Jag har fortfarande inte förstått vad som är trasigt och hur det är tänkt att repareras.

Är det en mejsel som har kontinuerligt form och är skadad i ändan och ska slipas ner plant på toppen eller är det någon mer komplex form som ska rekonstrueras?

Som jag läser frågan känns det som väldigt mycket jobb och låg sannolikhet att få det bra.

Kanske rimligt att göra på en spårbit eller torx/insex om det bara handlar om att ta av en millimeter eller två på toppen av klingan, om klingan har korrekt form såpass långt in.

En grövre slipsten eller så kan kanske fundera men är nog ett väldigt jobb och är nog lämpligt med någon form av jigg/stöd för att hålla rätt vinklar. Stor sannolikhet att det blir spår i slipstenen också.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Jag har fortfarande inte förstått vad som är trasigt och hur det är tänkt att repareras.

Är det en mejsel som har kontinuerligt form och är skadad i ändan och ska slipas ner plant på toppen eller är det någon mer komplex form som ska rekonstrueras?

Som jag läser frågan känns det som väldigt mycket jobb och låg sannolikhet att få det bra.

Kanske rimligt att göra på en spårbit eller torx/insex om det bara handlar om att ta av en millimeter eller två på toppen av klingan, om klingan har korrekt form såpass långt in.

En grövre slipsten eller så kan kanske fundera men är nog ett väldigt jobb och är nog lämpligt med någon form av jigg/stöd för att hålla rätt vinklar. Stor sannolikhet att det blir spår i slipstenen också.
TG9yel9sm8o2.png

jag riktat pilen mot hur det liknar nu. och vad föreslår du och vilken butik ska jag köpa det i från?

Biltema brukar väl ha vanl spårbits i 2 pack?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det en spårbit bör det ju vara möjligt att lösa det som du är inne på, kanske behöver den slipas lite på tjockleken också om det är mycket material som gått ur.

Ett 120-korns-bryne borde ju ta på den där: https://www.clasohlson.com/se/Brynen/p/40-9031 men riskerar nog att bli lite gropig och kanske svårt att slipa rakt på frihand.

Om det inte är någon väldig ovanlig dimension på den skadade biten skulle jag nog bara köpa en ny.

• Gilla
karljohan2019
  • Laddar…
Cheesen
K karljohan2019 skrev:
[bild]

jag riktat pilen mot hur det liknar nu. och vad föreslår du och vilken butik ska jag köpa det i från?
Diamantbryne kan ordna bitsen.

Dom som föreslår att köpa nytt bits förstår nog inte att Ifixit har det lilla skaftet, dom bitsen finns ej i bygghandeln. Men man kan köpa från deras hemsida.

• Gilla
karljohan2019
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:

Dom som föreslår att köpa nytt bits förstår nog inte att Ifixit har det lilla skaftet, dom bitsen finns ej i bygghandeln. Men man kan köpa från deras hemsida.
Ah, tack för förtydligandet. Tänkte det först men tyckte det såg ut att vara standarddimension på förtydligande-bilden.

Cheesen
J JFrisk skrev:
Ah, tack för förtydligandet. Tänkte det först men tyckte det såg ut att vara standarddimension på förtydligande-bilden.
Nej skaftet är styvt 3mm. (I någon delning av yard eller fot)

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:

En sista fråga: om jag skulle köpa samma bits ifrån märket kwb, skulle det funka på mitt Ifixit-Manta- Precisionsmejsel????

Denna bits från märket kwb:
https://www.conrad.se/sv/p/bit-set-kwb-128540-stal-1-st-1917885.html

exakt en sådan kit har jag :
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIhdaMl6nmgAMVRliRBR0OcASGEAQYBCABEgJ8ZfD_BwE

Cheesen
K karljohan2019 skrev:
En sista fråga: om jag skulle köpa samma bits ifrån märket kwb, skulle det funka på mitt Ifixit-Manta- Precisionsmejsel????

[länk]

[länk]
Jag har tre set med precisions bitsmejslar, ingen passar i den andra.

• Gilla
karljohan2019
  • Laddar…
K karljohan2019 skrev:

[länk]

[länk]
I beskrivningen till den satsen du har står det att den innehåller både 1/4" bits och 4 mm bits. I beskrivningen till bitsarna du länkar till står det att de är 4 mm.

Vore väl själve faderulingen om inte dom skulle passa, förutsatt att det inte är en 1/4" du behöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.