T
J Jonasdzm skrev:
Har ej fått för december än. Men november låg på 2500 ink allt. 167 + 167. Glad jag band trots att alla sa att man skulle ha rörligt.
Ja det var ett jävla liv om detta, rörligt skulle man ha. Annars skulle man gå back till 100% i långa loppet.

Det märkliga är att jag band i feb 2021, sedan har jag kollat på ALLA månader för snittpriset på rörligt, det har legat högre varje månad om man jämför med mitt fasta elpris. Är inte det jävligt märkligt, då många här inne hävdar raka motsatsen.

• Gilla
Sampo56 och 4 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, det går att komma med hur många anekdotiska bevis som helst för det ena eller det andra. Det är kanske tur att de inte kunnat åka utomlands de senaste åren nu när elräkningarna skall betalas?

Jag förutsätter att du själv står i bostadskö, både på hemorten och några andra städer för att vara säker på att ha någonstans att bo när du blir gammal?
Jodå, vi står i bostadskö i två städer jag och frugan... Sen 5 år tillbaka, och då har ingen av oss passerat 45...

Men i övrigt har du ju rätt, det går inte att dra "pensionärer" eller "ensamstående mammor" eller någon annan det ska vara synd om över en kam. Vi har trygghetssystem i Sverige, och det är där man får förstärka för personer som har problem att betala räkningarna. Framförallt för att man gör en genomgång av hela ekonomin först... Jag vill inte subventionera elen för personer som mig, som enkelt kan flytta min konsumtion från något annat krafs till el..

• Gilla
David_.._ och 17 till
  • Laddar…
engs
SE3, -3300:- / 1474 kWh för december, endast el då, ej nät etc, timdeb.
Hus från 1936, värms med fjärrvärme + ved (braskaminer) + elgolvvärme i badrum.
Gårdshus + garage på elvärme, dock håller jag bara runt 10C där.
En hybridbil som laddas nattetid.

Vi var bortresta runt en vecka över jul men kan inte se någon tydlig skillnad i förbrukning konstigt nog.
Dvs ingen tydlig sänkning trots att vi lagar mat och kör tvätt/disk i princip dagligen samt laddar hybriden.
Är väl elvärmen i gårdshus/garage som är den stora boven.

Rent ekonomiskt så har vi (långt innan vi gick över till timdeb, har inte med det att göra) lagt upp som ett extra ”mellansparkonto”. Dvs vid sidan om vanligt hushållskonto för månatliga räkningar och utgifter samt ett mer långsiktigt sparande för större renoveringar etc.

Detta "mellansparkonto" har vi för främst att jämna ut skillnad i utgifter under året men också mindre oväntade kostnader (typ trasiga vitvaror). Vi stoppar alltså in samma summa varje månad så man har en buffert för ojämna utgifter utan att det blir en vana att nalla på långsiktiga sparkontot.

Kommer på mig själv att låta som nån bror duktig nu men tycker systemet ger ett lugn. Kanske kan vara tips till andra. Men tre månader i sträck med +10k i bara el hade nog dränerat det kontot också...

• Gilla
David_.._ och 7 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Just nu lär vara ett snudd på historiskt dåligt tillfälle att binda elpriset på ett eller flera år.
Jag hoppas du har rätt, men tror det inte då den europeiska energibristen är främst politiskt skapad och utvecklingen med nedläggning av planerbar kraftproduktion verkar vara närmast allmän i Västeuropa.

• Gilla
Lullejulle och 6 till
  • Laddar…
T
EddieHansson EddieHansson skrev:
Sluta gnäll på de som drabbats av den här skiten till elpriser. Du behöver ju inte läsa dessa trådar.

Det är också många som behövt binda om i november december. Men enligt ditt argument är de ju dumma i huvudet som inte bundit ännu längre för flera år sedan.
Näe men då ska man fan inte sitta och predika om att rörligt minsann alltid är bäst och billigast! Nu ser ni hur det gått för dom med rörligt.

Den som var som dum i huvudet här inne för 6 månader sedan, det var den med bundet elpris. Men nu är det annat ljud skällan.

• Gilla
Jesca_j och 12 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Ja det var ett jävla liv om detta, rörligt skulle man ha. Annars skulle man gå back till 100% i långa loppet.

