G
C cbrolin skrev:
De lyckades konstruera ett av världens stabilaste elsystem. Att kärnavfallet är farligt visste man redan då och det krävdes tillstånd för att få använda det. På köpet fick vi ett klimatsmart elsystem trots att det på den tiden det begav sig inte var ett uppmärksammat problem.

Desto märkligare att man i modern tid, när klimatkrisen är riktigt akut, väljer att byta ut detta elsystem mot något som är sju resor värre när det gäller klimatet samtidigt som man helt bortser ifrån elsystemets stabilitet och kostnader.
Precis! Och detta har mp varit inblandade i, att lägga ned befintliga reaktorer och tjata om klimatet samtidigt. Mycket märkligt.
 
  • Gilla
David Wallin och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om jag har ett tekniskt problem jag vill ha löst, ska jag då fråga
-en politiker?
-en ekonom?
-en ingenjör?

De två första lovar gärna saker som är ogenomförbara. Givetvis kan inte ingenjören förstå och lösa världens alla problem. Men, är det en teknisk utmaning så måste ingenjören vara med i teamet. Ingenjören kan givetvis behöva styrning från politiker och ekonomer för att göra rätt val. Men till syvende och sist så måste själva lösningen komma från ingenjören. Felet som ofta görs är att ekonomen och politikern lovar en ogenomförbar lösning och sätter ramar som sen ställer krav på en teknisk lösning som blir usel. Jurister, ekonomer och politikers verklighet är inte baserad på fysik utan på något som någon människa hittat på. Fysikens regler går inte att "skriva om" - men tyvärr verkar inte alla förstå det utan tro att det är som i de andra "skråen" att om man har tillräckligt stark vilja och övertygelse så är det bara att köra på.

Jag tror vi sitter där vi sitter för att vi låtit icke-ingenjörer få bestämma för mycket, utan att förstå. För att lösa situationen måste det finnas en teknisk lösning.

För att folk inte ska gå i konkurs kan ekonomen, juristen och politikern fundera på hur de hyfsat rättvist ska fördela kostnader. Men, lösa det tekniska problemet bör de upplåta åt andra, annars kör vi i diket igen.
Fler ingenjörer i riksdagen!
 
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 4 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
De lyckades konstruera ett av världens stabilaste elsystem. Att kärnavfallet är farligt visste man redan då och det krävdes tillstånd för att få använda det. På köpet fick vi ett klimatsmart elsystem trots att det på den tiden det begav sig inte var ett uppmärksammat problem.

Desto märkligare att man i modern tid, när klimatkrisen är riktigt akut, väljer att byta ut detta elsystem mot något som är sju resor värre när det gäller klimatet samtidigt som man helt bortser ifrån elsystemets stabilitet och kostnader.
Fast nu är det ju inte alla ingenjörer som bara ser kärnkraft som den bästa lösningen.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Precis! Och detta har mp varit inblandade i, att lägga ned befintliga reaktorer och tjata om klimatet samtidigt. Mycket märkligt.
Det är fler partier än de gröna som varit inblandade, i såväl Sverige som Tyskland.
Jag som inte var gammal nog att rösta i kärnkraftsomröstningen förvånas över att man satte ett slutdatum utan att ha nån ersättningskraft, nu har vi ändrade regler men ännu ingen ersättningskraft som fungerar 24/7, det är mycket märkligt.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är fler partier än de gröna som varit inblandade, i såväl Sverige som Tyskland.
Jag som inte var gammal nog att rösta i kärnkraftsomröstningen förvånas över att man satte ett slutdatum utan att ha nån ersättningskraft, nu har vi ändrade regler men ännu ingen ersättningskraft som fungerar 24/7, det är mycket märkligt.
Givetvis skulle man bestämt ett datum när ersättningen skulle vara utbyggd. Om man inte lyckats kan man skjuta på tidpunkten. Om man bygger en ny bro bredvid en gammal, river väl man den gamla först när den nya är färdig?
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Givetvis skulle man bestämt ett datum när ersättningen skulle vara utbyggd. Om man inte lyckats kan man skjuta på tidpunkten. Om man bygger en ny bro bredvid en gammal, river väl man den gamla först när den nya är färdig?
Tja, våra politiker verkar ha rivit bron och hoppats på att det ska vara is som bär...

