H Hamstraren skrev:
Kul att ni alla gnäller nu när allt pekade på detta länge sedan.
Åk ner till kommunhuset och gnäll på era politiker istället.

På en mer direkt konstruktiv ton: Bind era avtal eller hitta billigare lösningar.
Detta är bara början på en betydligt dyrare vardag. Bränsle, El, Mat. Inflationen är här på riktigt.
Dags att vakna och plocka frukten av träden våra politiker har odlat senaste 30 åren.

Men se det ljusa i det hela, om vi betalar mer för energi då räddar vi planeten mer också? Så säger TVn och kostymerna ;)

Folk tyckte plastpåsar för 7:- styck var schysst. Var glad nu med 400 öre /kw. Sverige ska rädda världen från klimathotet. :D :D :D

1800kwh i DEC när man var hemma hela månaden med gäster. kök och tvättstuga som kördes som fabrik. Bergsvärme. Utan Jaccuzimyss och annat lyx och konstant bakande och tvättande snittar det på 1200 kanske. Bundet i sensommar på 75 öre då många varningsflaggor viftade redan om att denna vinter kommer bli slakt på energimarknaden.
Ingen elbil och kommer aldrig bli en. Vad är poängen när el kostar så mycket? Snacka om att bli lurad.
tråkig inställing,bundna avtal kommer försvinna snart, vi bor i sverige, ingen jävel ska ha det bättre än nån annan
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Tjena! Nej, syftet var inte årsmedelvärdet, utan månad för månad jämföra de senaste åren och hur ohyggligt mycket högre december är än alla tidigare år.

Tabellen är från EONs hemsida och inget ihopsnickrat själv. Vet inte om deras årsmedelvärde är viktat eller inte
Nå, visst kunde vi konsumenter förvänta oss ett pris i nivå med 2018/2019 eller högre med tanke på de nedlagda europeiska reaktorerna, jag kunde inte i förväg förutse prisutvecklingen i nov/dec men har bundet pris för att lätt kunna budgetera kostnaden.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Men när dom som gör stora förtjänster pga risker dom tagit på olika sätt, då gapar istället dom som inte tar några risker att risktagarna ska minsann dela med sig :p
 
J jocke31 skrev:
Återigen, att ha rörligt elpris är ett fritt val. De flesta har ju valt det för att det trots allt är billigare i längden, så då är väl allting gott?

Kan det möjligen vara så att en hel del människor chansade för att tjäna en hacka i slutändan? Och just den här vintern så drog dessa människor ingen vinstlott.
Troligtvis. Trist i vilket fall. Vi själva hyr ett hus, kan ej binda (orkar ej gå in på varför) vi går back dessa månader. Hade jag vetat om dessa priser tidigare så hade vi aldrig flyttat hit givetvis. Jaja, vi får leta alternativ, värdelöst dock om barnen måste byta skola och dagis, för pendla går ej heller med tanke på bränslepriserna :)
 
Har inte fått räkningen för december än men jag tror på runt 8-9.000:-

Vår elräkning för november låg på 3.866:- Förbrukningen var 1.774 kWh.
Och i december steg förbrukningen till 2.998 kWh, främst pga 5-15 minusgrader i stort sett hela december.

Elradiatorer och luftvärmepump. Samt en värmekabel till kondensvattnet från lvp:n, en avfuktare och en radiator i källaren, varav de två sistnämnda inte gått mer än någon timme per dygn.

Mitt elbolag har uppsägningstid på tre månader och i oktober låg priset på 40-50 öre. Sen steg det raskt med några hundra procent. Så det är inte lätt att förutsäga såna här sjuka prisökningar och göra något åt det.

Måste även byta elbolag för att kunna binda på längre än tre månader och just nu har alla elbolag sjuka priser så jag kan lika gärna vara kvar där jag är.

Som jämförelse, i december 2020 hade jag 1.889 kWh i förbrukning.
2.542 inklusive alla avgifter och skatter var räkningen på då.

Hus på 105 kvm med luftvärmepump och elelement.
20 A

3170 kWh och 4.538:- var räkningen på för december 2019 men då hade jag tidstariff, vilket jag tror drog upp summan.
 
Düsseldorff
pellefant pellefant skrev:
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.
Men din jävla tönt. Ingen har räknat med denna extrema prisökning, inte ens elmäklarna. Att du sitter och njuter åt andras olycka är bara oskönt, så håll gärna käften fortsättningsvis.
 
  • Gilla
  • Älska
Luc Reiner och 30 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Undrar hur räkningarna ser ut för eltunga industrier och liknande nu med tanke på hur illa det ser ut med den lilla förbrukning privatpersoner har i jämförelse :thinking:
Typ.
Hade de runt 150-200 tusen förra året så har de i runda slängar 300-500 tusen för samma förbrukning idag.

