H heliac skrev:
Hus från 1928 med orginalfönster. Självdragspanna från 65 modell stor med acktank. Vermont castings största kamin. Ingen el-vvb. Lågenergilampor överallt. Lagar mycket mat på kaminen. Fri tillgång på ved sånär som på arbetet.. Bor 2 pers.
Vad är det som drar så mycket ström med dom förutsättningarna?
 
  • Gilla
heliac och 1 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Nej. Det är Ryssland som strypt gasen till Europa så att Sverige passar på att exportera el till rekordpriser för att håva in cash då Tyskland och lite andra länder är desperata och budar upp priset.

Svensken med rörligt elpris får givetvis betala samma pris som det land som budar mest. Tant Agda i Skåne får alltså sälja sina guldsmycken som gått i generationer för att klara elräkningen på grund av att Tyskland avvecklat sin kärnkraft.

Om Spanien skulle vara villig att betala 1 miljon per ton begagnas asfalt. Då skulle vägverket börja riva upp alla motorvägar för att exportera begagnad asfalt till Spanien.
Nej Ryssland har inte sänkt andelen gas som levereras.
Jag redogjorde för detta tidigare..
samt att Löfven skrev på avtal att så länge som gasen är dyr och begränsad i mängd så är vi tvungna att sälja till tyskland...
 
G GVR4 skrev:
Vad är det som drar så mycket ström med dom förutsättningarna?
Stöttar dagtid med ett konvektorelement. Måste ju jobba oxå :)
 
  • Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej Ryssland har inte sänkt andelen gas som levereras.
Jag redogjorde för detta tidigare..
samt att Löfven skrev på avtal att så länge som gasen är dyr och begränsad i mängd så är vi tvungna att sälja till tyskland...
Ja du har rätt. Nu när jag kollar siffror direkt från Gazprom så verkar jag ha blivit vilseledd av västerländsk media.

Är väl lättare för länder i EU att skylla på Ryssland än på sin egen misslyckade energipolitik.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Ja du har rätt. Nu när jag kollar siffror direkt från Gazprom så verkar jag ha blivit vilseledd av västerländsk media.

Är väl lättare för länder i EU att skylla på Ryssland än på sin egen misslyckade energipolitik.
Nja och att Tyskland lagt ner sin kärnkraft..
Detta skapar ju förluster som ännu inte vindkraft hunnit fylla och att gas magasinen är för små för att kunna rymma den gas som går åt..
Sedan har man stor konkurrens från Kina, Japan och sydkorea som köper all gas de kan finna oavsett pris...

Så det blir en svår sits när man har syskonet till vårat mp vid makten...
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
A
Gazprom skulle väl starta upp nordstream 2 nu här om jag inte minns fel..
Så det kan ju betyda att energin blir billigare..
Och säkerställer ett högre samt bättre flöde på marknaden..
 
Krilleman
H heliac skrev:
Hus från 1928 med orginalfönster. Självdragspanna från 65 modell stor med acktank. Vermont castings största kamin. Ingen el-vvb. Lågenergilampor överallt. Lagar mycket mat på kaminen. Fri tillgång på ved sånär som på arbetet.. Bor 2 pers.
Det var en hög förbrukning för 2 pers.

Mitt dragiga tegelhus ca 200 kvadrat från -58 som jag precis sålt (två blötdjur till damer och en fullvuxen man) hade jag en snittförbrukning på ca 380kWh/dag året runt. Eldade 100% med ved både för vatten och värme. 2x 1800L acktankar & Vedolux 50 UB.

Grafen kan du bortse för okt-nov-dec-jan då vi renoverade hårt (inklusive kök) för att sälja fastigheten till maximalt pris. Tillträde i Juni -21. Eldning kom liksom långt ner på prioriteringen då med tanke på elprisets kostnad.... :cool:

Januari - september i blå stapel är en bra jämförelse för ett "normalår" hos oss med 100% vedeldning.

Stapeldiagram som visar månatlig energiförbrukning i kWh för åren 2020 (blå) och 2021 (gul).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
December (nov) fakturan för mig var 8400kr, dubbelt mot vad den var förr året.
Nu kan det ju bero på att min värmepump pajade lägligt siste september (så jag fått köra på el) och det tog 2.5 månad för reparatörerna att få tag på nya delar..

Januari (december) ligger på 14400kr.
Måste ringa Eon på måndag och begära få dela upp den. Jag har rörligt, för det har inte varit några problem innan ;(

Bor själv i mitt barndomshem villa med både inredd vind och inredd källare, men har ingen att dela kostnaden med.
Sverige måste ha tillbaka Kärnkraften och sparka ut både MP och S ur regeringen.
Vind o vatten räcker ju inte uppenbart, men exportera el det kan vi.

