Suck. Varför ge sig in i elcentralen och byta komponenter på vinst&förlust utan först gör en trivial mätning?
 
  • Gilla
udihow och 5 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Suck. Varför ge sig in i elcentralen och byta komponenter på vinst&förlust utan först gör en trivial mätning?
Du har givetvis rätt. Men eftersom jag hade en brytare över och bytet tog ungefär 3-4 minuter så kändes det som enkel väg att prova. Men nu har jag försökt jaga fram vilket uttag som kan vara boven, och hittade denna goding. Ska jag skylla på min elektriker eller kan det hända den bästa?
 
  • Bränt och skadat eluttag med synliga kablar och slitna anslutningar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen eluttag med synliga kablar och tecken på överhettning eller smältning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
D daenur skrev:
Du har givetvis rätt. Men eftersom jag hade en brytare över och bytet tog ungefär 3-4 minuter så kändes det som enkel väg att prova. Men nu har jag försökt jaga fram vilket uttag som kan vara boven, och hittade denna goding. Ska jag skylla på min elektriker eller kan det hända den bästa?
Tja, kan, kan det. Men ska det skall det inte! Det ser ut som du har lösa kardeler som spretar (eller har de brunnit av?) Dvs har man inte skalat tillräckligt och sedan inte dragit i FKn för att kolla att den satt?

Det händer amatörer ibland, men en elektriker skall inte bomma på det. Det här blir nämligen resultatet när man gör det...
 
Hemskt!
 
Bra att det inte blev någon större brand av det där!
Vad har du haft inkopplat i uttaget?
Något som dragit mycket ström länge?
 
F fredrik.johansson skrev:
Bra att det inte blev någon större brand av det där!
Vad har du haft inkopplat i uttaget?
Något som dragit mycket ström länge?
Det är det märkliga, har inte haft mycket inkopplat alls eftersom det är ett uttag som ligger lite avsides. Men en fönsterlampa med transformator har suttit i även om vi inte använder lampan så mycket. Såg att transformatorn var lite missfärgad så det kanske är den som haft något fel?
 
Där ser ut att vara en vidarekoppling. Om det gått mycket ström till något uttag "nedströms så blir det varmt i kopplingen om den är dåligt utförd.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Om detta nu är uttaget till köksfläkten är det troligt att det går vidare till något som belastas kraftigt, kanske arbetsuttag i köket. Anslutningen har inte blivit perfekt, kanske några kardeler utanför eller inte ordentligt intryckt.

Just de där snabbkopplingarna är usla och lätt att misslyckas med om man inte är van.
 
H hempularen skrev:
Där ser ut att vara en vidarekoppling. Om det gått mycket ström till något uttag "nedströms så blir det varmt i kopplingen om den är dåligt utförd.
Det är nog det som är boven här. Det ÄR en vidarekoppling och vi har lite mer tryck på de andra: brödrost, vattenkokare, kaffekokare, osv. Kopplingen har trots allt fungerat sen huset byggdes för 12 år sedan så det är nog mer långsamt nötande än en enstaka händelse.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Och ännu ett argument för att INTE koppla över på apparater utan göra överkopplingen bakom och dra fram en ledare till apparaten. Då är risken med dåliga anslutningar betydligt mindre för tex typ Wago är betydligt bättre än apparaternas överkopplingsplintar.
 
  • Gilla
Henkowitch
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och ännu ett argument för att INTE koppla över på apparater utan göra överkopplingen bakom och dra fram en ledare till apparaten. Då är risken med dåliga anslutningar betydligt mindre för tex typ Wago är betydligt bättre än apparaternas överkopplingsplintar.
Ja, fast jag tycker det ser ut som det är gjort så här. Jag ser iaf något skymta i övre högra hörnet på den första bilden, med tre bruna FK, och bara en till uttaget.

Så då är det så att just detta uttaget blivit belastat någon gång. Kanske med dammsugare?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
En orsak till att jag föredrar ELKO framför ELJO uttag är just den något "spretiga" snabbanslutningen som är lättare att göra ett misstag på hos ELJO.
 
Eluttag med brun vidarekopplad kabel och synlig koppartråd, eventuell smältskada syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt uttag med ledningar märkta 1 och 2 för vidarekoppling och en oansluten kopparkabel märkt 3, synlig smältning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nog ser det ut att vara vidarekopplat på uttaget.
Brun (1) tror jag är inkommande
Brun (2) vidarekoppling
(3) är en kardel som jag tycker ser kopparblank ut, så den kan inte varit ansluten. Då skulle den också varit varmglödgad. Är det inte en liten smält loppa på toppen?
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det som syns där i hörnet är väl en ubåt snarare än en wago? Rätt dumt att köra både det och att koppla vidare från uttaget, det hade varit bättre med en fyrhålswago (eller motsv).
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nog ser det ut att vara vidarekopplat på uttaget.
Ja, jag jämkar mig. Jag tar tillbaka allt jag sagt i frågan och hävdar istället motsatsen! ;)

Och som sagt klyddigt att både grena av bakom uttaget, och i uttaget med. Amatörmässigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.