889 469 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
INFO från, sunt förnuft är bra men ger isig ingen ny info, den får eller hämtar man utifån. Varifrån kommer din?M Mathias01 skrev:
Många rutinerade ex aktie/bond/valutahandlare har sista decennierna sadlat om till elmarknaden, har ex kollegor på Nasdaq och Statkraft om det nu är intressant...
Du har rätt, även om jag tycker att det är ganska dåligt av folk att strö salt i såren just nu på de som är förtvivlade.Magnus Filip skrev:Många har varit putta på mig här på forumet för elen. Obegripligt för de har ju själva försatt sig i situationen om de har rörligt pris.
Återigen, det har varit en guldgruva för de som har haft rörligt avtal i åratal jämfört med de som har haft fast pris. Just nu är det dyrt med rörligt, men om du har haft rörligt ett antal år har du ju sparat mer genom åren tidigare än vad dina räkningar är just nu.
Kan bara inte förlika mig med att regeringen vill skicka iväg 6000 kr till varje hushåll "som kompensation för högt rörligt pris" Fullständigt sinnessjukt! Har lust att ringa 112 till psykakuten.
Skall regeringen vara någon slags mamma för hushållen?
Vad blir nästa grej? 10.000 kr i kompensation för de som förlorat pengar på aktier? Gäller alla som har aktier, även om du bara har 1 aktie för 70 kr.
Gratis hemförsäkring för de som inte har tecknat någon själva?
Med det sagt, (S)taten älskar förstås detta. De har satt oss i en sits med rekordhöga el-priser. Det är deras fel helt och hållet. På detta är det hög skatt och hög moms vilket innebär att de fyller statskassan rejält. Sen spelar de goda samariter genom att ge tillbaks en liten del av vad de just har stulit. Allt för att få folk att vara beroende av staten och suga på S tutte. Det är helt sjukt.
Att någon köper detta och överhuvudtaget fortsätter rösta på dessa kretiner till politiker är en stor gåta.
det är inte lätt för mig att kontrollera dina källor därför värderar jag dom inte särskilt högt.Z Zodde skrev:
Du står för dina tankar och idéer och vi andra för våra.
Tack för mig
Ja, ekvationen är ju så lätt att en femåring fattar. Fast = fast, rörligt = rörligt. Men nu verkar många ha trott att rörligt = rörligt, men inte SÅ rörligt.Magnus Filip skrev:Många har varit putta på mig här på forumet för elen. Obegripligt för de har ju själva försatt sig i situationen om de har rörligt pris.
Återigen, det har varit en guldgruva för de som har haft rörligt avtal i åratal jämfört med de som har haft fast pris. Just nu är det dyrt med rörligt, men om du har haft rörligt ett antal år har du ju sparat mer genom åren tidigare än vad dina räkningar är just nu.
Kan bara inte förlika mig med att regeringen vill skicka iväg 6000 kr till varje hushåll "som kompensation för högt rörligt pris" Fullständigt sinnessjukt! Har lust att ringa 112 till psykakuten.
Skall regeringen vara någon slags mamma för hushållen?
Vad blir nästa grej? 10.000 kr i kompensation för de som förlorat pengar på aktier? Gäller alla som har aktier, även om du bara har 1 aktie för 70 kr.
Gratis hemförsäkring för de som inte har tecknat någon själva?
Självklart är det synd om de som har det dyrt nu. Inget snack om det!K Kekistan skrev:Du har rätt, även om jag tycker att det är ganska dåligt av folk att strö salt i såren just nu på de som är förtvivlade.
Med det sagt, (S)taten älskar förstås detta. De har satt oss i en sits med rekordhöga el-priser. Det är deras fel helt och hållet. På detta är det hög skatt och hög moms vilket innebär att de fyller statskassan rejält. Sen spelar de goda samariter genom att ge tillbaks en liten del av vad de just har stulit. Allt för att få folk att vara beroende av staten och suga på S tutte. Det är helt sjukt.