Förra december förbrukning 2389kwh
denna december 4345kwh.
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Det var en hög förbrukning för 2 pers.

Mitt dragiga tegelhus ca 200 kvadrat från -58 som jag precis sålt (två blötdjur till damer och en fullvuxen man) hade jag en snittförbrukning på ca 380kWh/dag året runt. Eldade 100% med ved både för vatten och värme. 2x 1800L acktankar & Vedolux 50 UB.

Grafen kan du bortse för okt-nov-dec-jan då vi renoverade hårt (inklusive kök) för att sälja fastigheten till maximalt pris. Tillträde i Juni -21. Eldning kom liksom långt ner på prioriteringen då med tanke på elprisets kostnad.... :cool:

Januari - september i blå stapel är en bra jämförelse för ett "normalår" hos oss med 100% vedeldning.

[bild]
Jag stöttar med ett konvektorelement när jag jobbar…
 
Krilleman
A AndersErlandsson skrev:
December (nov) fakturan för mig var 8400kr, dubbelt mot vad den var förr året.
Nu kan det ju bero på att min värmepump pajade lägligt siste september (så jag fått köra på el) och det tog 2.5 månad för reparatörerna att få tag på nya delar..

Januari (december) ligger på 14400kr.
Måste ringa Eon på måndag och begära få dela upp den. Jag har rörligt, för det har inte varit några problem innan ;(

Bor själv i mitt barndomshem villa med både inredd vind och inredd källare, men har ingen att dela kostnaden med.
Sverige måste ha tillbaka Kärnkraften och sparka ut både MP och S ur regeringen.
Vind o vatten räcker ju inte uppenbart, men exportera el det kan vi.

Förra december förbrukning 2389kwh
denna december 4345kwh.
Jag lider med dig, men majoriteten i Sverige har röstat för detta med MP i spetsen...

Grattis.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag lider med dig, men majoriteten i Sverige har röstat för detta med MP i spetsen...

Grattis.
Jag har verkligen inte röstat på dom.
 
Krilleman
A AndersErlandsson skrev:
Jag har verkligen inte röstat på dom.
Jag sa inte att just du hade röstat för detta.

Jag sa att majoriteten har röstat för att miljöpartiet ska få inflytande med S i frontlinjen.
Självklart finns det en konsekvens för detta. Det går inte att blunda för oavsett boendeform tråkigt nog. Och det märker du nu.

Men nu ska vi inte gå in på politik i ett djupare perspektiv i enlighet med forumets regler.

Faktum kvarstår, oavsett om man vill se det eller inte så är ju faktumet att det som varit = Det är! :sweat:
 
Redigerat:
A
Krilleman Krilleman skrev:
Jag sa inte att just du hade röstat för detta.

Jag sa att majoriteten har röstat för att miljöpartiet ska få inflytande med S i spetsen...
Självklart finns det en konsekvens för detta. Det går inte att blunda för oavsett boendeform tråkigt nog.
njä en talman skapade en koalitionsregering utan eget mandat.. :rolleyes: som fick regera i minoritet... Sedan lovade man guld och gröna skogar för att finna stöd att iallafall komma vidare..

Det var efter detta som Sverige fick problem
När alla löften skulle infrias.
Och svenska folket hade inte en aning.. iallafall inte de som inte förstod vad som var på väg att ske...

Så vad vill jag ha sagt?
Jo ingen har röstat fram denna regeringen och dess idioti utan det var just talmannen som använde sig av demokratiska metoder och lät dessa partier samverka och bilda regering...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Maskintok skrev:
njä en talman skapade en koalitionsregering utan eget mandat.. :rolleyes: som fick regera i minoritet... Sedan lovade man guld och gröna skogar för att finna stöd att iallafall komma vidare..

Det var efter detta som Sverige fick problem
När alla löften skulle infrias.
Och svenska folket hade inte en aning.. iallafall inte de som inte förstod vad som var på väg att ske...

Så vad vill jag ha sagt?
Jo ingen har röstat fram denna regeringen och dess idioti utan det var just talmannen som använde sig av demokratiska metoder och lät dessa partier samverka och bilda regering...
Sensmoralen är då att det var bra innan?

Njaaaaaaaaaa

:p
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
A
Krilleman Krilleman skrev:
Sensmoralen är då att det var bra innan?

Njaaaaaaaaaa

:p
Nä det var inte bra men bättre än detta iallafall.. dock så var den regeringen lika dålig för Sverige då den la grunden för att ens mps jurister skulle kunna missbruka departement och myndigheter..

samt banka in en massa annat...
Vi har en svår nöt att knäcka framöver innan det ens går att fundera på basproduktion...miljöbalken.. den måste ändras..
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.