Det märkliga är att jag band i feb 2021, sedan har jag kollat på ALLA månader för snittpriset på rörligt, det har legat högre varje månad om man jämför med mitt fasta elpris. Är inte det jävligt märkligt, då många här inne hävdar raka motsatsen.
Om ett bundet pris i det långa loppet är billigare än ett fast, vem betalar merkostnaden?

Jag drog ju en anekdot i en annan tråd, där jag berättade om min svärfar som hade fast pris på 70 öre per kWh. Han tyckte på julafton att vi borde haft fast pris med, så då fick jag ju räkna på det... Det visade sig att hittills i år, om man räknade till och med novembers faktura (dvs de första 11 månaderna) så hade vi betalat ungefär samma pris. Om man lade till 2020 också, dvs 23 månader, så hade han (vid samma förbrukning som oss) betalat ungefär 300 spänn mer för elen varje månad i snitt. Ca 7000 spänn hade vi sparat totalt på att ha rörligt... Så får vi en räkning på 10000 spänn för december går vi väl ungefär jämt upp på två år... Men då kan vi ju ta med 2019 också.. ;)

Svaret på frågan om vem som betalar för de bundna "billigare" avtalen är såklart de som binder priset nu, ingen annan..

• Gilla
larsjo och 13 till
  • Laddar…
Det har varit billigast i längden. Det betyder inte att det är billigast alla avtalsperioder.

• Gilla
GordonStewart och 6 till
  • Laddar…
Bor i SE3
Villa, ett plan 211kvm uppvärmd yta.
Jordvärme.

1527kWh
3440kr

T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om ett bundet pris i det långa loppet är billigare än ett fast, vem betalar merkostnaden?

Jag drog ju en anekdot i en annan tråd, där jag berättade om min svärfar som hade fast pris på 70 öre per kWh. Han tyckte på julafton att vi borde haft fast pris med, så då fick jag ju räkna på det... Det visade sig att hittills i år, om man räknade till och med novembers faktura (dvs de första 11 månaderna) så hade vi betalat ungefär samma pris. Om man lade till 2020 också, dvs 23 månader, så hade han (vid samma förbrukning som oss) betalat ungefär 300 spänn mer för elen varje månad i snitt. Ca 7000 spänn hade vi sparat totalt på att ha rörligt... Så får vi en räkning på 10000 spänn för december går vi väl ungefär jämt upp på två år... Men då kan vi ju ta med 2019 också.. ;)

Svaret på frågan om vem som betalar för de bundna "billigare" avtalen är såklart de som binder priset nu, ingen annan..
Då tycker jag du ska fortsätta sitta på rörligt.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Med den energipolitik som bedrivs, inte minst av Bolund och MP så lär vi få vänja oss vid höga energikostnader. Och när ytterligare reaktorer ska stängas lär de öka ännu mer.

Frågan är hur solceller och vindkraft ska kunna ersätta energibehovet idag och prognosen om 10 år är att vi fördubblar elanvändningen..
Nä, enbart solceller och vindkraft kommer inte räcka.

• Gilla
IFB och 12 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Med den energipolitik som bedrivs, inte minst av Bolund och MP så lär vi få vänja oss vid höga energikostnader. Och när ytterligare reaktorer ska stängas lär de öka ännu mer.
Om detta vore ett isolerat Svensk problem vore saken enkel, men det är än värre på kontinenten och då hjälper det inte att vi röstar bort det svenska miljöpartiet och andra som är välståndsfientliga i Sveriges riksdag.

• Gilla
lilytwig och 7 till
  • Laddar…
P
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Rösta rätt i september...

• Gilla
  • Haha
SwiftD och 19 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om detta vore ett isolerat Svensk problem vore saken enkel, men det är än värre på kontinenten och då hjälper det inte att vi röstar bort det svenska miljöpartiet och andra som är välståndsfientliga i Sveriges riksdag.
Problemet är ju att EU kräver att vi ska sälja energi till andra länder istället för att nyttja den inom landet vilket gör att priserna stiger. Samtidigt så är det så illa att när vi exporterar el så importerar vi samtidigt koleldad el från utlandet, bra logik..

Att sedan Tyskland stänger sina kärnkraftverk men fortsätter elda kol är för mig obegripligt.

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Aprilmaj och 17 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Undrar hur räkningarna ser ut för eltunga industrier och liknande nu med tanke på hur illa det ser ut med den lilla förbrukning privatpersoner har i jämförelse :thinking:
stora serverhallar har fortfarande subventioner

• Arg
  • Wow
  • Gilla
Elektra och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.