889 184 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Jag pratar inte om hur det är idag, utan om det kan se ut i framtiden med totalt avvecklad kärnkraft och obefintlig produktion av vindkraft pga stiltje. Då har vi bara vattenkraft och kraftvärme kvar. Och det skulle gissningsvis vara ungefär 50% av ett uppskattat effektbehov (väldigt grovt gissat såklart). Resterande 50% måste komma någon annanstans ifrån, möjligtvis från bränslecellernaB b50gud skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Förr, typ slutet 80tal, hade väl Sverige ca fifty fifty vatten kk. Nu ska det läggas ned vk, mer vind och det går åt mer effekt så 50% kk effekt när det inte blåser kan väl inte vara helt galet? (bortser från Karshamn å import)
oavsett hur vi tillverkar el i framtiden kommer vi att behöva mer produktion enligt de beräkningar som finns är i dagsläget kärnkraft betydligt dyrare än vindkraft så då återstår frågan hur kan produktionsproblemen med vindkraften lösas? vätgas? större elområde för överföring? lär ju inte vara kallt och vindstilla i hela EU samtidigt tänker jag.G Galten skrev:Jag pratar inte om hur det är idag, utan om det kan se ut i framtiden med totalt avvecklad kärnkraft och obefintlig produktion av vindkraft pga stiltje. Då har vi bara vattenkraft och kraftvärme kvar. Och det skulle gissningsvis vara ungefär 50% av ett uppskattat effektbehov (väldigt grovt gissat såklart). Resterande 50% måste komma någon annanstans ifrån, möjligtvis från bränslecellerna
Jag har ingen aning, och det hade varit otroligt lugnande om någon bra expert kan förklara vad planen är. För mej finns det inget egenvärde med kärnkraft om det finns en annan lösning!B b50gud skrev:oavsett hur vi tillverkar el i framtiden kommer vi att behöva mer produktion enligt de beräkningar som finns är i dagsläget kärnkraft betydligt dyrare än vindkraft så då återstår frågan hur kan produktionsproblemen med vindkraften lösas? vätgas? större elområde för överföring? lär ju inte vara kallt och vindstilla i hela EU samtidigt tänker jag.
Än så länge har vi bara Tysklands exempel att titta på vad gäller att ersätta stabil kraft med vindkraft. Och det är ju inte speciellt uppmuntrande
En naturlag inom elförsörjning är att det måste finnas lika många watt reglerkraft som det finns installerad slumpmässig kraft (som t.ex vind). Reglerkraften måste kunna kompensera fullt ut om den slumpmässiga kraften ger noll (OK, inte helt eftersom vindkraften aldrig ger 100% effekt - but close enough). Vi har bra balans på det i Sverige med mer installerad vattenkraft än vindkraft.
Men vi sitter ju ihop med andra länder som tar lättare på den naturlagen. Danskarna har c:a dubbelt så mycket vindkraft som reglerkraft. Dessutom byggs det just nu tre enorma vindkraftsparker i Danmark.
Så även om det rent reglertekniskt går att installera mycket vindkraft till i Sverige så har andra länder redan ”tingat in” den extra balansen som Sverige och Norge har.
Såvida det inte går att lagra vindenergin på ett bra sätt såklart!
Men vi sitter ju ihop med andra länder som tar lättare på den naturlagen. Danskarna har c:a dubbelt så mycket vindkraft som reglerkraft. Dessutom byggs det just nu tre enorma vindkraftsparker i Danmark.
Så även om det rent reglertekniskt går att installera mycket vindkraft till i Sverige så har andra länder redan ”tingat in” den extra balansen som Sverige och Norge har.
Såvida det inte går att lagra vindenergin på ett bra sätt såklart!
Huvudet på spiken.G Galten skrev:
Den offentliga energidiskussionen bland politiker och åsiktsbildare är tyvärr fylld av ideologisk propaganda, okunskap och avsaknad av analys. På frågan om hur vi skall få en stabil elproduktion årets alla dagar brukar svaret bli antingen:
1. "vindkraft mummel mummel". Tyvärr följs aldrig svaret upp med frågor som "Hur lång tid tar det innan vi har fullskalig lagringskapacitet på plats? Vad blir kostnaden då för vind- och solkraft inkl. lagring? Vilka risker finns det?".
