889 278 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
du skriver mycket vad det inte är, vad är din analys vad det beror på?harka skrev:...Lösningen är väldigt enkel. Starta upp Oskarshamns och Ringhals fullt igen...
tror du på allvar att det bara är att gå in och vrida om nyckeln så är allt "som det var förr"? reaktorerna är permanent avstängda och avregistrerade och det är en lång process för att få till drifttillstånd igen, och det lär inte räcka med ett politiskt beslut utan kräver nog ett godkännande av Strålskyddsmyndigheten för att göra det
och det kommer inte Strålskyddsmyndigheten att göra, därför att:
a) de fyra reaktorerna saknar OBeroende Härdkylning, ett säkerhetskrav som var på gång att införas redan 2005 men blev verklighet efter Fukushima-katastrofen; och OBH krävs för drift av reaktorer efter 2020
då ägarna valt att stänga ner reaktorerna sparade man in några miljarder på att inte komplettera fyra av sina reaktorer med att införa OBH
(jag har både sett uppgifter på att R1 saknade (från SSM) och att R1 hade (en poliitker) OBH)
b) innanmätet i Oskarshamnsreaktorerna lär vara nedkapat till småbitar vid det här laget, Ringhals på väg
men jag håller med dig om att "det är en enkel lösning" – fast med en hel del praktiska problem att realisera drömmen, som exempelvis att det inte finns några reaktorer att starta
...Och se för fan till att underhålla elnätet...
där tycker vi helt lika – att underhålla och bygga ut elnätet är mycket viktigt
kostnaden för att göra det landar givetvis på elräkningen och/eller skattsedeln – men det är en kostnad som vi behöver ta
det framgår också att du anser att eländet beror på att vi stängt kärnkraftverk och att vindkraften står för en allt större del av elproduktionen – låt oss för ett ögonblick kika på Frankrike som har 56 kärnreaktorer i drift och på årsbasis får strax över 70% av sin el från kärnkraften och en mycket mer blygsam del från fjolliga vindmöllor
i december blev elen som allom bekant rekorddyr och allra dyrast var det den 21 december, tvåan tätt bakom var det följande dygnet
ser vi på elpriserna den senaste månaden, från den 18 december fram till idag så har priserna sett ut så här i Sydsverige/SE4 och i Frankrike:
[bild]
det är rätt uppenbart att det kärnkraftsstinna Frankrike upplevde samma pristopp den 21-22 december – knappast beroende på att fyra reaktorer stängts i Sverige de senaste sju åren, och det är ju inte så att elpriset i Frankrike generellt är lägre än i SE4
"jamen, att det blev så dyrt berodde väl på att Frankrike tvingas sälja sin el till det dumdristiga Tyskland som stängt sina kärnkraftverk!"
nej, inte direkt – det var nämligen så att Frankrike importerade el över det tysk-belgiska snittet, och från alla andra grannar också:
[bild]
grafen visar export och import till Frankrike 18 december till idag – orange staplar ovanför x-axeln visar import från Tyskland, orange staplar under x-axeln är export till Tyskland
så hur löste Frankrike egentligen sitt energibehov den 21-23 december? grafen nedan ger besked om den franska elproduktionen dessa tre dagar:
[bild]
vid den gröna markören på förmiddagen den 21 december var förbrukningen hög och Frankrike fick då 52% av elen från sin kärnkraft, 14% importerade man från alla sina grannar och 12% kom från eldning av fossilt kol, olja och gas
det fossila motsvarar 15 Karlshamnsverk på fullt blås - och det var inte någon isolerad händelse, det ser ut så i skrivande stund också
den som tror att det finns enkla lösningar och att ett byte av politiker/regering skulle medföra några större förändringar har nog en del kvar att lära sig...
så du bor i norge?Z Zodde skrev:Priser från Nasdaq "
ENOFUTBLQ4-22 46.50 46.80
Q4-2022 dvs okt-dec iår, där ligger systempriset på knappt 47öre/kWh så att det kommer skena nästa vinter menar ivartfall inte marknaden, dvs snittet av alla storproducenter/storkunsumenter av el.
Men de kanske inte har din kompetens...?
Norge har samma problem, här tog en 8årig borgerlig regeringsperiod slut för nån månad sen, vem skall vi i Norge skylla på?
MP i Sverige?? ;-)
Visst kan du tro det, och att marknaden undantagsvis missade grovt dagens prischock, men att till nästa vinter skall allt bli normalt igen, inkl. spådomarna. Med tanke på min snabba analys av futures tillsätter jag själv ingen större vikt på terminspriserna, vilket kan bero på att jag inte är kunnig i hur träffsäkra dessa brukar vara. Är du det?Z Zodde skrev:
Om nu priserna kommer att återgå till mer normala nivåer enligt terminerna kan man ju fråga sig varför erbjudna bindningstider av elhandelbolagen fortfarande är såpass höga? Och om man tror på att elprischocken var temporär så vore det intressant att förstå vilka negativa faktorer som råkade samverka just nu och som varken förr har samverkat, eller senare kommer att samverka igen de närmsta åren?
Det må vara så, vet inte om det var nån politisk strid där?V vik_tor skrev:
Men svensk nedlagd kärnkraft har inte med sista 6månadernas prisrally att göra whatsoever.
