R Rkarlsson skrev:
Jag syftar på Bitcoin. Inget med facebook även om den är ren ocker med.
Syftar på Boden. Bitcoin i Boden – här utvinns valutan som drar mer el än Sverige (aftonbladet.se)

Det är bättre att ett land delar på det de producerar. Men många norrbaggar kör på mer hat än vi i söder. Vi diggar egentligen folk därifrån förutom de som påpekar att vi får skylla oss själva.

Riv de här hittepåhallarna så får ni med sympati.
ja det där är ju ett fint exempel på marknadskapitalism i sin renaste form. Tråkigt att läsa. Men marknaden för etablering är fri och vem som vill har rätt att köpa så mycket ström den vill. Alternativet är ju statlig kontroll oc ransonering och då skriker folk om sosse/kommunistfasoner istället.
Strömmen KAN inte skickas till södra sverige ändå så din poäng faller lite. Kapaciteten finns inte. Om den inte används där så exporteras den till finland och norge. 10 år till sen så kan de skicka ström söderut.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
ja det där är ju ett fint exempel på marknadskapitalism i sin renaste form. Tråkigt att läsa. Men marknaden för etablering är fri och vem som vill har rätt att köpa så mycket ström den vill. Alternativet är ju statlig kontroll oc ransonering och då skriker folk om sosse/kommunistfasoner istället.
Strömmen KAN inte skickas till södra sverige ändå så din poäng faller lite. Kapaciteten finns inte. Om den inte används där så exporteras den till finland och norge. 10 år till sen så kan de skicka ström söderut.
Hade de kanske betalat vad elen kostar så kanske sverige hade kunnat lösa överföring. Men de betalar 5% skatt eller vad det stod. Rent bedrägeri mot alla arbetande svenskar =) Det måste du ju hålla med om.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
man ser ju klart och tydligt i tabellerna. Se4 är fullständigt värdelösa på att försörja sig själva med el trots att det finns massor av områden som skulle vara gynnsamma för detta. Eller solkraft.

jag säger inte att det är ett särskilt roligt val. Och jag hade önskat att det fanns bättre sätt att göra det på. Hoppas det kommer. Men nu och här har vi energibrist. Ett nytt kärnkraftverk tar många år att bygga upp. Jag hade personligen gärna sett att det satsas pengar på de senaste generationerna kärnkraft som kan kraftigt reducera vårt hemska arv till eftervärlden genom att använda upp mer av kärnbränslet vi lagrar i bergen. Men det är en utopi i dagsläget. Inte praktiskt görbart. Utrym områden i södra sverige så att ingen bor i området där man sätter upp vindkraft. Expropriera marken som man gör i norr när det ska brytas malm och sen bygg som bara satan.
Ja man ser ju bara på produktion av kraftvärme från industri där det i SE2 där jag bor produceras mer än i SE4 och nog har de betydligt fler industrier där nere än vi har här
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
finns det inte fall får man väl dämma upp och skapa fall/tryck som kan driva en turbin eller ett par. massor av konstgjorda sjöar i hela norrland så det är inte ett oprövat grepp.

Resonerar så här att har man våldtagit hela norrland i decennier, dämt varenda vatten, skövlat skogarna, kört folk från hus och hem, tagit mark i beslag och förstört naturen för alla som bor där så kan man väl göra samma sak i söder. Det är ju ett val folk gör liksom att bajsa i nån annans dass så att man slipper lukten själv om du förstår hur jag menar.

drar det så klart lite till sin spets. Men tyvärr är det ju så att el är en bristvara, och det är lättja som är orsaken. Man vill inte ha det där fula här där man bor utan nån annanstans. Det blir ju där nån annan bor. Orimliga argument generellt i tråden. Jämna ut energipriserna i zonerna?! Ja men bidra då istället så jämnar det ut sig automatiskt. Problemet löst. :) typiskt ”man kan inte ha kakan och äta den” problem tycker jag.
Finns det inte outnyttjad fallhöjd så hår det inte att skapa det. Möjligen om du höjer Vänern då.
Södra Sverige har definitivt nyttjat ten potential som finns.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Hade de kanske betalat vad elen kostar så kanske sverige hade kunnat lösa överföring. Men de betalar 5% skatt eller vad det stod. Rent bedrägeri mot alla arbetande svenskar =) Det måste du ju hålla med om.
Du förstår inte riktigt grejen här. De betalar för sig, bara inte i pengar. Att de slipper betala är för att de tar alla nackdelar med att ha oljudet från alla de där hundratals snurrorna i området. Förstörda fiskevatten och uppdämda älvar. De har godkänt etableringen i utbyte mot ekonomisk kompensation. Varför är det konstigt i din värld? Skulle inte du vilja ha det på samma sätt?
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Du förstår inte riktigt grejen här. De betalar för sig, bara inte i pengar. Att de slipper betala är för att de tar alla nackdelar med att ha oljudet från alla de där hundratals snurrorna i området. Förstörda fiskevatten och uppdämda älvar. De har godkänt etableringen i utbyte mot ekonomisk kompensation. Varför är det konstigt i din värld? Skulle inte du vilja ha det på samma sätt?
Absolut inte. Det finns människor som vill bo på det viset och det får de så gärna.
Nu kan de inte bygga något sådant som stör mig.

De borde absolut betala 30% som alla andra, speciellt när deras "produktion" inte ger något alls av mervärde.
 
