Här är två länkar
http://www.byggahus.se/forum/el/141903-dosa-av-trefasgrupp-i-koeket.html
http://www.byggahus.se/forum/el/172563-ok-att-lata-faser-passera-dosa.html

Om du kan avgrena trefasledningen i en kopplingsdosa, varifrån du utgår med enfasledningar till uttag mm så har du täckt in dom flesta riskerna. En trepolig säkring är ett extra plus. Sedan handlar det främst om att vara noggrann - den gemensamma neutralledaren får inte börja glappa, och inte heller bli överbelastad.
 
Ja, det förstår jag, att nolledaren inte får glappa och att det i så fall kan bli bakströmmar. Finns det något sätt att undvika detta? Vanlig wagoklämma i kopplingsdosa borde väl fungera bra eller ska man i så fall vidta ytterligare åtgärder för att undvika detta?

Det är möjligt att jag drar fram nya 1-fasgrupper istället men det är mycket meck med det, så jag får se hur jag gör. I alla fall bra att ha alla möjligheter utredda innan man börjar.

En till fråga på ämnet:

Jag kommer dra ett VP-rör högt uppe på väggen och sedan rakt ner till spisen, som ska matas med 2*230V. Självklart drar jag ändå 5*2,5mm om någon i framtiden vill ha någon annan lösning. Frågan är nu hur jag gör med fläkten, som sitter rakt ovanför spisen. Det enklaste vore ju att helt enkelt skarva det lodräta VP-röret med en apparatdosa och sätta dit ett uttag. Men - då har vi ju hela problematiken med att det går flera faser bakom detta uttag. Är det en OK lösning att det bara är den ena fasledaren som leds av till fläktuttaget och de andra FK-ledarna som är faser fortsätter obrutna ner till spisuttaget?

//Niklas
 
En wago blir bra tillsammans med normal nogrannhet vid monteringen. Nu ska man väl aldrig slarva, men skulle man göra det med denna nolla så får det ekonomiska konsekvenser.

Spisgruppen är av gammal hävd helig och ska inte användas till något annat än spis och ugn.
 
Fläkten drar relativt lite ström och kan sitta på samma som uttag/belysning eller mikron ifall du har mikron på en separat säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.