MultiMan
Billig och lättillgänglig energi är fundamentalt för hela samhället, människor frihet (särskilt våra barns) och välmående. Eftersom en majoritet av oss inte bor i grottor längre och många duktiga ingenjörer, vetenskapsmän och uppfinnare tagit fram olika sätt att generera el på väldigt säkra och förhållandevis miljövänliga sätt (vatten, vind, sol och kärnkraft är aktuella för närvarande) så finns det absolut ingen anledning att fortsätta med vansinniga energisparåtgärder som inskränker människor liv, kostar massor med pengar, förstör kulturbyggnader. ger många ångest men egentligen är helt onödigt. Vi har dessutom redan förbättrat energieffektiviteten väldigt mycket inom ett antal områden.

Alldeles för många här pratar och har visioner som man gjorde på 1970-talet, då många eldade med olja för att värma husen och det inte fanns lågenergilampor eller värmepumpar (blott några exempel). Det ser helt annorlunda ut idag. Tyvärr har vi under en längre tid haft politiker som glömt bort vad som byggde Sverige och hur Sverige ser ut, över hela ytan. De verkar också i många fall helt sakna kunskaper om ämnet, trots att de är satta att fatta beslut om detsamma.

Det är dags att börja se energiproducenter som något positivt och börja investera rejält igen i stabil energiproduktion så att vi alltid har överskott på ren energi, även vintertid och när olika enheter måste underhållas. Ju mer, desto bättre! Jag är helt övertygad om att en majoritet av svenskarna stödjer en energiplan som innebär ett lite högre, men jämnare pris över tid, och vi kan då dessutom i mycket större omfattning bidra till att minska koldioxidutsläppen i Europa genom betydligt större export än idag. Det kommer även att ge fler jobb och mer exportinkomster över tid, något vi alla tjänar på.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 15 till
  • Laddar…
T
M Mats skrev:
fastpris 3 år med halva tiden kvar ;)
Snygg tajming! :)
 
M
D Daniel 109 skrev:
Det är väldigt långt ifrån en skatt.
Förklara gärna dit tvärsäkra uttalande för en trög höger-libertarian som ser skatter överallt.
 
  • Gilla
heimer
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Billig och lättillgänglig energi är fundamentalt för hela samhället, människor frihet (särskilt våra barns) och välmående. Eftersom en majoritet av oss inte bor i grottor längre och många duktiga ingenjörer, vetenskapsmän och uppfinnare tagit fram olika sätt att generera el på väldigt säkra och förhållandevis miljövänliga sätt (vatten, vind, sol och kärnkraft är aktuella för närvarande) så finns det absolut ingen anledning att fortsätta med vansinniga energisparåtgärder som inskränker människor liv, kostar massor med pengar, förstör kulturbyggnader. ger många ångest men egentligen är helt onödigt. Vi har dessutom redan förbättrat energieffektiviteten väldigt mycket inom ett antal områden.

Alldeles för många här pratar och har visioner som man gjorde på 1970-talet, då många eldade med olja för att värma husen och det inte fanns lågenergilampor eller värmepumpar (blott några exempel). Det ser helt annorlunda ut idag. Tyvärr har vi under en längre tid haft politiker som glömt bort vad som byggde Sverige och hur Sverige ser ut, över hela ytan. De verkar också i många fall helt sakna kunskaper om ämnet, trots att de är satta att fatta beslut om detsamma.

Det är dags att börja se energiproducenter som något positivt och börja investera rejält igen i stabil energiproduktion så att vi alltid har överskott på ren energi, även vintertid och när olika enheter måste underhållas. Ju mer, desto bättre! Jag är helt övertygad om att en majoritet av svenskarna stödjer en energiplan som innebär ett lite högre, men jämnare pris över tid, och vi kan då dessutom i mycket större omfattning bidra till att minska koldioxidutsläppen i Europa genom betydligt större export än idag. Det kommer även att ge fler jobb och mer exportinkomster över tid, något vi alla tjänar på.
+1
 
Bor i villa från 1956
Boyta 1,5 plan 173 m2
Källare 150m2
5 pers i familjen
Bergvärme
Innetemp dec ca 21 grader
KWh 3623
Kostnad 7919kr
 
L Leifur skrev:
Vi och vi, jag kan inte tala för andra, men själv anser jag att elproduktion och elnät i större utsträckning skulle vara statligt ägda.
Håller med!
 