R Rkarlsson skrev:
Absolut inte. Det finns människor som vill bo på det viset och det får de så gärna.
Nu kan de inte bygga något sådant som stör mig.

De borde absolut betala 30% som alla andra, speciellt när deras "produktion" inte ger något alls av mervärde.
hahaha. What? Du menar att dom som bor där de ska smälla upp 60 snurror VILL ha det så bara för att dom bor i norrland? Eller att vattenkraften är vacker och behaglig att ha i närheten? Nu barkar det ju iväg rakt ner i diket med tänkandet här. Jag ger upp. Tack för… diskussionen…
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
förslagen är att täcka husen med solceller. Från topp till tå. DET ger effekt.
Täck du din fastighet med solceller men tro inte att det ger dig elkraft i den kalla mörka vinternatten
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
hahaha. What? Du menar att dom som bor där de ska smälla upp 60 snurror VILL ha det så bara för att dom bor i norrland? Eller att vattenkraften är vacker och behaglig att ha i närheten? Nu barkar det ju iväg rakt ner i diket med tänkandet här. Jag ger upp. Tack för… diskussionen…
Ge dig. Jag har aldrig sagt att det var okej att ha fula groteska vindkraftverk i norrland. Nu är du väl norrbagge och sur så du tror att vi i skåne vill att ni ska ha de i köken.

Tramsbytta.
 
H Hullefar skrev:
Det är låg överföringskapacitet mellan norr och söder tyvärr.

Däremot borde man ställa om och se Sverige som ett land, utan "elprisområden", där vi gemensamt, alla invånare, äger naturresurserna. Så elpriset borde vara lika i hela riket. Så boende i Norrland borde få ett högre pris för att subventionera boende i söder.

Men detta satte EU och, var det Danmark, stopp för.
 
R Rkarlsson skrev:
Ge dig. Jag har aldrig sagt att det var okej att ha fula groteska vindkraftverk i norrland. Nu är du väl norrbagge och sur så du tror att vi i skåne vill att ni ska ha de i köken.

Tramsbytta.
tycker man ska starta upp reaktorerna igen.
Men allt detta var ju planerat. Självklart ska vi betala för alla onödiga vaccinationer som delats ut och all akassa som fått gå osv. Självklart ska vi ju också försörja alla som inte vill jobba heller.

allt detta var planerat från Europas håll sen tidigare.
 
  • Wow
RoAd
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
tycker man ska starta upp reaktorerna igen.
Men allt detta var ju planerat. Självklart ska vi betala för alla onödiga vaccinationer som delats ut och all akassa som fått gå osv. Självklart ska vi ju också försörja alla som inte vill jobba heller.

allt detta var planerat från Europas håll sen tidigare.
Det blev bekräftat idag att vår kommun är en u-kommun. De ställer in allt planerat underhåll av asfalt. Vi har inte råd längre.

Huvva, hur ska vi ha råd att ploga den lilla snö som kanske kommer :( Pengarna är slut.

Det kan ju inte riktigt fortgå att man betalar in hutlösa miljarder och de leker upp allt.
 
R Rkarlsson skrev:
Det blev bekräftat idag att vår kommun är en u-kommun. De ställer in allt planerat underhåll av asfalt. Vi har inte råd längre.

Huvva, hur ska vi ha råd att ploga den lilla snö som kanske kommer :( Pengarna är slut.

Det kan ju inte riktigt fortgå att man betalar in hutlösa miljarder och de leker upp allt.
allt för att Sverige inte kan ta egna initiativ och ska göra som alla andra. Inte som förr. Säger Frankrike att alla eu länder ska böja sig framåt så ska självklart Sverige också göra det.

spelar ingen roll vilken regering vi får nu, det kommer ta flera år innan skiter är i gång.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
R
Agge87 Agge87 skrev:
tycker man ska starta upp reaktorerna igen.
Men allt detta var ju planerat. Självklart ska vi betala för alla onödiga vaccinationer som delats ut och all akassa som fått gå osv. Självklart ska vi ju också försörja alla som inte vill jobba heller.

allt detta var planerat från Europas håll sen tidigare.
Menar du att man (vilka?) planerat (hur?) att få ryssland att kaosa runt i ukraina så att gasen blir svindyr vilket i sin tur påverkar EL-priset, så att man får ökade skatteintäkter, ... för att betala för vaccin och bidrag?

Många konspirationsteorier har jag hört, men om jag förstår dig rätt är denna rätt långt upp på orimlighetsskalan :)
 
  • Gilla
ansic och 3 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på var flaskhalsarna ligger i elnätet. Det är rätt naturligt att de inte ligger norr om nämnda kraftverk.
Jo, elområdena är ju modellerade utifrån hur transmissionsnätet ser ut, med, om jag förstått det rätt, tanken att främja produktion i den delen av nätet där den behövs, snarare än att bygga ut/komplettera nätet.

Det är ju rätt tänkt i sig, men i det fallet kan man ju fundera lite. Det får ju idag rätt stora konsekvenser för vanligt folk. Antar att transmissionsnätet i gränslandet SE3-SE4 ser ut som det gör på grund av att SE4-regionen historiskt hade Barsebäck och exporten söderut var marginell. När nu transmissionsnätet var byggt utifrån ej längre gällande förutsättningar känns det nog allt lite orättvist att man valde styrmedel för att få verkligheten att anpassa sig till elnätet istället för tvärtom.

I praktiken är väl enda alternativet som kan återställa balansen ett nytt kärnkraftverk i Skåne, som jag ser det(?)
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.