R
B Boende45 skrev:
Vad menar du? Mitt hus byggt 1983 kostade 575 tkr. Tycker du att det är lite, eller? Lånen är återbetalda eftersom vi på den tiden stretade och kämpade till skillnad från idag. Nu är tydligen huset värt ca 10 Mkr eftersom det endast är ca 12 km till Stockholm, men vad hjälper det mig.
Vi pensionärer måste få hjälp så att vi klarar denna vinter. Nu när bensinen också blivit dyr blir även svårare att få råd med resor till fritidshuset.
Ja det är synd om dig med 0kr i lån och ett hus som är värt 10 miljoner samt fritidshus.
Stackare…. Nu måste ju staten rycka in och hjälpa dig….:rofl::crysmile:

troll….
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
Rösta rätt i nästa val och se till att miljöpartiet åker ner i källarn
 
  • Gilla
1000konst och 9 till
  • Laddar…
pellefant pellefant skrev:
Även om du binder i nov/dec är inte elpriset så extremhögt.
Men vad säger du till de som har avtal som går ut tex nu?
 
S Susanne -68 skrev:
Hur hanteras vindkraften. Förklara för oss/mig som inte vet.

Är ingen större vän av miljöpartiet, men den rådande situationen med elpriset beror nog till stor del på faktorer som vi inte kan påverka i Sverige. När Putin stryper gastillförseln till övriga Europa får det enorma konsekvenser. Bara Nordstreams kapacitet är över fem gånger Sveriges totala elproduktion på ett år.
 
  • Gilla
reez och 5 till
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
Jag har inte valt dessa politiker. Men eftersom majoriteten av det naiva svenska folket valt så som gjort, får vi som inte valde dessa, glatt bara finna oss i denna idioti.


S Susanne -68 skrev:
Hur hanteras vindkraften. Förklara för oss/mig som inte vet.
Om du verkligen är född 68 och inte insett än att alla politiker är samma skräp och att landet är på samma destruktiva stig sedan LÄNGE så är kanske inte politikerna, dina eller den andras, problemet. Rött, Blått , Grönt. gult, vitt, brunt Sist jag kollade så har hela regnbågen styrt Sverige över senaste 50 åren och jag ställer samma fråga som ovan: Vad har blivit bättre? Inte en ända aspekt av samhället. Ska vi lista det som blivit sämre? Ja vi kan börja med elpriserna ;)
 
  • Gilla
  • Haha
baal och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Och exakt hur hjälper det vad jag som en enda människa gör ?

Jag har ALDRIG lagt min röst på något av dagens regeringspartier, mycket mer än så kan jag knappast göra.
Om ni mot förmodan är tillräckligt många som delar din uppfattning så kan ni naturligtvis påverka. Dom partier som du sympatiserar med har varit drivande när det gäller avregleringar.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Ja det är väl klart man har rörligt för att man potentiellt kan tjäna på det? Så är det väl med allt. Högre risk kan ge potentiellt högre avkastning. Men kan ju såklart gå åt andra hållet. Det är väl inget konstigt?
Nej, det konstiga är ju de som vill ha statsbidrag när det går åt andra hållet.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
Kan nån förklara, vem är det som tjänar på dessa elpriser? De som producerar el? Nånstans måste överskottet av pengar gå som vi användare betalar.
Det är många som tjänar på detta; staten ( som vi betalar bl.a moms till och som äger SvK som drar in massor med miljarder på prisområdes differanserna och såklart via elproducenten och nätägaren Vattenfall), de producenter av el som har en lägre prodktionskostnad än den för stunden gällande marginalkostnaden ( eller som prissäkrat till ett högre pris än sin egna marginalkostnad), Putin via Gazprom som säljer galet dyr gas, kolproducenter i Colombia, Sydafrika och central Europa, traders och handelshus på elmarknaden. Förlorare just nu är kunder med rörligt pris, elhandlare med en hög andel fastprisavtal (deras volym och profilrisk skenar).
 
  • Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Ja det är synd om dig med 0kr i lån och ett hus som är värt 10 miljoner samt fritidshus.
Stackare…. Nu måste ju staten rycka in och hjälpa dig….:rofl::crysmile:

troll….
Instämmer. Är så djävla trött på alla som klagar och samtidigt sitter på stora tillgångar.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Eller så kanske småhusägare skall börja se över isolering och andra värmetjuvar. Ofta får folk rådet både i liknade forum eller av kommunens energirådgivare att det är billigare att montera in en luft/luftvärmepump än att isolera vinden/taket, väggar, byta fönster, bila bort den oisolerade betongplattan och ersätta med en isolerad med vattenburen värme, montera in ett FTX-aggregat eller att byta ut oljebrännaren i pannan och byta emot en pelletsbrännare. Naturligtvis kostar dessa åtgärder mer än att montera in en luftvärmepump men i december och alla andra dagar på året var jag nöjd med att jag hade gjort ovanstående. Man måste även som individ ta ett ansvar för sin investering som ett småhus är. Speciellt som vi traditionellt haft förhållandevis låga elpriser jämfört med övriga Europa. Sedan kan man tycka vad man vill om bidrag/subventioner till personer i samhället men man måste även de om sitt egna hus som husägare.
Det var det dummaste och sämsta inlägget jag sett någonsin. Det är inte alla som har råd att helt plötsligen betala 5 gånger så mycket för el från en månad till en annan. Det är en usel energipolitik som ligger bakom. Vi får se hur det slutar längre fram.

Måste redigera igen. Vad tror du Googles och Microsofts (Azur) datahallar som bygger i norra Sverige och har subventionerat pris betalar per kilowatimme ? 20 öre per kWh ? Säkert mindre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Melody81 och 4 till
  • Laddar…
K KapHilton skrev:
Det är många som tjänar på detta; staten ( som vi betalar bl.a moms till och som äger SvK som drar in massor med miljarder på prisområdes differanserna och såklart via elproducenten och nätägaren Vattenfall), de producenter av el som har en lägre prodktionskostnad än den för stunden gällande marginalkostnaden ( eller som prissäkrat till ett högre pris än sin egna marginalkostnad), Putin via Gazprom som säljer galet dyr gas, kolproducenter i Colombia, Sydafrika och central Europa, traders och handelshus på elmarknaden. Förlorare just nu är kunder med rörligt pris, elhandlare med en hög andel fastprisavtal (deras volym och profilrisk skenar).
Det är bra att Svk går med vinst. Stamnätet behöver byggas ut.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Det är bra att Svk går med vinst. Stamnätet behöver byggas ut.
Men det händer ju inte!
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Vi bor i ett 20-talshus på 135 + 108 med renoverade originalfönster, ingen tilläggsisolering och gamla garagedörrar. Vår förbrukning hamnade på 4400 kWh. Räkningen hamnade på 4700 kr hos Fortum (nät tillkommer). Vi har rörligt avtal så det kändes som vi kom rätt lindrigt undan ändå?!
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Men när dom som gör stora förtjänster pga risker dom tagit på olika sätt, då gapar istället dom som inte tar några risker att risktagarna ska minsann dela med sig :p
Jag har då inte hört någon som har bundet pris som har begärt skatterabatter när det rörliga priset var lägre än det bundna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson
U Uttese skrev:
Fick en del klarhet i hur vindkraften hanteras i Sverige från en som sitter som sakkunnig i svenska domstolar och det är så mycket värre än ni kan tänka
Berätta gärna.
 
B
HAR NI RÄKNAT MED TANKNING AV ELBILARNA OCH ALL EXTRA JULBELYSNING?

Hej alla och god fortsättning på er! Här kommer mitt bidrag till diskussionen: Ja, jag behöver ställa en fråga till de som nämner era höga elräkningar: Är laddning av ev elbilar med i fakturorna? Är det det, skulle det vara som om jag räknade med mina dieselkostnader för att jag tankar min BMW med sex cylindrar. Den jämförelsen funkar ju inte. Ni som har elbilar måste naturligtvis ta bort dessa kostnader innan ni redovisar era extremt höga elkostnader.

