5 783 läst · 41 svar
6k läst
41 svar
Eltråd mot gipstak?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 849 inlägg
Någon sådan sladd finns inte. Det handlar heller inte om fast installation, endast fast anslutning av en lös anslutningssladd.H Henry72 skrev:
Du ska inte behöva köpa någon lampsladd här. Om du behöver förlänga den sladd som redan är monterad på armaturen så bör du försöka byta den i sin helhet. Om det är möjligt, försök få dit en RKK istället för den SKX som sitter där nu. En vettig armatur för fast montering har stöd för att vidarekoppla en normal installationskabel. Denna armatur borde inte få säljas...
Placera annars dosan så att den räcker fram. Det bör gå att fiska fram kablarna till en ny position via doshålet.
ROT-dosor fästs framifrån. Små klackar griper tag bakom gipsskivan.
Jag kan inte byta ut befintlig "lampsladd" från armaturen mot en RKK (9mm), då blir det ännu omöjligare än nu med EKK (8mm).. hela poängen med denna idé trodde jag var att jag kunde gå med en smalare kabel ("lampsladd") från armaturen till takdosan för att få plats i utrymmet (ca 7mm) mellan tak och armatur. Jag tror inte att jag kan byta hela kabeln i armaturen (men ska kolla), så min tanke var att använda Wago för att förlänga till takdosan (med kabel med liten diameter)
Ring en elektriker så det blir proffsigt utfört
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 849 inlägg
Kanske läge att byta armatur då den uppenbarligen verkar svår att installera på ett normalt sätt.
Medlem
· Halland
· 4 170 inlägg
Går det inte att sätta brickor under ramarna så att de kommer ut mer från taket och så dölja spalten med mjukfog? Inte perfekt utseendemässigt men detta är ju ett garage.
Medlem
· Västernorrland
· 10 961 inlägg
Måste ju vara enklare med rot dosor om det ändå finns plats för dem. Då blir det inga epa lösningar. Sen kan man ju dock fundera på varför man aldrig tänkte på detta när man byggde taket? Allt blir ju tio ggr enklare om det sitter dosor vid varje punkt för belysning oavsett belysningskälla. Enda gången man kan skippa det är väl om man anser att allt inte är så noga och man drar utanpåliggande kabel efter behov.