888 516 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Gaskraft är inte speciellt dyrt när gaspriset är på någorlunda normala nivåer. Stängde (TTF-gasen) på 365-dagarslägsta idag, mitt i vintern. Toppen i augusti var över fem gånger nuvarande pris.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Om inte annat så är det ju kul att de har något som faktiskt var förra regeringens fel.. Dvs att det ens fanns något påbörjat den 1 november....
Jo och Magda skulle ju halvera priserna precis innan valet...Dan_Johansson skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsministern-haller-presstraff-om-energin
Det är ju just det som är det absurda i elmarknaden!Z Zodde skrev:
Att gasproducerad el trotts att den skulle kunna vara så låg som endast 1-2% av HELA elproduktionen, ÄNDÅ får sätta priset på all elproduktion.
Finns det någon marknad som inte fungerar så? Om efterfrågan är högre än den billigare produktionen kan leverera så drivs priset upp tills gaskraften drar igång. Det är så marknadsekonomi fungerar.
Vi har inte bett om att tysk fossilgaskraft ska sätta vårt elpris. Det får tyskarna själv stå för!D Daniel 109 skrev:
Vi har gått med i en frihandelsorganisation.
Nej, de ska betala bra för att importera el från Sverige och Norge.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Skillnaden på "Magda" och den brunblåa regeringen är att hon gått över till att vara en ganska klen opposition, medan tidö-laget låter som de fortfarande bedriver valrörelse, i de få uttalanden de gör.. Allt man tjatar om är de förra åtta åren...P paralun skrev:
Jo men jag är ganska säker på att många inte vill betala för Tysklands energifiasko i likhet med andra länder inom EU. Det såg man även under gastaksprisförhandlingarna i Bryssel när Tyskland fick vika ner sig.Z Zodde skrev:
Jag behöver leta massa historik för att hitta infon, men du kan kanske börja med att belägga det du sa först, dvs att även om Tyskland startar upp alla sina reaktorer behöver de fortfarande sätta gaskraft till förfogande på marknaden.Z Zodde skrev: