756 496 läst · 3 005 svar
756k läst
3,0k svar
En begränsad HUMORTRÅD!
Att skribenten kommer från den orten gör att jag tror att detta inte är fejk. Jag bodde på den orten i 38 månader och vet vad för folk som bodde där. Deras slogan "Här får du livstid" tolkade jag som att man aldrig blir av med ett hus man köpt där. Det var lite humor i all misär trots allt.jarlh skrev:
Samma "Örjan Danielsson" har skrivit i Ny Teknik om hur helsvetsad rjärnvägsräls funkar med solkurvor:
"Rälsen är helsvetsad från Ystad till Haparanda (166 mil) men tillåts att utvidga sig norrut eftersom den är fastsatt i Ystad. Det innebär att vid minus 20 grader krymper den 400 meter så att perrong och stationshus i Haparanda dras söderut. Och tvärtom vid plus 20; stationshus och perrong knuffas lika långt norrut. Tågresan blir alltså längre på sommaren!"
"Rälsen är helsvetsad från Ystad till Haparanda (166 mil) men tillåts att utvidga sig norrut eftersom den är fastsatt i Ystad. Det innebär att vid minus 20 grader krymper den 400 meter så att perrong och stationshus i Haparanda dras söderut. Och tvärtom vid plus 20; stationshus och perrong knuffas lika långt norrut. Tågresan blir alltså längre på sommaren!"
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 608 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 608 inlägg
Dôh, Kal, Vad kallar man änna ett troll som skriver insändare till tidningar istället för härjar på internet?Hep skrev:Samma "Örjan Danielsson" har skrivit i Ny Teknik om hur helsvetsad rjärnvägsräls funkar med solkurvor:
Vet inte, Ada, är det ett penntroll?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 386 inlägg
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 137 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 137 inlägg