C
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns en det nya plattv som har jordad kontakt.

Det är en del routrar som har jordad kontakt, tex,
[länk]

Edit: ändrade till rätt citerat inlägg.
Du har rätt i att TVn inte har jordad kontakt, jag såg fel. Däremot har routern det. Eventuellt också en golvlampa som vi planerar att köpa.
 
C
Ett annat exempel på en märklig installation. Eller det kanske bara är jag som inte förstår, men varför är det två gröna ledare på denna gamla dimmer som går till en taklampa? Dessutom är dimmern skruvad med långa skruvar in i dosans plastbaksida. Verkar det här ok i era ögon?
 
  • Gamla dimmer med två gröna ledare anslutna, monterad med långa skruvar i dosans plastbaksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal dimmer med två gröna ledare fästa till en taklampa, monterad med långa skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det är två tändtrådar av med samma färg är väl inte riktigt rätt men det förekommer ofta och utgör knappast någon fara. Däremot är skruvarna genom dosan lite sämre och helt säkert en följd av att dosringen saknas. Problemet skulle kunna lösas med dosclops.
Ps
bytet till dimmer är helt säkert utfört av en hempulare som inte riktigt vet hur eller med vad jobbet borde göras.
 
Har troligen suttit en kronbrytare innan och den som bytte visste vad han skulle göra med den andra tändtråden.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Jag vill ha kompetens hos den elektriker som kommer hem till mig och säkerställer att min familj inte utsätts för fara,
Jag vill inte ha en elektriker som SueCia beskriver i #31 ”om man kräver auktorisation av alla elektriker för all typer av jobb så sollar man bort alla de som bara tog sig igenom gymnasiet och sen ville ut o jobba”
Jag vill ha en elektriker som Bo Sittberg hade godkänt, se #26
Det här är grundproblemet i dagens system. Å ena sidan propagerar myndigheterna för att det är så viktigt att alltid anlita ett auktoriserat företag och å andra sidan finns det i princip inga kunskapskrav över huvud taget på den som blir anställd och skickas ut på jobb.
Det blev ju till och med sämre vid den stora revideringen av regelverket för några år sedan då fokus flyttades ännu mer från den enskilde installatören till att företaget ska ha rätt papper ifyllda.
Visst har de flesta företag en självbevarelsedrift så dom inte anställer vem som helst, men alla är inte serösa. Det är bara att titta på de installationer de stora vitvarukedjorna gör helt lagligt med unga nyanställda med enda krav att dom har B-körkort för bil.

Samtidigt som det blir svårare för konsumenten att kontrollera 'elektrikerns' kompetens är det kunden som har 100% av ansvaret för att anläggningen är säker.

Ett ruttet systemem enligt mig.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Troligen har det tidigare suttit en kronbrytare istället för dimmern.
För att slippa koppla om i lampans kontakt så har bägge tändtrådarna lagts på samma utgång på dimmern.

Förr innan dimmer ”fanns”/”var vanligt” så byggdes ljuskronor till att kunna tändas/släckas ca 1/3, 2/3 eller hela.
 
Jag skulle prioritera jordfelsbrytaren före allt annat. Det ger ett skydd för alla vägguttag, oavsett vad man ansluter. De flesta prylar med stickpropp är inte skyddsjordade nuförtiden.
Ett skyddsjordat vägguttag hjäper inte om ett barn lyckas peta in en skruvmejsel i något av hålen.
 
  • Gilla
ErvinBenz och 1 till
  • Laddar…
TickyNucker
M Manfreds skrev:
Jag har ingen elkunskap men en sak vet jag och det är att uttagen från 60-talet inte motsvarar dagens behov i antal. Jag vet också att utanpåliggande inte är så kul. Älskar de uttagen ni har, önskar de tillverkades i nytappning. Min erfarenhet är att kontakten lätt trillar ur dessa. Vi satte in JFB och fräste in för tre gånger så många uttag allt eftersom rummen renoverades. I samband med det drog vi även om och jordade. Relativt orört hus från 60-talet, betong rätt igenom.
Hur gjorde ni med elektriker då? Tog in någon, som la rör, drog kablar och kopplade till elcentral varje gång ni gjorde ett nytt rum. Eller någon innan renoveringarna började, som kollade elcentralen, de antal uttag ni tänkt er och hur de bäst skulle delas ut i elcentralen (eller om en ny central behövdes)? Drog ni i så fall rör (kablar) själva?

