K Kekistan skrev:
Då ökar man produktionen i nåt av de övriga kärnkraftverken. Man måste ju naturligtvis ha reserver att ta till.
Men det har vi inte. Man kan inte drömma fram extra ström i akutlägen.

Z Zodde skrev:
Men det har vi inte. Man kan inte drömma fram extra ström i akutlägen.
Nej, vi har ju inte det i nuläget tyvärr. Men de kan ju börja med att bygga ut ledningarna från norr till söder och se till att det finns möjlighet att pusha ner elen till söder. Det är ju en rad oseriösa politiska beslut från många av riksdagspartierna som har lett till det läge vi har nu.

• Gilla
Mathias01 och 1 till
  • Laddar…
Vågar jag såhär 1700 inlägg senare reta upp 80 % av alla här med att fråga om man inte tar en risk när man inte binder avtalet ?

C cbrolin skrev:
Det är ägarnas egna verksamhetsbeskrivning.

GP har jag lågt förtroende för. Minns en gång då det var ett bankrån i Göteborg. Banken kunde ses ifrån GP-huset om de öppnade fönstret och stack ut huvudet, men ändå lyckades de få gatunamnet fel. Var kanske svårt att läsa skylten ifrån den vinkeln.
SvD och Sydsvenskan har exakt samma artikel. Du kan misstro GP hur mycket du vill men det kommer du ingen vart med, faktum kvarstår.

R
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Vågar jag såhär 1700 inlägg senare reta upp 80 % av alla här med att fråga om man inte tar en risk när man inte binder avtalet ?
Du riskerar i.a.f. att framstå som om du struntat i att läsa tråden. Gör det så har du svar flera gånger om.

• Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
A
risk gör du.
gör du ingen analys och kalkyl över hur, vad, när det blir dyrt, vad som orsakar, hur du ska betala så är du iallafall naiv.
Men gör du detta och finner att du behöver en liten budget så har du minimerat din risk.

lycka till

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du riskerar i.a.f. att framstå som om du struntat i att läsa tråden. Gör det så har du svar flera gånger om.
Jag har följt den sedan start men har inte vågat kläckt ur mig det bara .. jag har stor förståelse för alla med räkningar kring 10.000kr .. jag själv bytte bort rörlig direkt el mot fast bergvärme .. "spara" halva lön vinterhalvåret

K Kekistan skrev:
Nej, vi har ju inte det i nuläget tyvärr. Men de kan ju börja med att bygga ut ledningarna från norr till söder och se till att det finns möjlighet att pusha ner elen till söder. Det är ju en rad oseriösa politiska beslut från många av riksdagspartierna som har lett till det läge vi har nu.
Skulle vi ha produktionskapacitet så vi blev totalt oberoende av omvärlden behöver den byggas ut ordentligt för att klara förbrukstopparna hade det blivit extrem dyrt och vi hade sett ett högre elpris än idag. Att ha en massa kapacitet som står stilla 99 dagar av 100 är idiotiskt och kostar multum, vem skall betala?

R RoAd skrev:
Har du tillgångar så får du ju förstås sälja något av dem innan du låter en räkning gå till kronofogden. Du kommer ju inte bli av med skulden så i slutändan kommer de ju ändå ske en utmätning om du inte betalar. Att bara skita i räkningen kommer bara göra allt dyrare för dig i slutändan, det inser du väl?
Det är dyrt att vara fattig. Det är knappast något jag väljer det inser du va? Är det slut så är det.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
A
K Nils Andersson1 skrev:
Det är dyrt att vara fattig. Det är knappast något jag väljer det inser du va? Är det slut så är det.
elbolagen tycker jag är ganska trevliga på att hjälpa.. iallafall med de ärenden som jag hjälpt andra med..
Och att dela upp betalningen brukar inte vara några problem..
Så länge de ser pengarna komma..

• Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
R
Jag har följt den sedan start men har inte vågat kläckt ur mig det bara .. jag har stor förståelse för alla med räkningar kring 10.000kr .. jag själv bytte bort rörlig direkt el mot fast bergvärme .. "spara" halva lön vinterhalvåret
Ok, då är väl denna tråden den enda elpristråden där det inte ältats om och om igen.

Det finns många svar på det.

- För vissa har avtalen precis löpt ut och det är ju inte direkt toppenläge att binda om just nu.

- Det var mycket svårt att förutse den väldigt höga prisökning som skett just nu.

- Det kommer fortfarande löna sig i längden att fortsätta med rörligt.

Det är väl några jag kom på att jag sett, finns säker många fler skäl.

• Gilla
Kekistan och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, då är väl denna tråden den enda elpristråden där det inte ältats om och om igen.

- För vissa har avtalen precis löpt ut och det är ju inte direkt toppenläge att binda om just nu.

- Det var mycket svårt att förutse den väldigt höga prisökning som skett just nu.

Det är väl några jag kom på att jag sett, finns säker många fler skäl.
Då tycker jag att man ska fortsätta ha rörligt punkt ..

Tack för svar ,hade fint

R
K Nils Andersson1 skrev:
Nej jag tror förstås inte att du vaknade en dag och bestämde dig för att "nu djävlar ska jag komma på obestånd". Men ditt ursprungliga inlägg som jag svarade på andades knappast en vilja av att försöka reda upp situationen på bästa sett.

Det var i all välmening jag föreslog att du skulle försöka få till en avbetalningsplan istället för att åka på betalningsanmärkning och en ännu högre kostnad i slutändan.

R RoAd skrev:

Jo
Det tror jag inte. Framtiden är inte som historien. Jag tror det kommer bli dyrt.[/QUOTE]

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
sydvästlänken är ju nyligen klar, vad hjälpte det?
elbolagen sålde bara mer el till kontinenten!
bästa lösningen hade varit att klippa kablarna till tyskland tills de tar ansvar och inte våldtar vårt nät

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.