P paralun skrev:
Jo jag skrev ju det men enligt Svenska Yle så ska Fortum få ännu mer... 500 miljoner Euro
[länk]
Det visar sig men Fortum har rejält med pengar i kassakistan för nya byggen.
[länk]
Att Fortum klarar sig ”bra” trots torsken i Uniper betvivlar ingen. Frågan är bara hur stor torsken blir…

Man fick 500 miljoner EUR för sin ägarandel men det var också ALLT man fick.

Redigerat:
Z Zodde skrev:
Att Fortum klarar sig ”bra” trots torsken i Uniper betvivlar ingen. Frågan är bara hur stor torsken blir…
Jag tror det spelar mindre roll, det vitktiga är att de får kassakistan välfylld för sitt nästa projekt som jag länkar till.
https://www.reuters.com/business/en...y-nuclear-newbuild-finland-sweden-2022-12-08/
Sen gjorde deras börskurs ett skutt och då det var nog sen handel.
https://www.google.com/finance/quot...rOMxob8AhVDAxAIHSCiB4cQ3ecFegQIMRAi&window=1M
Vi får se i morgon.

P paralun skrev:
Jag tror det spelar mindre roll, det vitktiga är att de får kassakistan välfylld för sitt nästa projekt som jag länkar till.
[länk]
Sen gjorde deras börskurs ett skutt och då det var nog sen handel.
[länk]
Vi får se i morgon.
Vad får man kassan välfylld av menar du?

Z Zodde skrev:
Vad får man kassan välfylld av menar du?
De får ju mer än 80 miljarder SEK av tyska staten. Sen förmodligen mer när man läser dagens nyhet.

Obs att det är Eurosummor i artikeln! x11
https://svenska.yle.fi/a/7-10020790.

P paralun skrev:
De får ju mer än 80 miljarder SEK av tyska staten. Sen förmodligen mer när man läser dagens nyhet.

Obs att det är Eurosummor i artikeln! x11
[länk].
80 miljarder, hur tänker du?

Z Zodde skrev:
80 miljarder, hur tänker du?
Citat:
"Fortum får tillbaka åtta miljarder i lån och säkerheter" x 11 = 88 Miljarder SEK rätt in i kassakistan.

P paralun skrev:
Citat:
"Fortum får tillbaka åtta miljarder i lån och säkerheter" x 11 = 88 Miljarder SEK rätt in i kassakistan.
Men snälla. Att säkerheter frigöres är inte på nåt sätt detsamma som att man får pengar av tyska staten. (Eller att man får pengar in i kassan öht)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men snälla. Att säkerheter frigöres är inte på nåt sätt detsamma som att man får pengar av tyska staten. (Eller att man får pengar in i kassan öht)
Jo i det här fallet så måste det göra det sen har de då även en förlust i bokslutet men summasummarum så blir det massvis med pengar i kassakistan. Betalar troligen det mesta som behövs för att bygga nya reaktorer.
Bara värdet på O3 är ju i den här dimensionen. Men vi får se hur marknaden reagerar i morgon för de brukar ha rätt.

Nej, en säkerhet är inte en transaktion.

P paralun skrev:
Jo i det här fallet så måste det göra det sen har de då även en förlust i bokslutet men summasummarum så blir det massvis med pengar i kassakistan. Betalar troligen det mesta som behövs för att bygga nya reaktorer.
Bara värdet på O3 är ju i den här dimensionen. Men vi får se hur marknaden reagerar i morgon för de brukar ha rätt.
Lätt googling visar att Fortum bara får tillbaka 10% av sitt investerade kapital i Fortum

”Fortum on Wednesday announced it has agreed to dump its entire stake in its heavily loss-making subsidiary to the German state for 500 million euros, corresponding to a per-share price of 1.7 euros. The total is less than 10 per cent of the price the majority state-owned energy company coughed up for the natural gas giant in 2017.”

https://www.helsinkitimes.fi/finlan...per-acquisition-ends-up-costing-it-5-5bn.html

Svider ordentligt för Fortums aktieägare.
Att vända detta till att ”Fortums kassa blir nu välfylld” visar tyvärr att du hajar noll

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Lätt googling visar att Fortum bara får tillbaka 10% av sitt investerade kapital i Fortum

”Fortum on Wednesday announced it has agreed to dump its entire stake in its heavily loss-making subsidiary to the German state for 500 million euros, corresponding to a per-share price of 1.7 euros. The total is less than 10 per cent of the price the majority state-owned energy company coughed up for the natural gas giant in 2017.”

[länk]

Svider ordentligt för Fortums aktieägare.
Att vända detta till att ”Fortums kassa blir nu välfylld” visar tyvärr att du hajar noll
Jo men jag tror det är två separata avtal man gjort, dels tyska staten och nu aktierna. Annars är det klart en brakförlust och det tror jag inte Fortum skulle gå med på.

P paralun skrev:
Jo men jag tror det är två separata avtal man gjort, dels tyska staten och nu aktierna. Annars är det klart en brakförlust och det tror jag inte Fortum skulle gå med på.
Nej. Det är EN affär. Fortum hade inget val. De har inte de muskler som krävs att hålla Uniper under armarna. Därför DUMPAR man aktierna till Tyska staten.

Z Zodde skrev:
Hur Fortums aktievärde kommer att sjunka (eller inte) kan sänka Forums kreditklassificering.
Det kan bli riktigt illa för Fortums framtida investeringar om Fortum är tvunget att betala en högre ränta för krediter/lån kan det vara det största kostnaden för Fortum i det här läget.

Fortum har snackat om att förnya sina kärnkraftverk i Lovisa & sådana investeringar skulle ligga på närmare 10 miljarder euro.
Det är en så stor summa att redan en procents skillnad i låneränta har en betydelse.

Framtiden får utvisa, men hur som helst är det inte bra för elpriserna i sig.

Z Zodde skrev:
Nej. Det är EN affär. Fortum hade inget val. De har inte de muskler som krävs att hålla Uniper under armarna. Därför DUMPAR man aktierna
Jo men jag är ganska säker på att "lån och säkerheter" är att annat avtal direkt med tyska staten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.