Nu får vi anpassa vår uppvärmning till de 'nya' förutsättningarna trots att tidigare generationer byggde oss Europas kanske bästa koldioxidneutrala elsystem som var i full drift 1985-1999 och sedan monterats ner utan att vi uppfunnit och byggt nån ny baskraft.

Det kommande året blir det kanske läge att damma av Cronstedt och Wredes kakelugnsritningar från år 1767 för att få vettig komfort och ekonomi och en elfri bostadsuppvärmning. Låt oss hoppas att den nuvarande energikrisen leder till lika bra och hållbara innovationer som 1700 talets ved brist.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja varför har inte fler hushåll egna vindkraftverk? Blir mindre elnät!
Hade jag haft råd hade jag fixat ett igår och satt fasr i husknuten då hamnar rotorn 4 m över taknock. Synd att egen el ska beskattas.
Det hjälper ju inte. Då måste man dimensinera elnätet iaf eftersom vindkraftverket ibland ger för mycket och ibland för litet (rätt sällan exakt så mycket som du förbrukar skulle jag hävda).

Skillnaden är att vindkraftverken är mer utspridda, så troligen blir det dyrare att fixa elnätet...sen måste man troligen iaf göra på mång aställan, bla pga solceller på privatbostäders hustak iofs.

Att sen har en vindsnurra på varannan tomt skulle bli rätt så störande...skulle jag tycka iaf.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Intressant artikel om Tyskland från 2021:
https://www.aicgs.org/2021/09/germany-has-a-math-problem-and-its-about-to-get-worse/

En sak som jag fan speciellt intressant var detta om s.k. smarta elnät:
In the near term though, with 12 percent of Germany’s electricity supply coming from nuclear power, and the last nuclear plant to be taken offline next year, the drastic shortfall still leaves Germany with an unstable grid. So, with Germany’s grid at risk for blackouts for the next four years, Germany is turning to digitizing energy efficiency to make power use more efficient. One such development is the SmartGrid, which allows an electricity network to send data and energy in two directions, connecting the power supply to the consumer and allowing electricity flows to alter according to demand. While Germany makes the transition to Smart Grids to optimize its renewable energy infrastructure, it needs to keep in mind that the Internet of Things ¬– the sensors, software, and other connecting technology that allow homes and cities control energy outputs – adds a layer of vulnerabilities to its critical infrastructure. The plug and play concept of the SmartGrid allows diverse actors, including malicious hackers, to become more interactive with the energy supply, if it does not have the proper cybersecurity protections built in from day one. Any error here could make an already unstable grid even more prone to blackouts.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast nu är det ju inte alla ingenjörer som bara ser kärnkraft som den bästa lösningen.
För närvarande är det den enda lösningen, i alla fall om vi utesluter omfattande fossil förbränning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Man kan ju också bara landa mjukt i faktumet att Europa gjort bort sig, och att detta är början på något helt annat än vad folk har levt i de senaste decennierna.
Förbered för det värsta, hoppas på det bästa
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
För närvarande är det den enda lösningen, i alla fall om vi utesluter omfattande fossil förbränning.
EU kommer ju klassa både kärnkraft och gas som hållbart vid årsskiftet så det utesluts inte omfattande fosil förbränning
 
  • Arg
gone_fishing
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
EU kommer ju klassa både kärnkraft och gas som hållbart vid årsskiftet så det utesluts inte omfattande fosil förbränning
Vilken gas, den som skall komma genom Puttes saltvattenledning?
 
  • Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Vilken gas, den som skall komma genom Puttes saltvattenledning?
Tja, det kanske var avsikten, men nu kommer gasen på båt från annat håll
 
F fribygg skrev:
Tja, det kanske var avsikten, men nu kommer gasen på båt från annat håll
Vilket ju är ohållbart prismässigt som en permanent lösning
 
B Borgen2021 skrev:
Vilket ju är ohållbart prismässigt som en permanent lösning
Förmodligen har du rätt.
Borde vi börja utvinna skiffergas i Närke och Östergötland för att täcka våra lokala behov av gas?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.