Sedan brukar många dundra på med en massa extra belysning så här i juletid. Många har kanske inte de nyaste led-slingorna och tänker inte på att gamla belysningar drar mycket ström. Prisexempel: vi köpte för många år sedan en s k ljusslang för att ha utomhus. Vi satte upp den och den var toppenfin. Så läste jag på förpackningen och fick en chock. Sling -”helvetet” drog 800 watt. Tänk vad den hade kostat att ha igång under ett par mörka vintermånader? Slingan åkte bums tillbaka till affären. Så kolla gärna över era julprylar. Är de lite äldre kan de dra väldigt mycket ström. Många har säkert ett par tusen extra i elkostnader pga all julbelysning. Ett tips i all vänlighet ‍

Angående att lägga om avtal med elbolagen kan jag berätta hur jag gjorde. Jag kontaktade mitt elbolag, Vattenfall, i augusti 2021. Mitt treårsavtal skulle gå i december 2021. Jag hade läst om att det dummaste man kan göra är att behöva lägga om ett avtal i nov-mars, därför att priserna ligger högt då. På hemsidan fanns uppgifter om att man kan gå ur ett avtal i förväg, genom att betala den förväntade förlusten för återstående kontraktstid.

Vattenfall och jag diskuterade saken. Jag sa att jag var villig att betala den kostnaden mot att jag skulle få ett bra treårsavtal igen, annars skulle jag byta bolag. Killen jag pratade med sa att de kunde gå med på följande lösning; mitt gamla avtal låg kvar utan att jag löste ut det i förväg. Samtidigt fick jag ett nytt treårsavtal med dem på en totalkostnad på 56 öre per kilowattimme. Detta treårsavtal skulle starta i december 2021 när det andra avtalet löpte ut. Naturligtvis tillkommer sedan nätavgifterna från EON men dessa kan jag ju inte påverka.

Jag ansåg att jag fått ett toppenerbjudande och är mycket nöjd! Kan känna mig lugn gällande den delen av elpriset de närmaste tre åren. Jag trivs med fast pris över längre tid, då det gör att jag kan planera bättre.

Man kan inte bara sitta här i forumet och gnälla, man måste vara aktiv, läsa om trender för elpriset och agera i tid. Ta en diskussion med ert elbolag, pressa dem lite och jag har ALLTID lyckats snacka mig till en bra deal. Att vara ”lat” i dessa sammanhang, gör att man får dåliga överraskningar i form av höga fakturor.

• Bostad; villa, byggd 1921 (100 år gammal) högt i tak, delvis gamla blyinfattade fönster
• Boyta; ca 300 kvm, 8 rok, inkl källare och ouppvärmd råvind för förvaring
• Antal våningsplan; 4 st (inkl en tornvåning på 16 kvm)
• Bad; 2 st används, ett tredje är inte färdigbyggt, men drar golvvärme
• Glasveranda; ouppvärmd längst med hela ena kortsidan
• Uppvärmning; vattenburen golvvärme samt radiatorer
• Luftvärmepump; från 2020 för uppvärmning och varmvatten
• Extra uppvärmning; luft/luft ca 15 år gammal
• Huset har tre kakelugnar, vilka jag inte eldar i just nu (lat ☹️) Ej sotade på tre år
• Gillar att ha varmt så det brukar vara 23 gr där jag mest är
• Temperatursänkning i rum jag sällan är till 18 grader

• Förbrukning i december 2021; 2964 kWh
• Total elkostnad i december 2021; 3961 kronor

SUMMERING
Helt okej elräkning, med tanke på att det varit rätt kallt för att vara i Stockholmstrakten. Tacksam att jag fick till ett bra avtal i tid och det enda jag behöver fundera över nu är hur det ska bli med drivmedelspriser/dieselpriset.

Tyck gärna till om det jag skrivit, men i en vänlig ton. Vi ska inte hacka på varandra - vi ska hjälpa varandra här
❤️❤️❤️❤️
 
  • Gilla
Björn Johannesson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.