Q Qtrain skrev:
Alla ni som knäar under elkostnaderna kan ju trösta er med att ni bidrar till landets ekonomi eftersom ungefär 70% av kostnaden är skatt. Dessutom betalas ju räkningarna med redan skattade pengar, en total skatt om ca 95% sålunda dvs. nästan konfiskation av arbetsinkomsten.
Men detta drabbar säkert inte ”vanligt” folk som Magda uttrycker det.
Nu har du väl ändå rört till det. Elskatten är fast på 35,6 öre. Så det blir mindre andel skatt när priset är högt. Momsen ökar dock, precis som med alla andra varor.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Lustigt. Jag har timmätning (dock ej timdebitering) hos Fortum så jag kan se förbrukningen för varje enskild timme. Och under de tre timmar i Onsdags när jag provkörde generatorn att driva hela fastigheten där inkommande servis var bruten så visas det inte någon minskning i förbrukningen för dessa 3 timmar. Förbrukningen var rentav högre än samma timmar dagen innan.
 
V vik_tor skrev:
Lustigt. Jag har timmätning (dock ej timdebitering) hos Fortum så jag kan se förbrukningen för varje enskild timme. Och under de tre timmar i Onsdags när jag provkörde generatorn att driva hela fastigheten där inkommande servis var bruten så visas det inte någon minskning i förbrukningen för dessa 3 timmar. Förbrukningen var rentav högre än samma timmar dagen innan.
Det skulle jag kalla olustigt...
 
V vik_tor skrev:
Lustigt. Jag har timmätning (dock ej timdebitering) hos Fortum så jag kan se förbrukningen för varje enskild timme. Och under de tre timmar i Onsdags när jag provkörde generatorn att driva hela fastigheten där inkommande servis var bruten så visas det inte någon minskning i förbrukningen för dessa 3 timmar. Förbrukningen var rentav högre än samma timmar dagen innan.
Då är det ett fel som är trasigt hos Fortum. Låter inte betryggande....
 
M
D Daniel 109 skrev:
Nu har du väl ändå rört till det. Elskatten är fast på 35,6 öre. Så det blir mindre andel skatt när priset är högt. Momsen ökar dock, precis som med alla andra varor.
Du missar transferavgifterna som Svenska Kraftnät tjänat miljarder på under hösten. Tekniskt sett inte en skatt men du kan inte komma undan och den hamnar hos staten.
If it walks like a duck, Quacks like a duck ..
 
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Du missar transferavgifterna som Svenska Kraftnät tjänat miljarder på under hösten. Tekniskt sett inte en skatt men du kan inte komma undan och den hamnar hos staten.
If it walks like a duck, Quacks like a duck ..
Det är väldigt långt ifrån en skatt.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Tänk om alla kör elbilar, vad tror ni att det blir billigare eller dyrare med el? Kanske bra för miljön men inte för hälsan. Jag kommer sakna bil resor.
 
T
G GVR4 skrev:
Betalade 2,51kr/kWh i december med moms för just elen. Exlusive nät och avgifter. se4
Så 2 kr/kWh + moms. Jmf månadsmedel är det 13 öre mer, troligen volymvägt pris då men låter som ett ganska högt volympåslag. Mitt elbolag tog volymvägt 4 öre över i nov. men har inte fått räkning för dec. än. Men det är möjligt att volymvägningen blir betydligt högre i december just.
 
T tobiast skrev:
Så 2 kr/kWh + moms. Jmf månadsmedel är det 13 öre mer, troligen volymvägt pris då men låter som ett ganska högt volympåslag. Mitt elbolag tog volymvägt 4 öre över i nov. men har inte fått räkning för dec. än. Men det är möjligt att volymvägningen blir betydligt högre i december just.
Ja eon är väl inte billigast kanske. Jag har ganska låg elförbrukning så jag har inte tyckt det varit lönt att jaga ören.
 
Fast avgift 16 A 31 dagar 2 261,86 kr/år 192,10 kr
Överföringsavgift 1309 kWh 21,30 öre/kWh 278,82 kr
Energiskatt 1309 kWh 35,60 öre/kWh 466,00 kr
Moms 25 % på 936,92 kr 234,24 kr

Summa Elnät 1 171,16 kr
Storuman Energi se3 Dagens elmix 1309kwh 3248kr

Tot 4419kr för 1309kwh. Typ 3,37kr per kWh inkl alla avgifter.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
G GVR4 skrev:
Ja eon är väl inte billigast kanske. Jag har ganska låg elförbrukning så jag har inte tyckt det varit lönt att jaga ören.
Man brukar kunna maxa en nettorabatt (utslaget över tid) på runt tio öre/kWh. För min del ger det ca 40 kr/mån eller ca 480 kr/år. Med lite vana och erfarenhet att undvika fallgropar handlar det om nån halvtimmas jobb om året. Så timpengen är ganska bra och dessutom skattefri. Då har jag ändå extremt låg förbrukning så har man mer ökar ju som du är inne på också vinsten av att jaga rabatter.
 
totalt 3687 kr för 2823KWH inklusive allt
 
T
M Mats skrev:
totalt 3687 kr för 2823KWH inklusive allt
1,04 + moms, det var lågt. Då har du timprisavtal eller vad?
 
T tobiast skrev:
1,04 + moms, det var lågt. Då har du timprisavtal eller vad?
fastpris 3 år med halva tiden kvar ;)
 
K Kane skrev:
Vad har de för elförbrukning på 1 år? Varför har inte fast elpris varit valet för dem om marginalerna är låga?
Kanske för att det historiskt alltid varit billigast att ha rörligt och att det kanske varit svårt att förutspå att elpriset ska stiga 1000%??
”Normalt sett” hade dom ju fått betala mer för fast så jag förstår inte ditt resonemang. Om marginalerna är låga väljer man väl det som oftast är billigast, rörligt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.