Är det det antal elbilarna som har bidragit till elkrisen i halva Sverige? Just nu finns ca 121 747 elbilar registrerades för trafik.
 
Per Olov Eriksson Per Olov Eriksson skrev:
Solceller ger bara tillskott under den varma delen på Året. Och då är Elpriserna billiga. Jag har själv Solceller. Solceller är kraftigt överreklamerade. Lånar man helt till allt. Så är det en förlustaffär.
Är ju inte en större förlustaffär att låna till solceller än till ett spabad som 99% av folk gör...

Själv cashade jag mina paneler, precis som kaminen som installerades.

Har man 4x8 meter pool, elbil(ar) etc är solceller på taket ingen dum idé, är ingen dum idé alls oavsett faktiskt
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Varför skriver man skövla?
Vi i Sverige skövlar inte skog, vi avverkar och återplanterar... samt lämnar hänsyn.

Det gör man inte när man skövlar.. Då ska inte syfte om framtid räknas in då den inte tas i beaktning.
Så planerade kalhyggen får då istället heta avverkning. Hårklyveri skulle jag kalla det..
 
  • Arg
Krilleman
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Är det det antal elbilarna som har bidragit till elkrisen i halva Sverige? Just nu finns ca 121 747 elbilar registrerades för trafik.
Enkla svaret är nej
 
A
Anki Karlgren Anki Karlgren skrev:
Så planerade kalhyggen får då istället heta avverkning. Hårklyveri skulle jag kalla det..
Nej.
Det är inte hyggena som heter så det är vilken form av skötsel man valt.
avverka gör man när det skall återbeskogas.

Det är dessutom så att trakthyggesbruket gjord och stärkt den svenska skogen och allt djur och växtliv.. det är därför Sverige har bland den lägsta delen av rödlistade arter. som är hotade.. Samt även har den bästa och största delen av co2 upptag..

skövling gör man med regnskog för annat syfte än långvarig produktion och miljöhänsyn...

Är du en miljömedveten och miljöälskande människa så bör du lära dig skillnaden...
Då den är enorm...
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Är det det antal elbilarna som har bidragit till elkrisen i halva Sverige? Just nu finns ca 121 747 elbilar registrerades för trafik.
Nej. Det är Ryssland som strypt gasen till Europa så att Sverige passar på att exportera el till rekordpriser för att håva in cash då Tyskland och lite andra länder är desperata och budar upp priset.

Svensken med rörligt elpris får givetvis betala samma pris som det land som budar mest. Tant Agda i Skåne får alltså sälja sina guldsmycken som gått i generationer för att klara elräkningen på grund av att Tyskland avvecklat sin kärnkraft.

Om Spanien skulle vara villig att betala 1 miljon per ton begagnas asfalt. Då skulle vägverket börja riva upp alla motorvägar för att exportera begagnad asfalt till Spanien.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Hus från 1928 med orginalfönster. Självdragspanna från 65 modell stor med acktank. Vermont castings största kamin. Ingen el-vvb. Lågenergilampor överallt. Lagar mycket mat på kaminen. Fri tillgång på ved sånär som på arbetet.. Bor 2 pers.
 
  • Skärmdump av elavtal med fast elpris på Vattenfalls webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över avläst elförbrukning i december 2021 med en topp på 23 kWh den 28:e.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tomasmexitegel skrev:
Därför att "h" inte fungerar på mitt tangentbord, men jag tror alla fattar mitt budskap ändå.
Det verkar vara mer än "h"som krånglar för dig
Fattar inte varför du inte skriver kWh om det är det du avser.
 
H heliac skrev:
Hus från 1928 med orginalfönster. Självdragspanna från 65 modell stor med acktank. Vermont castings största kamin. Ingen el-vvb. Lågenergilampor överallt. Lagar mycket mat på kaminen. Fri tillgång på ved sånär som på arbetet.. Bor 2 pers.
Varför inte passa på att ladda telefonen när du har så billig el? 28% är lite lågt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.