Att någon köper detta och överhuvudtaget fortsätter rösta på dessa kretiner till politiker är en stor gåta.
Men själva grejen är att de borde ha lagt undan en del av de pengarna som de genom åren har sparat på att ha rörligt. Det är ju det som är själva grejen. Behöver lära sig för framtiden. Detta är en viktiga skolpengar.
Kan bara inte smälta att staten skall gå in med 6000 kr som nån jäkla mamma. Vad är det för slags stat vi bor i? Skall de tala om för oss när vi skall gå på toa också?
Äntligen någon som håller med och fattar min poäng, tack!T tanaris skrev:
Himla bra exempel med 5-åringen, lägger till att vi har en dagisstat också!
Ja det är idag det, det kommer ju sannolikt inte att fungera lika bra i framtiden. Tror du skattereduktionen på 60 öre kommer att finnas kvar efter att man uppnått önskad mängd mikroproducenter?Magnus Filip skrev:
Är du ens säker på att någon måste köpa din el i framtiden?
nej, för i Sverige skall man vara om sig och kring sig och maxa utnyttjandet av bidrag. Det är det som är själva grejen. Har du inte fattat det?useless skrev:
Tills en förändring av samhället kommer..................
Har inte ens tagit med skattereduktionen i tanken, föregående inlägg.R RoAd skrev:
. Med de 60 öre går jag plus. Sjukt, för jag får betalt för att använda el.
En sak att ta i beaktande för alla som emellanåt läser på forum eller Twitter/Facebook. Det är valår i år. Inför förra valet avslöjades S betalda sk "troll" som satt med massor av olika trollkonton och debatterade för S sak i diverse forum etc. Detta för att vinden har vänt [no pun int] och de är livrädda för att förlora sitt grepp om makten. Ingen vettig människa har ju S eller Mp:s åsikter, därför måste de hitta på personer som låtsas stödja dem.A AxelJa skrev:Orsaken är en förändrad energipolitik. Det vet vi som bott i villa och betalat elräkningar i 40 år.
Sen kan du argumentera dig gul och blå att det är gasprisers (andra länders) fel eller för lite nederbörd för att försöka förvanska historien som en sann desinformatör. Vi använder ej knappt någon gas i Sverige samt att vi har haft fler år med lite nederbörd. Om vi exporterar el så att priserna chockhöjs är även detta ett nytt fenomen i energipolitiken. Sveriges stabila och fossilfria elnät med en perfekt mix av kärnkraft och reglerbar vattenkraft för att hantera snabba svängningar i efterfrågan har varit något andra länder avundat fram tills nu.
Titta själv på spotpriset senaste 40 åren.
Nu får det bli ett slut på allt skitsnack.
Man kan nästan tro att det är konspirationsteorier men tyvärr jobbar de på det här sättet. Betänk också hur många trollkonton som inte har blivit avslöjade.
Samtidigt som vanligt folk tar sig allt mer ton tystnar flockdjuren. De som "tycker" som majoriteten eller som "tycker" på det sätt man får mest ryggdunk av. Dessa får är fega kappvändare men har varit viktiga för vänstern i deras skrämseltaktik för att tysta folk.
Vänstern vet att när den breda medelklassen påverkas hårt ekonomiskt av deras vansinnespolitik kommer den att vakna rejält. Och där är vi nu. Därav att man tex så "generöst" ger tillbaks pengar för dyra elräkningar. Tyvärr tänker folk ofta väldigt egoistiskt och har svårt att se den stora bilden.
Tidigare har det räckt med bröd och skådespel för att dölja tex den alltmer otrygga tillvaron för våra barn i skolor och ute på stan. Men nu har den verkligheten också spridits sig och alla kan bli utsatta för den.
Kort sagt. Politikerna är avslöjade med byxorna nere. Det går liksom inte att förneka hur kapitalt de har misslyckats med att styra Sverige. När då personer som tex Z**** sitter och blåljuger och försvarar systemet ringer i alla fall mina varningsklockor.
Bara en tanke.