P PatrikElektriker skrev:
Va säger proffsen, har fått erbjudande om att binda i 6mån för 112öre ink allt, till skillnad mot tibbers rörliga som var i snitt 191öre och januari ser ju inte bättre ut hittills.
Låtwr som en dröm
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Jag för min del tycker att det är ett jävla gnäll, tror folk att det skulle vara gratis med el?

Öppna lädret och betala vad ni förbrukar och börja istället fundera på hur ni kan energieffektivisera-
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
B
HUR SVÅRT KAN DET VARA?

Om det ska vara någon mening med en sådan här diskussion måste forumdeltagarna skriva antal förbrukade kWh och nätavgifterna. Dvs den TOTALA ELKOSTNADEN SKA REDOVISAS så att det går att jämföra.

En del skriver kilowattkostnaden och så tillkommer moms, nätavgifterna och andra avtalskostnader t ex månadsavgift, fakturaavgift. Det blir ju som att jämföra päron och ”puckon”.

Ska vi som läser detta kunna jämföra måste alla ”kort” upp på bordet. Tacka fan för att det låter som en del har gjort världens klipp eller förlust i energikarusellen om man bara redovisar en del av summan.

MIN TOTALA KOSTNAD PER KILOWATTIMME ÄR : 133 ÖRE INKLUSIVE ALLT!

56 öre till Vattenfall - resterande till EON, nätavgift mm

Så, nu är det er tur alla ni som skrivit - fram med er totala energikostnad per kilowattimme
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Istället för att starkt förespråka fastapris, varför inte förespråka hedging i egen regi och rörligt?

Nej, jag gör inte det, men detta borde innebära det bästa och mest ekonomiskt fördelaktiga över tid. Speciellt om överskottet investeras. Kanske finns en sådan tjänst om man inte vill hålla i det själv...?
Det finns börshandlade såna produkter att köpa som Handelsbanken ställer ut. Kanske inget kanon instrument att köpa som hedge under lång tid och är alltid nästkommande kvartal.
 
S Susanne -68 skrev:
Beskriv gärna hur du tjänade pengar på att elpriserna blev höga.
Menade att ci fick det i räkningen.
 
S spider22 skrev:
Putin har inte strypt någon gas till europa men tyskland har valt att inte koppla på nordstream2 ännu för dom håller på med någon förhandling med ryssarna. Att Sverige har höga elpriser beror till största delen att S/mp/c har stängt 4 kärnkraftverk i södra sverige, därför har det blivit underskott på el med höga priser som följd. Att tyskarna håller på med ett liknande experiment gör ju inte saken bättre.
Du har inte förstått hur elmarknaden fungerar. Även om vi haft 4 ytterligare kärnkraftverk i full gång och även om det blåst som attan i Sverige så hade vi inte haft lägre elpriser. Vi (södra Sverige) är uppkopplade på den europeiska elmarknaden där elen marginalprissätts så vi betalar europeiska priser på den el som vi själva producerar. Svensk elproduktion är inte reserverad för Sverige. Norra Sverige är som tur är inte uppkopplade mot Europa så därav låga priser i norr.
 
  • Gilla
sandos och 7 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J

Får väl svara som vår nya älskade Statsminister.
Synd att ni inte hade fast pris.
Skyll er själva....
Nä det menar jag inte.
Fattar inte hur självgoda våra politiker är och de som röstat in dem till makten.

Själv hade jag 750kr. Men jag har fast pris. Och inga extra avgifter.
Tror att mitt elbolag ångrar sig vad gäller mitt avtal.
Lider med er.
 
  • Gilla
Helic och 2 till
  • Laddar…
S
  • Haha
  • Gilla
Janetgorgis och 2 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
HUR SVÅRT KAN DET VARA?

Om det ska vara någon mening med en sådan här diskussion måste forumdeltagarna skriva antal förbrukade kWh och nätavgifterna. Dvs den TOTALA ELKOSTNADEN SKA REDOVISAS så att det går att jämföra.

Har du inkluderat den fasta avgiften för huvudsäkringen också?