2. "kärnkraft mummel mummel". Följdfrågor, som inte heller får några svar, blir t.ex.: "Hur lång tid tar det? Vad kostar det? Vad gör vi med avfallet och andra säkerhetsrisker?"
Dessutom tillkommer frågan - som nästan aldrig ställs och inte heller får något svar - om hur vi skall hantera import/export utan att Sverige drabbas av chockartade elpriser. Samt ett antal andra frågeställningar.
Precis! Man borde istället samla expertis och ta fram realistiska lösningar, på kort och på lång sikt. Vi sitter alla i samma båt och har samma intresse av att finna bra lösningar. Även på EU-nivå.G Galten skrev:
Märkligt att det skall vara så svårt.
Då får vi hoppas att det blir bättre när vi har vindkraft på alla lämpliga ställen i hela Sveriges långa land.G Galten skrev:
Antar att det finns avancerade sannolikhetskalkyler på det där...
Nedläggningen av kärnkraftverk är endast baserad på känslor och tyckande samt avsaknad av konsekvensanalys.
Intresssant artikel som belyser orsakerna till det känslobaserade motståndet mot kärnkraft.
https://petterssonsblogg.se/2022/01/21/karnavfallet-ar-bara-ett-svepskal/
Intresssant artikel som belyser orsakerna till det känslobaserade motståndet mot kärnkraft.
https://petterssonsblogg.se/2022/01/21/karnavfallet-ar-bara-ett-svepskal/
Tydligen skall det bli mer jämn produktion om man lägger vindkraftverken till havs, fast det vet i tusan. Danskarna har redan mycket havsbaserad vindkraft men lyckades ändå klocka in på totalt 16 MW den 29 december…Z Zodde skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar vad vattenkraft MAX kan så för av elproduktionen en enskild dag...?G Galten skrev:
Ett rejält högtryck mitt i vintern gör att det blir kallt och vindstilla över ett stort område. Varför vill vissa fylla större delen av kusterna och stora landområden med djävulssnurror som förstör naturen och folks närmiljö samt sänker värdet på deras fastigheter? Det är inget annat än ren ondska. Fy f-n för sådana människor.
Redigerat:
Håller med om att det verkar som att lågvindsområdena är väldigt stora när de inträffar. Vissa dagar är det förbluffande låg vindkraftseffekt i Sverige, några enstaka procent, trots att vårt land är väldigt stort. Och då är det låg effekt även i Danmark och Nordtyskland.T TommyC skrev:Ett rejält högtryck mitt i vintern gör att det blir kallt och vindstilla över ett stort område. Varför vill vissa fylla större delen av kusterna och stora landområden med djävulssnurror som förstör naturen och folks närmiljö samt sänker värdet på deras fastigheter. Det är inget annat än ren ondska. Fy f-n för sådan människor.
All elproduktion ger miljöproblem av någon sort, och jag kan inte genomskåda vad som är värst. Vindkraften syns och hörs mest, vattenkraften håller på att utrota ålen, kol och olja smutsar ner. Kärnkraften är väl den energiform som har minst konsekvenser för natur och miljö i mina ögon.
All mänsklig aktivitet ger någon form av miljöpåverkan, stor eller liten. Att som MP och deras stödpartier önskar lägga ner Sverige minskar miljöbelastningen på planeten med drygt en promille. Varför tycker MP och deras stödpartier att det är en bra sak och hur kan dom vara så korkade att dom tror att det räddar planeten från inbillade problem. Kina och andra länder som bidrager till stor miljöpåverkan tror uppenbarligen inte på planetens snara undergång. Tittar man på ögonen hos vissa vilsna individer som syns på TV så kan man ana orsakerna till problemen. Bara en spekulation så klart men jag finner ingen rimlig förklaring till den verkliga orsaken till alla problem som vårt land har idag.
Det du länkar till är en värsta sortens hatblogg och Pettersson saknar det mesta av anständighet samt analytisk förmåga om energiproduktion i allmänhet och kärnkraft i synnerhet.T TommyC skrev:
Hela bloggen genomsyras av - just det - känslor, obehagliga sådana.