888 666 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Regeringen är inte tjänstemän. Det finns fördelar med den ändringen ocksåJ jawen skrev:
S Steffo6804 skrev:
Kan ju passa på att tipsa om ”Folk-Reläet”
Hämtar in spotpriserna och begränsar ”värmning” under de dyraste timmarna
https://www.ohmigo.io/product-page/ohmigo-mini
Önskar jag hade kollegor som dig.S Steffo6804 skrev:
Har dom en stark tro och deras prognos slår in, ja då är dom mångmiljonärer med rätt satsade pengar.
Själv är jag lite mer avvaktande då jag inte vet vad som rör sig i Putins hjärna…
Samtidigt räknar man med en rejält ökad förbrukning under perioden. Samtidigt som man först nu börjar fundera på ny kärnkraft, även om man kanske kan få fart på något inom 10år så är det inga mängder. Således kan det mycket väl ta mer än 10år. Men så hör höga priser kan vi hoppas att vi blir av med snabbare.
”Ny” Kärnkraft…typ 15 år från nu…D Daniel 109 skrev:Samtidigt räknar man med en rejält ökad förbrukning under perioden. Samtidigt som man först nu börjar fundera på ny kärnkraft, även om man kanske kan få fart på något inom 10år så är det inga mängder. Således kan det mycket väl ta mer än 10år. Men så hör höga priser kan vi hoppas att vi blir av med snabbare.
Kraftverk som drivs med bränsle fungerar så länge man har bränsle eller att de inte går sönder.harka skrev:
Alla tekniska apparater kan gå sönder och kräver också service.
Skillnaden med vindkraft är att hela uteffekten bestäms av vindstyrkan. Har man ingen vind så får man inget ut. Det finns inget man kan göra vid ett vindkraftverk för att få det att börja fungera om det är vindstilla. Man får vänta.
Kraftverk som drivs med bränsle går att påverka genom att jobba med kvalitet, tillsyn och att dela upp produktionen så att man har flera parallella oberoende energikällor.
När man tex har vindstilla över hela Europa finns inget man kan göra. Man tvingas förlita sig på andra energikällor.
Visst är det skillnad mellan en segelbåt och en motorbåt? Om sjöräddningen skulle använda segelbåtar finns det vissa dagar så de inte kan lämna kajen och de kan inte räkna ut när de kommer till målet.
Om man ska värma sig kan man tex inte gå ut mitt i natten för att få solsken. På samma vis kan man heller inte koka kaffe om det är vindstilla. Man måste ha andra arrangemang som är mer pålitliga.