En del skriver kilowattkostnaden och så tillkommer moms, nätavgifterna och andra avtalskostnader t ex månadsavgift, fakturaavgift. Det blir ju som att jämföra päron och ”puckon”.

Ska vi som läser detta kunna jämföra måste alla ”kort” upp på bordet. Tacka fan för att det låter som en del har gjort världens klipp eller förlust i energikarusellen om man bara redovisar en del av summan.

MIN TOTALA KOSTNAD PER KILOWATTIMME ÄR : 133 ÖRE INKLUSIVE ALLT!

56 öre till Vattenfall - resterande till EON, nätavgift mm

Så, nu är det er tur alla ni som skrivit - fram med er totala energikostnad per kilowattimme
 
B
P PatrikElektriker skrev:
Va säger proffsen, har fått erbjudande om att binda i 6mån för 112öre ink allt, till skillnad mot tibbers rörliga som var i snitt 191öre och januari ser ju inte bättre ut hittills.
Är det verkligen ALLT? När någon skriver så brukar nätavgifterna tillkomma, månadsavgift, fakturaavgift mm.
Tror inte du fått ett erbjudande inkl allt för 112 öre. Lägg gärna upp en bild.
 
F fribygg skrev:
Jag fattar inte varför du inte skriver kWh...
Men vaddå, Kelvin whatever är väl oxå en enhet...?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P PatrikElektriker skrev:
Va säger proffsen, har fått erbjudande om att binda i 6mån för 112öre ink allt, till skillnad mot tibbers rörliga som var i snitt 191öre och januari ser ju inte bättre ut hittills.
När är.det start? Kom ihåg att elpriset för Q2-Q3 på elbörsen ligger ganska lågt (typ 30-50 öre), så om det är start i.mars är.det en dålig deal som marknaden ligger just nu. Du har "bara" max två vintermånader kvar, för åtminstone januari är redan i leverans.
 
B Byggahus48 skrev:
HUR SVÅRT KAN DET VARA?

Om det ska vara någon mening med en sådan här diskussion måste forumdeltagarna skriva antal förbrukade kWh och nätavgifterna. Dvs den TOTALA ELKOSTNADEN SKA REDOVISAS så att det går att jämföra.

En del skriver kilowattkostnaden och så tillkommer moms, nätavgifterna och andra avtalskostnader t ex månadsavgift, fakturaavgift. Det blir ju som att jämföra päron och ”puckon”.

Ska vi som läser detta kunna jämföra måste alla ”kort” upp på bordet. Tacka fan för att det låter som en del har gjort världens klipp eller förlust i energikarusellen om man bara redovisar en del av summan.

MIN TOTALA KOSTNAD PER KILOWATTIMME ÄR : 133 ÖRE INKLUSIVE ALLT!

56 öre till Vattenfall - resterande till EON, nätavgift mm

Så, nu är det er tur alla ni som skrivit - fram med er totala energikostnad per kilowattimme
Har du inkluderat den fasta nät / säkringsavgiften?
 
B
T Träkirurgen skrev:
Har du inkluderat den fasta nät / säkringsavgiften?
JA - jag betalar för

Elnätsabonnemang; 25 A, Månadsavgift 540 kr
Elnätsområde; STOCKHOLM
Energiskatt; 44,50 öre
Elöverföring; 14,90 öre
Moms; inkl också
Elkostnad förbrukning; 56 öre tillkommer

TOTALT 133 öre per kilowattimme

ALLA DESSA KOSTNADER ÄR MITT TOTALA ELPRIS och det vill jag se från er också
 
Redigerat:
  • Gilla
Borgen2021 och 1 till
  • Laddar…
F Fopes skrev:
Du har inte förstått hur elmarknaden fungerar. Även om vi haft 4 ytterligare kärnkraftverk i full gång och även om det blåst som attan i Sverige så hade vi inte haft lägre elpriser. Vi (södra Sverige) är uppkopplade på den europeiska elmarknaden där elen marginalprissätts så vi betalar europeiska priser på den el som vi själva producerar. Svensk elproduktion är inte reserverad för Sverige. Norra Sverige är som tur är inte uppkopplade mot Europa så därav låga priser i norr.
Die dummen Schweden.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.