J jawen skrev:
1975 infördes en dålig sak för folket, man avkriminaliserade stora delar av det straffrättsliga ansvaret för offentligt anställda tjänstemän.....Tjänstemannaansvar.

Så nu behöver man i regeringen inte ta ansvar för sina beslut, fast "småfolket kan inte smita ifrån det!
Regeringen är inte tjänstemän. Det finns fördelar med den ändringen också

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Regeringen är inte tjänstemän. Det finns fördelar med den ändringen också
Vilka ;)
Och vad är regeringen då ?

J jawen skrev:
Vilka ;)
Folkvalda Politiker

J jawen skrev:
Vilka ;)
Visst du har rätt.

• Haha
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Folkvalda Politiker
Tjänsteman är en person som tillhör en viss samhällsklass eller yrkeskategori. I offentlig verksamhet är tjänstemän, till skillnad från förtroendevalda, befattningshavare som är anställda hos myndigheten och uppbär lön för sitt arbete. ;)

J jawen skrev:
Tjänsteman är en person som tillhör en viss samhällsklass eller yrkeskategori. I offentlig verksamhet är tjänstemän, till skillnad från förtroendevalda, befattningshavare som är anställda hos myndigheten och uppbär lön för sitt arbete. ;)
Regering/riksdag tillhör de förtroendevalda

Z Zodde skrev:
Regering/riksdag tillhör de förtroendevalda
Aha , så dom har ansvar alltså !...Trodde Olof Pamle i sin vision gav alla politiker ansvarsfrihet ;)

S
Inte så mycket för politiksnack...
Lyckades binda hos Vattenfall 3år för 194,88 inkl moms.
Två veckor tillbaka: I'm a looser.
Nu : Regegingen : Plana ut "kurvan"
Me: ok….

S
Förut hade jag 84,88 öre/kWh…

S
S Steffo6804 skrev:
Inte så mycket för politiksnack...
Lyckades binda hos Vattenfall 3år för 194,88 inkl moms.
Två veckor tillbaka: I'm a looser.
Nu : Regegingen : Plana ut "kurvan"
Me: ok….
Enligt kollegor kommer det ta typ 10 år för elpriserna att normaliseras…

S
S Steffo6804 skrev:

Kan ju passa på att tipsa om ”Folk-Reläet”
Hämtar in spotpriserna och begränsar ”värmning” under de dyraste timmarna

https://www.ohmigo.io/product-page/ohmigo-mini

• Gilla
TobbeGe
  • Laddar…
S Steffo6804 skrev:
Önskar jag hade kollegor som dig.
Har dom en stark tro och deras prognos slår in, ja då är dom mångmiljonärer med rätt satsade pengar.

Själv är jag lite mer avvaktande då jag inte vet vad som rör sig i Putins hjärna…

Samtidigt räknar man med en rejält ökad förbrukning under perioden. Samtidigt som man först nu börjar fundera på ny kärnkraft, även om man kanske kan få fart på något inom 10år så är det inga mängder. Således kan det mycket väl ta mer än 10år. Men så hör höga priser kan vi hoppas att vi blir av med snabbare.

• Gilla
Steffo6804
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Samtidigt räknar man med en rejält ökad förbrukning under perioden. Samtidigt som man först nu börjar fundera på ny kärnkraft, även om man kanske kan få fart på något inom 10år så är det inga mängder. Således kan det mycket väl ta mer än 10år. Men så hör höga priser kan vi hoppas att vi blir av med snabbare.
”Ny” Kärnkraft…typ 15 år från nu…

harka harka skrev:
..påminn mig gärna – var hittar jag backupkraften för Ringhals 4 och Oskarshamn 3?
Kraftverk som drivs med bränsle fungerar så länge man har bränsle eller att de inte går sönder.

Alla tekniska apparater kan gå sönder och kräver också service.

Skillnaden med vindkraft är att hela uteffekten bestäms av vindstyrkan. Har man ingen vind så får man inget ut. Det finns inget man kan göra vid ett vindkraftverk för att få det att börja fungera om det är vindstilla. Man får vänta.

Kraftverk som drivs med bränsle går att påverka genom att jobba med kvalitet, tillsyn och att dela upp produktionen så att man har flera parallella oberoende energikällor.

När man tex har vindstilla över hela Europa finns inget man kan göra. Man tvingas förlita sig på andra energikällor.

Visst är det skillnad mellan en segelbåt och en motorbåt? Om sjöräddningen skulle använda segelbåtar finns det vissa dagar så de inte kan lämna kajen och de kan inte räkna ut när de kommer till målet.

Om man ska värma sig kan man tex inte gå ut mitt i natten för att få solsken. På samma vis kan man heller inte koka kaffe om det är vindstilla. Man måste ha andra arrangemang som är mer pålitliga.

• Gilla
Mathias01 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.