December blev runt 11' kronor totalt, ca 3500 kWh. Förra året runt 4' kronor totalt med ca 3100 kWh. Hurra!

Bytte från november till december till timbaserat pris istället för vanliga rörliga (fast pris kändes inte som läge just då, feeeta priser) men det verkar inte ha skilt så mycket även fast vi försökt skyffla "storförbukare" till nattetid. Men med elvärme så är väl övriga förbrukare inte så speciellt stora ändå :rofl:

Skall slå en signal till elbolaget och kolla vad exakt i pengar timdebiteringen hjälpt till med. Är det struntsummor så går jag nog tillbaka till det vanliga rörliga så länge.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Visste inte att Sverige var en netto-importör av elektricitet?
Import och export av el i GWh 2021 enligt SCB år 2021

Total bruttoöverföring till Sverige 6 726 GWh

Total bruttoöverföring från Sverige 27 543 GWh

Sverige har ett överskott på 20 817 GWh

Sverige är inte importör av el!!!
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
B BJKALLE skrev:
Import och export av el i GWh 2021 enligt SCB år 2021

Total bruttoöverföring till Sverige 6 726 GWh

Total bruttoöverföring från Sverige 27 543 GWh

Sverige har ett överskott på 20 817 GWh

Sverige är inte importör av el!!!
Nej, det var exakt min poäng... :rolleyes:
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
A
B BJKALLE skrev:
Import och export av el i GWh 2021 enligt SCB år 2021

Total bruttoöverföring till Sverige 6 726 GWh

Total bruttoöverföring från Sverige 27 543 GWh

Sverige har ett överskott på 20 817 GWh

Sverige är inte importör av el!!!
någon som påstått detta?
att vi har överskott på energi är inget nytt..
Däremot så har vi dåliga nät för transport inom landet..

Och nu även enorm avsaknad av produktion i södra Sverige...
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
De två reaktorer som stängdes av i Ringhals stängdes ca fem år före deras planerade livslängd och de var inte slutkörda vid tillfället.[/QUOT
C cbrolin skrev:
De två reaktorer som stängdes av i Ringhals stängdes ca fem år före deras planerade livslängd och de var inte slutkörda vid tillfället.
Kan ha varit före 20 år före sin avslutade livslängd.
 
A AndersErlandsson skrev:
December (nov) fakturan för mig var 8400kr, dubbelt mot vad den var förr året.
Nu kan det ju bero på att min värmepump pajade lägligt siste september (så jag fått köra på el) och det tog 2.5 månad för reparatörerna att få tag på nya delar..

Januari (december) ligger på 14400kr.
Måste ringa Eon på måndag och begära få dela upp den. Jag har rörligt, för det har inte varit några problem innan ;(

Bor själv i mitt barndomshem villa med både inredd vind och inredd källare, men har ingen att dela kostnaden med.
Sverige måste ha tillbaka Kärnkraften och sparka ut både MP och S ur regeringen.
Vind o vatten räcker ju inte uppenbart, men exportera el det kan vi.

Förra december förbrukning 2389kwh
denna december 4345kwh.
Bestrid fakturan och skicka den till valfri politiker. Det skulle kunna klassas som bedrägeri att binda upp dig med uppsägningstid för att sedan öka priset med 500% för jag gissar att din uppsägningstid ej är 0 dagar även om du har rörligt?

Du kan sedan betala fakturan 1 dag innan elhandelsbolaget tar upp det i tingsrätten så slipper du ev rättegångskostnader. Men det lär ju ta några år innan tingsrätten har tid för ärendet.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nej, det var exakt min poäng... :rolleyes:
Okej, förstod inte din ironi.
 
V vik_tor skrev:
Lustigt. Jag har timmätning (dock ej timdebitering) hos Fortum så jag kan se förbrukningen för varje enskild timme. Och under de tre timmar i Onsdags när jag provkörde generatorn att driva hela fastigheten där inkommande servis var bruten så visas det inte någon minskning i förbrukningen för dessa 3 timmar. Förbrukningen var rentav högre än samma timmar dagen innan.
Om du kollar via tibber så visar de inte live utan de får timvärdena i efterhand från elbolagen. För att de ska se ut som de har "lajv" så lägger de ut "prognos" under dagen.

Rätt värdelöst.
 
  • Gilla
vik_tor
  • Laddar…
Nåja fakturan var inte så illa, 8500 för de tre sista månaderna men elförbrukningen i December var 450 kWh högre än förra året. Misstänker att miljöpartister varit här och smygöppnat fönstrena på natten för att värma upp frusna talgoxar.
 
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Om du kollar via tibber så visar de inte live utan de får timvärdena i efterhand från elbolagen. För att de ska se ut som de har "lajv" så lägger de ut "prognos" under dagen.

Rätt värdelöst.
Det här var dock när jag loggade in i Fortums egna portal. Men det kan ju hända att dom kör samma grej där så tack för tipset. Skall vänta några dagar och kolla igen innan jag ringer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
R1 1975 avvecklades 2020. 45 år
R2 1976. avvecklades 2019. 44 år..


R3 1981 fortfarande igång. 40.år
R4 1983 fortfarande igång 38 år.
 
A
H Huzzbutt skrev:
Nåja fakturan var inte så illa, 8500 för de tre sista månaderna men elförbrukningen i December var 450 kWh högre än förra året. Misstänker att miljöpartister varit här och smygöppnat fönstrena på natten för att värma upp frusna talgoxar.
har du eller annan varit hemma mer?
Då kan ju sådant förklara förbrukningen..
Eller kallare väder..
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Elen kommer inte långsiktigt bli billigare, detta har man sedan kärnkraftsomröstningen dagar talat om. Med eller utan kärnkraft så blir inte elen billigare det hänger ihop med att det behövs stora investeringar i vattenkraften då den byggdes tidigt 1900 - tal och kärnkraften har snart nåt sin livslängd i de reaktorer som är byggda. Ny kärnkraft beräknas kosta i produktionskostnad 100 till 150 öre per kWh mot idag kostar den 40 öre så billigare blir det inte. För att behålla låga elpriser finns bara ett sätt och det är egen producerad el. Enklast är solenergi som är relativt enkelt att sätta upp och integrera i sitt egna hus. Då skulle man kunna producera el och sälja sommarhalvåret och när man på vinterhalvåret måste köpa ha igen det, kanske inte hel beloppet.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det verkar vara mer än "h"som krånglar för dig
Fattar inte varför du inte skriver kWh om det är det du avser.
Varför är du otrevlig mot mig?
 
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Idag har vi tjuvjakt, snart har vi tjuvhugg också.... folk börjar samla pinnar på marken för att värma sina heman.
Och de som ertappade honom med att samla ihop ved förde honom fram inför Mose och Aron och hela menigheten.

4 Mosebok 15:33
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.