A
T Tvålen skrev:
Varför ska man inte få klaga bara för man har stora tillgångar. Stora tillgångar kan ju bero på val i livet. Att vara förbannad på okunniga politiker som tar klantiga beslut i olika områden är ju en mänsklig rättighet i Sverige.
Det är din fulla rätt att säga din åsikt.
Varsågod
 
G GVR4 skrev:
Ett stort misstag jag tycker många gör när dom skaffar värmepump är att slänga ut fungerande vedpannor eller pellets/oljepannor. Är dom i okej skick och det finns utrymme så låt dom sitta kvar och behåll en liten mängd ved/eller pellets.
Tur att man jobbar hemifrån så kakelugnen kan jobba dagtid iaf...
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
måste ändå fråga, hur vill du att det ska se ut?
Vad önskar du dig få ut av det politikerna gör?

Vad röstade du på, fick du inte vad du ville?
(om du inte röstade på oppositionen naturligtvis) :cool:
Jag röstade långt ifrån rött.
Sedan så är det ju alltid som så att det finns både negativt och positivt i oavsett vad man röstar på men att Sverige ska framstå som ett land som bryr sig om miljö och sedan ha en skrattretande infrastruktur. Vi har politiker som sitter med säkert med sina fallskärmar och löner. Dom har inga problem med uppvärmning under vintern och heller inga problem med att köra sina bilar.

Höja bränslepriset för att framtvinga eldrivet också därefter höja elpriset. Jo tjena. Lovar dig att dessa priser kommer att börja normaliseras allt mer när man börjar tvinga ut fossila bränslen.

Sluta bedriva vapenexport för att sedan skänka miljarder som bistånd istället för att lösa problemen i Sverige.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
Agge87 Agge87 skrev:
Jag röstade långt ifrån rött.
Sedan så är det ju alltid som så att det finns både negativt och positivt i oavsett vad man röstar på men att Sverige ska framstå som ett land som bryr sig om miljö och sedan ha en skrattretande infrastruktur. Vi har politiker som sitter med säkert med sina fallskärmar och löner. Dom har inga problem med uppvärmning under vintern och heller inga problem med att köra sina bilar.

Höja bränslepriset för att framtvinga eldrivet också därefter höja elpriset. Jo tjena. Lovar dig att dessa priser kommer att börja normaliseras allt mer när man börjar tvinga ut fossila bränslen.

Sluta bedriva vapenexport för att sedan skänka miljarder som bistånd istället för att lösa problemen i Sverige.
instämmer.
Det finns mycket i detta som är rent löjligt..
Och en av dessa anledningar är att de får pension efteråt..
så det kanske var smart av Löfven att höja sin lön inför stundande pension.. För inte trodde ni det var för att minister posten hade för låg lön... nä det var uträknat...
som det mesta annat i detta som fd och nuvarande regeringen gjort...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Med dessa höga elpriser ligger veden i skogen risigt till.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Men hur är detta möjligt? Har du inte fast pris? Jag har 1.50 per kWh, totalt. 0,49 förbrukning + 1 kr i fasta avgifter, dec 2.100 kWh villan 100 kvm + garage Med + 10 i 50 kvm + 23 i villan, stäng pumparna vid -5 och elda med allt du har dom drar bara ström vid kallare! mina väggar är 30 cm, stäng golvvärmen dagtid,! Började räkna på ditt kWh pris ramlade av stolen? Skulle bli ca 7000kr med mitt pris
 
Mats-S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag är ju "ganska röd" utifrån ett politiskt perspektiv, men jag kan inte förstå att man ropar på att staten ska strössla helikopterpengar över alla.. Det är ju totalt vansinnigt...
Precis som barnbidraget då? Strös ut till en majoritet av familjer som inte behöver det utan lägger det på banken direkt. Men det kanske passar din röda ideologi?
Helikopterpengar förekommer överallt i vårat samhälle, ingen ny företeelse.

