Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och exakt hur visade du denna kritik? En femtonåring satte sig på en trappa och förändrade politiken, vad gjorde du?
Vad gjorde du själv?

Kanske inte riktigt realistiskt att jämföra en 14 åring, med en försörjande fader som har ett arbete att gå till eller?

J jawen skrev:
Vad gjorde du själv?

Kanske inte riktigt realistiskt att jämföra en 14 åring, med en försörjande fader som har ett arbete att gå till eller?
Jag har aldrig påstått att jag hade facit, men jag är heller inte speciellt oroad för varken elpris eller elbrist.

Men jag har alltid varit för kärnkraft, och vad jag har gjort har jag talat om ungefär 5 gånger i såna här trådar. Jag har alltid (under de 25 åren jag haft elabbonemang) valt ett med så mycket kärnkraft som möjligt. När nasare ringt och försökt kränga på mig elabbonemang har jag frågat om de kan garantera 100% kärnkraft (vilket de aldrig kunnat eftersom det bara var Vattenfall som hade såna avtal en gång i tiden, och tom dom slutade med det).

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Uppenbarligen är kärnkraft dyr, eftersom man i UK måste garantera ett pris som är högre än vad jag har betalat i snitt i SE3 med rörligt pris de senaste tolv månaderna ... Men likförbannat skulle vi haft kärnkraftverk puttrande på halvfart för mer pengar, i 20-30 år?
Nä, kärnkraften skulle gått fullt ända sedan den olyckliga första nedstängningen i Barsebäck för 23 år sedan, om andra kraftslag kunnat konkurrera på samma villkor hade den säkert etablerats men jag betvivlar att det i dag finns plats för mer slumpkraft utan lagringsmöjlighet.
Vindkraft med vätgastillverkning kan säkert bli en intressant nisch i framtiden för de industrier som kan använda vätgasen men det lär inte vara nått som sänker våra framtida elräkningar i december för att koppla till trådens titel.

• Gilla
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
Eftersom våra politiker i grund & botten har skapat hela Sveriges "Elpris-cirkus" med en början redan runt 1991, så kan man ju känna att man inte riktigt är nöjd med våra folkvalda ( milt uttryckt)

Men när man nu beter sig som den borgliga nya regeringen gör avseende bränslepriser, så har man passerat alla gränser av vad politiker ska accepteras att komma undan med!

Moderaterna lovade innan valet 5 kr sänkta bränslepriser, Kristdemokraterna 9 kr, och Sverige demokraterna hela 10 kr, och väldigt många runt om i landet med små marginaler röstade då på dessa partier iom deras löften.

Nu i morgon kommer sanningen presenteras.

Bensinpriserna kommer från nyår sänkas med 14 öre....Ja, du läste rätt fjorton öre!!!
Och dieselpriserna med 41 öre.

Så det har numera gått så långt inom Sveriges politik, att man medvetet blå-ljuger för inför valet för att få mera röster & makt, även om det skadar hela vår demokrati.

Elprisstödet skulle också vara klart till den 1 november, och i dagsläget vet man inte ens om man kan betala ut det i år ens.

Hur ska vi kunna ställa högre krav på våra politiker, så att dom inte kommer undan med rena lögner?

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Så det har numera gått så långt inom Sveriges politik, att man medvetet blå-ljuger för inför valet för att få mera röster & makt, även om det skadar hela vår demokrati.

Elprisstödet skulle också vara klart till den 1 november, och i dagsläget vet man inte ens om man kan betala ut det i år ens.
Jag tycker det är helt förkastligt att politiker beter sig som de gör, men man måste också förstå att politikerna strax innan val inte talar till de informerade väljarna, utan de som har lite sämre koll och det leder ju till att de kan säga vad fan som helst. Tycker också att det ligger personligt ansvar i att se igenom dessa uttalanden, precis som folk behöver vara källkritiska i allmänhet. Som sagt, de väljare som påverkas av detta är heller inte de som kommer vara källkritiska och självständigt tänkande förmodligen.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Numera? Så har det varit sedan länge och har inte varit knutet till något specifikt block.

På dig låter det som att det är något som hänt just inför det här valet... förstår att du har ditt hjärta till vänster man försök i alla fall vara lite objektiv i dina skrivningar.

• Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
K
Spelar väl ingen roll var man har sina sympatier.
Själv vill jag göra en reklamation, paketet innehöll inte det som stod i innehållsförteckningen.

Tio spänn sänkt pris på diesel, sicket skitsnack
Införa pristak på elen, sicket skitsnack.

• Gilla
  • Haha
OramaC och 7 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Själv vill jag göra en reklamation, paketet innehöll inte det som stod i innehållsförteckningen.

Vi kan ge det till nyår, men jag (som iofs inte röstade på nåt av de 2 lagen) är benägen att hålla med.

K K. L skrev:

Ja, kontakta ditt parti och reklamera om de inte uppfyllt det som stod i partiprogrammet 2 månader efter valet.

Låt oss göra oss oberoende, eller åtminstånde mindre beroende av politiska beslut och köpt energi som handlas internationellt, vedtravar med kluven torr ved är inte utsatta för export och handelsblokader och påverkas i mycket liten grad av kyla, stiltje och midvintermörker, de bara står och väntar på att eldas när man väl har hugget och kluvit sin ved, avverkar man själv behöver man heller inte betala moms på veden och den egna vedhanteringen är skattefri.

K karlmb skrev:
Vi kan ge det till nyår, men jag (som iofs inte röstade på nåt av de 2 lagen) är benägen att hålla med.
Tja, mandatperioden är 4 år och genomför man inte vad man lovat på den tiden är det ju att betrakta som ett svek.

V videopac skrev:
umera? Så har det varit sedan länge och har inte varit knutet till något specifikt block.

På dig låter det som att det är något som hänt just inför det här valet... förstår att du har ditt hjärta till vänster man försök i alla fall vara lite objektiv i dina skrivningar.
Men det är väl ändå STOR skillnad att få kompromissa på sina vallöften med dom andra partierna, gentemot att blåljuga som dom borgliga gjort denna gång eller!

Hade dom sänkt priset 2-3 kr, så hade jag resonerat som du gör videopac....Att kompromissen vart så.

Men nu har borgliga blocket haft FULL insyn i Sveriges ekonomi långt innan valet, så dom vet exakt vilken ekonomi som finns & vilka spelregler som gäller....Ändå väljer dom att blå-ljuga på detta sätt för att komma till makten.

Och jag ÄR objektiv i alla mina åsikter då jag är för Sveriges bästa, & inte något enskilt parti.
Hade reagerat precis på samma sett om blå-ljuget kom från andra sidan blocken!

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Finns inte på kartan att något parti någonsin uppfyllt alla sina vallöften under mandatperioden. Så, alla är svikare. Bra så.

Valfläsk och vallöften. Alla sprider de pengar och lovar guld och gröna skogar inför valen, kan inte förstå att någon är förvånad över detta.

V videopac skrev:
Finns inte på kartan att något parti någonsin uppfyllt alla sina vallöften under mandatperioden. Så, alla är svikare. Bra så.

Valfläsk och vallöften. Alla sprider de pengar och lovar guld och gröna skogar inför valen, kan inte förstå att någon är förvånad över detta.
Gjorde inte mp vad de sagt att de skulle göra Löfvenregeringarna?

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
V videopac skrev:

Det är skillnad på att driva sin politik men inte få igenom den och att helt strunta i att försöka.
Bildas det en regering med flera partier som lovat olika saker så måste det ju bli en kompromiss. Här har ju hela regeringsunderlaget lovat samma sak.

• Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gjorde inte mp vad de sagt att de skulle göra Löfvenregeringarna?
Sänka Sverige? De försökte ju i alla fall. Var det inte någon kolbit som visades upp... den försvann väl med tiden, just den biten men inte resten ;)

D Daniel 109 skrev:
Det är skillnad på att driva sin politik men inte få igenom den och att helt strunta i att försöka.
Bildas det en regering med flera partier som lovat olika saker så måste det ju bli en kompromiss. Här har ju hela regeringsunderlaget lovat samma sak.
Strunta i att försöka? Jag kan inte påstå att jag är insatt nog i förutsättningarna och hur det har utvecklat sig senaste tiden. Men jag tror nog att kompromisser inte enbart är per område utan även mellan områden. Så att uttala sig väldigt definitivt om vad som gör att de inte kan sänka så mycket som de tänkt kan vara vanskligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.