Ursäkta kapning av tråden, men jag sitter också i ett hus från 60-talet och skulle behöva fler uttag, och lite omfördelning på elcentralen så inte proppen går varje gång jag råkar glömma och kopplar in dammsugaren i uttaget i hallen. Behöver också uttag för lite större grejer, t.ex torktumlare, diskmaskin och köksfläkt.

Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja så det blir smidigast för elektrikern och billigast för mig. Har redan renoverat ett rum (utan nya uttag, fast det skulle kanske behövas) och håller på att renovera två rum nu. Tänkte även passa på att dra nätverkskabel, men det fixar jag själv.
 
Smidigast för elektrikern och (troligtvis billigast för dig) är att ta dit elfirman INNAN du börjar greja och tillsammans gå igenom vad du vill ha gjort samt bestämma tågordning samt hur det ska göras och vad som elis tillåter dig att göra.
Det tar kanske en eller två timmar att gå igenom allt och därefter kan du även begära ett fast pris om du så önskar.
Är det en seriös aktör blir det nästan alltid billigare ned ett löpande jobb där man betalar för dom timmar som går åt samt nettopris plus ca 10-15 % påslag på matr. Med ett fast pris måste elfirman ta höjd för ev problem, fördelen med fast pris är att då vet du på förhand vad det kostar.
Man kan även be om ett takpris och göra jobbet på löpande.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
TickyNucker TickyNucker skrev:
Hur gjorde ni med elektriker då? Tog in någon, som la rör, drog kablar och kopplade till elcentral varje gång ni gjorde ett nytt rum. Eller någon innan renoveringarna började, som kollade elcentralen, de antal uttag ni tänkt er och hur de bäst skulle delas ut i elcentralen (eller om en ny central behövdes)? Drog ni i så fall rör (kablar) själva?

Ursäkta kapning av tråden, men jag sitter också i ett hus från 60-talet och skulle behöva fler uttag, och lite omfördelning på elcentralen så inte proppen går varje gång jag råkar glömma och kopplar in dammsugaren i uttaget i hallen. Behöver också uttag för lite större grejer, t.ex torktumlare, diskmaskin och köksfläkt.

Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja så det blir smidigast för elektrikern och billigast för mig. Har redan renoverat ett rum (utan nya uttag, fast det skulle kanske behövas) och håller på att renovera två rum nu. Tänkte även passa på att dra nätverkskabel, men det fixar jag själv.
Vi tog in en elektriker och gick igenom vad vi ville göra och vad han tyckte behövdes. Främst ville vi ju sätta in JFB till att börja med. De hjälpte oss med hur det skulle vara lämpligt att dra sen fräste vi och borrade själva och de gjorde elarbetet. Vi gipsade och gjorde ytskikten efter installation. Vi körde JFB och stora vardagsrummet först sedan har vi tagit in dem allt eftersom vi gjort de andra rummen. Så det är ett on going project. Jag tänker att det är ett misstag att inte skaffa fler uttag om man ändå ska göra ytskikt.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Elektriker är fortfarande ett yrke där det inte alltid finns någon utbildning.
Men det visar egentligen ingenting om elektrikern kunskap. Även om du gått ut med toppbetyg så kan du vara en usel elektriker.

Hisstekniker där är de flesta outbildade. Det kom inte igång en utbildning för än början 2010.
Så chansen är stor att hisstekniken som kommer och fixar din hiss inte har någon adekvat utbildning alls. Men genom arbete följer kunskap. De bästa hissteknikerna har ingen utbildning
Så man ska inte stirra sig blind på huruvida de är utbildade
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
När det gäller elektriker vill jag påstå att den verkliga utbildningen startar när man lämnar skolan. Har man turen att komma till ett seriöst företag med duktiga och engagerade medarbetare kan man med tiden bli en skicklig elektriker, men kommer man till en oseriös och oengagerad företagare är chansen att "utvecklas" rätt liten.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.