filpaket från grannarna blir bara skit.

Givetvis bör producenter betala efter mängden förpackningar de producerat, inte vad som samlas in. Sen bör de beläggas med en extra avgift för skillnaden mellan producerat och insamlat material, så de har ett starkt incitament att göra förpackningar som är lätta att sortera.

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Givetvis bör producenter betala efter mängden förpackningar de producerat, inte vad som samlas in. Sen bör de beläggas med en extra avgift för skillnaden mellan producerat och insamlat material, så de har ett starkt incitament att göra förpackningar som är lätta att sortera.

Hoppas du skämtar. Men menar du att någon ska gå igenom insamlade saker och räkna t.ex. antalet förpackningar som t.ex. kommer från Unilever och sen jämföra med hur många Unileverförpackningar som sålts i Sverige och sen skicka en räkning till Unilever på diffen mellan producerat och insamlat. Lycka till med ett sådant system. Fast ska man genomföra det så lär det minska arbetslösheten i alla fall ;)

L lbgu skrev:
Hoppas du skämtar. Men menar du att någon ska gå igenom insamlade saker och räkna t.ex. antalet förpackningar som t.ex. kommer från Unilever och sen jämföra med hur många Unileverförpackningar som sålts i Sverige och sen skicka en räkning till Unilever på diffen mellan producerat och insamlat. Lycka till med ett sådant system. Fast ska man genomföra det så lär det minska arbetslösheten i alla fall ;)
Vad som borde finnas och vad som är praktiskt att genomföra är två olika saker. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.