Han svamlar.M masseman33 skrev:
"Att elen är så mycket dyrare i södra Sverige beror bland annat på avvecklad kärnkraft, låg överföringskapacitet och höga priser i omvärlden."
https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2021/november/dyrare-el-i-sodra-sverige/
"Prisskillnaden sammanfaller väl med avvecklingen av Ringhals 2 vid årsskiftet 2019/20 och Ringhals 1 vid 2020/21. När det produceras mindre från kärnkraften räcker inte elproduktionen längre till för att möta behoven i Malmö och Stockholm och överföringskapaciteten slår snabbt i taket. Utfallet blir allt större skillnader i elpriset."
Det fanns obalans redan innan den här vintern.
vad jag uppfattat så har vi inte det, utan måste starta karlshamnR RoAd skrev:Du skrev "Det är inte frågan hur mycket av deras konsumtion de importerar utan hur de påverkar vårat nät, iom att vi inte i nuläget kan begränsa exporten pga EU så mår vårat nät dåligt
vi ligger på gult just nu, vad tror du händer när vi hamnar på rött???"
Jag tolkar det som att du menade att deras förbrukning skulle kunna belasta ner vår frekvens till otillåten nivå utan att vi har rätt att stoppa exporten. Jag har dessutom varit övertydlig i mina inlägg om att det är det jag menar. Du har m.a.o. haft måååånga inlägg på dig att förtydliga vad du menade.
Men dåså, 49.92Hz som det var igår när du skrev det första inlägget är helt ok och inget varken jag eller SKV får panik över. Ner till 49.5 är faktiskt klassat som ett fungerande nät så inte ens när det är på rött på kontrollrummets mätare är det någon större fara.
så du har kunskap om vad svk anser, jobbar du där? vem är du egentligen?
luktar alias konto
rött slutar på 49.8 och du menar att 49.5 är ok??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan 5dubblade gaspriser under 2021 (aldrig hänt tidigare i historien), har kommit tillbaka en hel del men osäkerheten kvarstår.Microkatten skrev:Visst kan du tro det, och att marknaden undantagsvis missade grovt dagens prischock, men att till nästa vinter skall allt bli normalt igen, inkl. spådomarna. Med tanke på min snabba analys av futures tillsätter jag själv ingen större vikt på terminspriserna, vilket kan bero på att jag inte är kunnig i hur träffsäkra dessa brukar vara. Är du det?
Om nu priserna kommer att återgå till mer normala nivåer enligt terminerna kan man ju fråga sig varför erbjudna bindningstider av elhandelbolagen fortfarande är såpass höga? Och om man tror på att elprischocken var temporär så vore det intressant att förstå vilka negativa faktorer som råkade samverka just nu och som varken förr har samverkat, eller senare kommer att samverka igen de närmsta åren?
Rekordlåga vattenmagasin, ivartfall i Norge, pga lite nederbörd.
Mindre vind än normalt.
Absolut största påverkan har gaspriserna.
Då det gäller terminerna är det självklart mer osäkra desto högre volatilitet det är. Det är dock marknadens gemensamma tro/prognos, man kan självklart ha avvikande åsikt. Tror man på sig själv kan man handla elcertifikat hos bankerna och spekulera i strömpriset.
Kraftigt höjd volatilitet är orsaken till de dyra fasta priser vi ser hor elhandlarna
Vi har öht aldrig diskuterat prisskillnaden norr-söder (finns samma i Norge men där har man aldrig haft kärnkraft). Dålig överföringskapacitet är orsaken. Att skillnaden blev större med nedläggelse av kärnkraft har vi heller aldrig snackat om.V vik_tor skrev:Han svamlar.
"Att elen är så mycket dyrare i södra Sverige beror bland annat på avvecklad kärnkraft, låg överföringskapacitet och höga priser i omvärlden."
[länk]
"Prisskillnaden sammanfaller väl med avvecklingen av Ringhals 2 vid årsskiftet 2019/20 och Ringhals 1 vid 2020/21. När det produceras mindre från kärnkraften räcker inte elproduktionen längre till för att möta behoven i Malmö och Stockholm och överföringskapaciteten slår snabbt i taket. Utfallet blir allt större skillnader i elpriset."
Det fanns obalans redan innan den här vintern.
Det är sista 6månaders prisrally diskussionen handlar om (trodde jag tills nu)
jaha du hittade fel...V vik_tor skrev:
Vattenfall har uttalat sig om att ha lagt ner cirka 3 miljarder i åtgärder för att möta de nya högre, kraven, i "sina reaktorer" (Forsmark 1-3 samt Ringhals 3-4) – oklart om uppgiften avser den totala investeringen i reaktorerna, eller om det är deras ägarandel som avses (ca 69 %) men låt oss anta att det var 3 miljarder för fem reaktorer – cirka 2.4 miljarder för fyra reaktorer då?
men, Ringhals 1 och 2 har olika konstruktioner (äldre) jämfört med trean och fyran och ombyggnadskostnad är därför mer oklar
du säger inget om prislappen mer än att du skriver att man gjorde det för 450 Mkr per reaktor i 3 och 4 (antar jag att du menar), för fyra reaktorer skulle det då kunna bli 1.8 miljarder
jag skrev i mitt inlägg:
...sparade man in några miljarder på att inte komplettera fyra av sina reaktorer med att införa OBH...
har du hittat fler "fel" i vad jag skrev?
gissningsvis :V vik_tor skrev:
det har inte varit kallare än vanligt
nerlagda kärnkraftverk som kompenseras mes gas kraftverk
sol per år är inte många % och knappt något nu
vindkraft levererar inte när det är kallt
möjligen europas ökande elbilar tar mer el än folk tror