Sorry, off topic men kunde inte låta bli ;-)
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
K Kabehusvagn3328 skrev:
Men hur är detta möjligt? Har du inte fast pris? Jag har 1.50 per kWh, totalt. 0,49 förbrukning + 1 kr i fasta avgifter, dec 2.100 kWh villan 100 kvm + garage Med + 10 i 50 kvm + 23 i villan, stäng pumparna vid -5 och elda med allt du har dom drar bara ström vid kallare! mina väggar är 30 cm, stäng golvvärmen dagtid,! Började räkna på ditt kWh pris ramlade av stolen? Skulle bli ca 7000kr med mitt pris
Testa teckna fast pris i SE4 nu... ;)
 
  • Gilla
Smuttgubben
  • Laddar…
A
K Nils Andersson1 skrev:
Med dessa höga elpriser ligger veden i skogen risigt till.
Hur länge vi nu får behålla den utan beskattning....
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Precis som barnbidraget då? Strös ut till en majoritet av familjer som inte behöver det utan lägger det på banken direkt. Men det kanske passar din röda ideologi?
Helikopterpengar förekommer överallt i vårat samhälle, ingen ny företeelse.

Sorry, off topic men kunde inte låta bli ;-)
Förstår inte riktigt varför man väljer att ge sig på vissa bidrag när det är annat i samhället som kostar större summor...
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Brutalt med 15700kr!

Vi har 220kvm fördelat på 4 plan med källare inräknat.

Priserna skiljer lite från förra året
December 2020 | 2657kw | 1200kr

December 2021 | 1851kw | 4585kr

Vi gjorde av med ca 800kw 2021 vs 2020 men fick trippla räkningen.
 
R robber skrev:
Brutalt med 15700kr!

Vi har 220kvm fördelat på 4 plan med källare inräknat.

Priserna skiljer lite från förra året
December 2020 | 2657kw | 1200kr

December 2021 | 1851kw | 4585kr

Vi gjorde av med ca 800kw 2021 vs 2020 men fick trippla räkningen.
Plus h. kWh.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Med dessa höga elpriser ligger veden i skogen risigt till.
Idag har vi tjuvjakt, snart har vi tjuvhugg också.... folk börjar samla pinnar på marken för att värma sina heman.

Sen hur mycket cancerogena kolväten lär det bli om alla ska elda ved?

Snart kan vi flytta in i grottan också för som Birk sa "där det finns en eld finns det ett hem"

Framtidens välfärd i Sverige
 
Maskintok skrev:
Nja och du förstår säkert att hade överkapacitet funnits även där i södra Sverige så hade detta även funnits i den europeiska sidan och då skapat att priserna gått ner betydligt på en konstant basis..

Så jo du har rätt samtidigt som du har fel slutsats..
Du vet väl hur litet Sverige är i förhållande till resten av Europa? Jag förstår inte vad du menar med att om vi hade haft överskott så hade även Europa haft överskott. Om vi hade haft några kärnkraftverk till och haft stort överskott så hade det sänkt priserna obetydligt i Europa och därmed för svenska konsumenter.

Anledningen till att våra elpriser skenar är att våra politiker har bestämt att el ska vara en exportvara som vilken som helst. Man jämför el med lastbilar och stål och det är klart att man inte kan ha ett pris i Sverige för en lastbil och ta dubbelt betalt för samma lastbil i Tyskland. Det här är medvetna beslut som tagits och man har varit fullt medveten om att elpriserna iom detta kommer harmoniseras med Europa.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Vem har i den här tråden predikat för att rörligt minsann alltid är bäst?
För sex månader sedan fanns inte den här tråden men vem som idag beter sig dumt är nu klart. Välj gärna rätt tråd att gnälla på dina medmänniskor i.
Har själv 1275 kWh för huset + 235 kWh elbilsladdning i dec, SE3, 140 kvm. Kostnad: 4400 kr inkl ALLT trots rörlig timdebitering. Ingen vedeldning eller bergvärme, 35 år gammalt kataloghus. Tre vuxna bor här och vi håller 21-22 grader. Tycker fortfarande att rörlig timdebitering är bättre än att binda.
Vi har rörligt månadsmedelpris. Vi hade kommit ned en hel del i pris om vi hade timdebitering. Vi kan ladda huset med värme på natten och köra alla maskiner samt ladda bilen då.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.