G gårdsnissen skrev:
Gött - kan dator och TV köras så borde pannan också funka.
(y)
En sak är lite skum med mitt elverk, belastar jag L1, L2 med ca 1000W, vardera, kan jag inte ta ut mer än ca. 600W på L3. Men det kan bero på att mätspänningen för regleringen tas ut från endast den fasen. Tar jag ut mera börjar spänningen fladdra. Det kanske hade varit bättre om man tagit ett medelvärde från de 3-faserna och styrt regleringen med den. Men verket var ju gratis, då ska man inte klaga.
 
Redigerat:
Inte skåda given häst i munnen! ;)
2.6 kW är ju ändå en hel del. Jag är inte eltekniskt bevandrad så jag får lita på att ett eventuellt nytt elverk levererar ok ström.
 
G gårdsnissen skrev:
Inte skåda given häst i munnen! ;)
2.6 kW är ju ändå en hel del. Jag är inte eltekniskt bevandrad så jag får lita på att ett eventuellt nytt elverk levererar ok ström.
Jag har hört att man inte ska skåda gammal hund i sitsen.
 
G gårdsnissen skrev:
Inte skåda given häst i munnen! ;)
2.6 kW är ju ändå en hel del. Jag är inte eltekniskt bevandrad så jag får lita på att ett eventuellt nytt elverk levererar ok ström.
När du ändå håller på att klura hur du ska göra, omiallafallatt något inträffar. Du måste ha soppa hemma så du klarar dig åtminstone ett par dagar, och hur ska du förvara den, utan att den utgör en brandfara? Bensin är ytterst explosivt om det är varmt ute, se bara på hur det gick i Mexiko härom dagen nä folk snattade från en läckande bensinledning. Jag har en nedgrävd betongring med botten och lock ca. 20 m från huset. Där har jag 2 jeepdunkar. Hur ska du göra för att koka morgonkaffet, eller potatisen till den stekta korven? Jag har ett tre-lågigt gasolkök och 1 H11 gasolflaska. En H11 räcker en hel sommarsemester. Det var bara några förslag, så det finns möjlighet att komplettera.
 
V vedklyv skrev:
Det var vattenpumpen jag syftade på.
Ditt enligt reglerna inte helt korrekta citat, blev minimerat på ett sätt som medförde att det såg ut som att du pratade om cirkulationspumpen.
 
D Daniel 109 skrev:
Ditt enligt reglerna inte helt korrekta citat, blev minimerat på ett sätt som medförde att det såg ut som att du pratade om cirkulationspumpen.
Svar till Daniel 109. Om du läser TS inlägg nr. 7 noga ska du se att han i andra stycket nämner vattenpumpen. Jag tryckte på svaraknappen och då tas bara de första raderna i TS inlägg nr. 7 med som citat per automatik. Läs en gång till.
 
Du ska inte svara med citat så. Läs reglerna.
 
D Daniel 109 skrev:
Du ska inte svara med citat så. Läs reglerna.
Varför går det då, när man trycker på svaraknappen? Om man inte ska kunna det, då borde den vara blockerad. Om jag brutit mot reglerna tycker jag du ska peka på den paragraf som förbjuder detta.
 
Redigerat:
Inte skåda gammal hund i sitsen - LOL - den har jag inte hört förut :D

Jag hade egentligen helst haft ett elverk som går på diesel - måste iaf ha diesel hemma till traktorn. Betongring med lock för förvaringen var ett bra sätt! Trangiakök e.d. samt mackor kan ju funka någon dag - mer än så siktar jag nog inte på. När vi kommer till att fixa undantagshuset så skulle jag egentligen vilja ha en gammal järnspis.
 
Ett dieselverk är ju det avgjort bästa, men de kostar multum. Så du är lycklig traktorägare du, jag själv var på vippen att bli det också när jag köpte kåken i Småland, men den var uttingad före försäljningen. Järnspisar är värda guld, förutom att dom alstrar skön värme, kan man grädda pannkakor både i och på dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.