S svestr skrev:
Det var det dummaste och sämsta inlägget jag sett någonsin. Det är inte alla som har råd att helt plötsligen betala 5 gånger så mycket för el från en månad till en annan. Det är en usel energipolitik som ligger bakom. Vi får se hur det slutar längre fram.

Måste redigera igen. Vad tror du Googles och Microsofts (Azur) datahallar som bygger i norra Sverige och har subventionerat pris betalar per kilowatimme ? 20 öre per kWh ? Säkert mindre.
Jag vet inte riktigt varför du Quotar mitt inlägg då min ståndpunkt är just att man måste sänka sin elförbrukning genom att se över sitt hus vad det gäller energiläckage. Att modernisera sitt hus genom tilläggsisolering är en bra investering för framtiden.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Har inte fått räkningen för december än men jag tror på runt 8-9.000:-

Vår elräkning för november låg på 3.866:- Förbrukningen var 1.774 kWh.
Och i december steg förbrukningen till 2.998 kWh, främst pga 5-15 minusgrader i stort sett hela december.

Elradiatorer och luftvärmepump. Samt en värmekabel till kondensvattnet från lvp:n, en avfuktare och en radiator i källaren, varav de två sistnämnda inte gått mer än någon timme per dygn.

Mitt elbolag har uppsägningstid på tre månader och i oktober låg priset på 40-50 öre. Sen steg det raskt med några hundra procent. Så det är inte lätt att förutsäga såna här sjuka prisökningar och göra något åt det.

Måste även byta elbolag för att kunna binda på längre än tre månader och just nu har alla elbolag sjuka priser så jag kan lika gärna vara kvar där jag är.

Som jämförelse, i december 2020 hade jag 1.889 kWh i förbrukning.
2.542 inklusive alla avgifter och skatter var räkningen på då.

Hus på 105 kvm med luftvärmepump och elelement.
20 A

3170 kWh och 4.538:- var räkningen på för december 2019 men då hade jag tidstariff, vilket jag tror drog upp summan.
Nu fick jag 2021 års decemberräkning. 2.999 kWh och totalt 9.911 kronor att betala.
 
T Tomasmexitegel skrev:
Varför är du otrevlig mot mig?
Beklagligt att du uppfattar det så, jag ber om ursäkt och avslutar med att elen jag köper mäts i kWh och det gissar jag gäller för alla oss konsumenter.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Beklagligt att du uppfattar det så, jag ber om ursäkt och avslutar med att elen jag köper mäts i kWh och det gissar jag gäller för alla oss konsumenter.
Jag skrev fel och missade "h" och jag vet inte hur man redigerar, om det ens går gamla inlägg.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tomasmexitegel skrev:
Jag skrev fel och missade "h" och jag vet inte hur man redigerar, om det ens går gamla inlägg.
Nä det gör det inte.
Men du, gör dig själv en tjänst.
strunta i detta, och fortsätt göra inlägg.
alla missar vi bokstäver eller lite i text..
med dagens teknik och mobiler som rättar själv så är det fort gjort..

(y)
Jag dömer ingen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
jag är inte helt mot ditt inlägg. Jag är är 64 år gammal, bygger ett nytt hus norr om Dalälven, Bergvärme och superisolerat. Sålt boende i Stockholm. Har det ekonomiskt skapligt. Men hur många som bott i ett hus länge, jag menar sen 80- 90-talet och kanske har låg inkomst, och eller inte lyckats byta upp sig i boende, tror du har samma möjligheter att betala elräkningen när den i december i år som kostar 10 gånger så mycket nu i december jämfört mot samma månad förra året. Skulle du vilja lägga pengar på att tilläggsisolera ett hus från 1980 ? Jag tror att många husägare i Sverige ligger illa till just nu Mvh Sven-Ulrik
 
  • Gilla
Anki Karlgren och 5 till
  • Laddar…
Hus i Dalarna

124+124 (+40m3 garage)
Inne temp = 20-21grader/18-19 källare (10 i garage)

Bergvärme

Förbrukning 2750kWh

Pris: 5403kr (inkl nätverk,sopor,vatten)

= Nöjd ändå
 
K Keski11 skrev:
Dags att ni i söder börjar producera tillräckligt med el så ni blir ”självförsöjande” så slipper ni bortfallet som blir när elen ska transporteras långa sträckor. Tycker de är idiotisk och tragiskt att de bygger stora vindkraftsparker här uppe i norr när vi redan har el (vattenkraft) så de räcker.

Bygg stora vindkraftsparker i havet utanför de större städerna i söder så blir de bra, ex: i Stockholm skärgård finns de goda förutsättningar för stora parker.
Vi hade en massa fina kärnkraftverk, men dom fick vi inte ha kvar...
Vad vi borde göra är att bygga ut vattenkraften, den funkar ju även när det är kallt och inte blåser och dessutom komplettera med lite moderna kärnkraftverk. Stamnätet måste givetvis också byggas ut.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
A
L Leifur skrev:
Vi hade en massa fina kärnkraftverk, men dom fick vi inte ha kvar...
Vad vi borde göra är att bygga ut vattenkraften, den funkar ju även när det är kallt och inte blåser och dessutom komplettera med lite moderna kärnkraftverk. Stamnätet måste givetvis också byggas ut.
Samma problem där som med kärnkraften dock... miljöbalken..
Och är det något det skulle bli ett väldans liv om så är det våra vattendrag... Så njä.. detta tror jag inte är möjligt..
 
S svestr skrev:
jag är inte helt mot ditt inlägg. Jag är är 64 år gammal, bygger ett nytt hus norr om Dalälven, Bergvärme och superisolerat. Sålt boende i Stockholm. Har det ekonomiskt skapligt. Men hur många som bott i ett hus länge, jag menar sen 80- 90-talet och kanske har låg inkomst, och eller inte lyckats byta upp sig i boende, tror du har samma möjligheter att betala elräkningen när den i december i år som kostar 10 gånger så mycket nu i december jämfört mot samma månad förra året. Skulle du vilja lägga pengar på att tilläggsisolera ett hus från 1980 ? Jag tror att många husägare i Sverige ligger illa till just nu Mvh Sven-Ulrik
Jag funderar på att konvertera till vattenburen värme och sen ha både luft/vattenvärmepump och nån form av panna att elda med. Helst nåt som man kan elda ved i.
 
  • Gilla
Jerfed och 2 till
  • Laddar…
Dom där köttkvarnarna är väl idiotiska nästan var man än sätter dom
 
  • Gilla
Anki Karlgren
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Jag funderar på att konvertera till vattenburen värme och sen ha både luft/vattenvärmepump och nån form av panna att elda med. Helst nåt som man kan elda ved i.
Bra idé!
 
A
G GVR4 skrev:
Dom där köttkvarnarna är väl idiotiska nästan var man än sätter dom
köttkvarn? :thinking:
 
Maskintok skrev:
köttkvarn? :thinking:
Vindkraftverk
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Glömde visst citera :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.