Men det är helt ok tycker en del folk här tydligen, det räddar jobb och folks ekonomier. Vi får skylla oss själva som inte band och förutspådde galenskapen.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
R robertdala skrev:
tråkig inställing,bundna avtal kommer försvinna snart, vi bor i sverige, ingen jävel ska ha det bättre än nån annan
Du har rätt. Mycket av vår utopi har redan försvunnit och mer kommer att försvinna.
Sitter man och låter sin verklighet avvecklas och sedan gnäller på ett forum, ja då blir det så.
Har inget med hur du tolkar min inställning att göra.
Elpriset och allt annat är en direkt konsekvens av vår politik.
Zooma in på vad som helst i Sverige. Vad har blivit bättre senaste 30 åren? Absolut Inget. Jo. Kanske de kapitalistiska bekvämligheterna vilket notan på kommer nu.

Svårt att inte glida in på politik och Sveriges utveckling i en tråd som denna.
 
  • Gilla
big mike och 10 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Typ.
Hade de runt 150-200 tusen förra året så har de i runda slängar 300-500 tusen för samma förbrukning idag.

Men det är helt ok tycker en del folk här tydligen, det räddar jobb och folks ekonomier. Vi får skylla oss själva som inte band och förutspådde galenskapen.
Tror inte tung industri är de som har tuffast (generellt), de prissäkrar ofta en ganska stor del av sin förbrukning. Värre är det med de redan sargade tjänsteföretagen så som hotell och restaurang. Tänk dig ett hotell med en beläggning på kanske 20% och har haft så i två år, el har inte varit en så stor utgift historiskt, i synnerhet inte när de hade en beläggning på kanske 80%. Nu måste poolen vara igång för att de krävs, restaurang måste vara igång fast med 4 gäster i matsalen. Där har vi de som får det tuffast, tror jag.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
pellefant pellefant skrev:
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.
Jag hade bundet i tre år. Försökte byta leverantör 18 dagar innan avtalet skulle gå ut, men var 12 dagar sen visade det sig.
Som tack för att jag inte kom ihåg att byta >30 dagar innan aktuellt avtal gick ut, belönade mig E.on med ett 12 månaders fast abonnemang. Från 66 öre/kWh till 147 öre. Räknar med att få en räkning på mellan 6 - 7 000:- nu i januari.
Kunde inte ha blivit sämre.
Behöver jag nämna hur jag känner för Eon?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
Gotag och 7 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Jag hade bundet i tre år. Försökte byta leverantör 18 dagar innan avtalet skulle gå ut, men var 12 dagar sen visade det sig.
Som tack för att jag inte kom ihåg att byta >30 dagar innan aktuellt avtal gick ut, belönade mig E.on med ett 12 månaders fast abonnemang. Från 66 öre/kWh till 147 öre. Räknar med att få en räkning på mellan 6 - 7 000:- nu i januari.
Kunde inte ha blivit sämre.
Behöver jag nämna hur jag känner för Eon?
Ett automatiskt förlängt avtal borde du rimligen kunna bryta upp när som helst eftersom du inte har beställt och skrivit under på detta.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
K KapHilton skrev:
Tror inte tung industri är de som har tuffast (generellt), de prissäkrar ofta en ganska stor del av sin förbrukning. Värre är det med de redan sargade tjänsteföretagen så som hotell och restaurang. Tänk dig ett hotell med en beläggning på kanske 20% och har haft så i två år, el har inte varit en så stor utgift historiskt, i synnerhet inte när de hade en beläggning på kanske 80%. Nu måste poolen vara igång för att de krävs, restaurang måste vara igång fast med 4 gäster i matsalen. Där har vi de som får det tuffast, tror jag.
Nej mer än en dubbling av elpriset drabbar även industrier. Självklart även hotell och resturang.
Tomatodlarens elnota har dubblerats – till två miljoner i månaden | SVT Nyheter

Men som tomatodlaren får en miljon extra, då blir nog inte vinster så bra. Även produktionsfabriker får det tufft, speciellt de som exporterar i europa med tanke på smällen i många länder att detaljhandeln nästan är stängd på många ställen.

Men tänk själv att få en ökad kostnad på 2-400 tusen en månad, om du inte ökar försäljningen som motsvarar det så blir summan till sist som så att fler företag gör som i klippan.
Höjda energipriser drabbar pappersbruk i Klippan – varslar personal | SVT Nyheter

Själv fick jag i november 3131 kr. Det är dubbelt mot förra året. Tyvärr så gick ju mitt avtal ut och det var inte lönt att binda något då de inte fanns något jag tyckte var vettigt heller. Jag står ut till de sjunker igen och tar ett nytt tag. Det drabbar istället lite butiker då jag snålar in de pengarna =)
 
  • Gilla
KapHilton
  • Laddar…
Enplanshus 140 kvm 2300 kWh 7300kr :(
Luft/luft + 1 st elelement rörlig pris :(
 
Osökt kan man undra om det med indelning av landet i olika zoner, är ett lobbyarbete av någon som vill kunna ta ut högre priser och höja förtjänsten. Därom vet vi inte och kan bara spekulera i
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ett automatiskt förlängt avtal borde du rimligen kunna bryta upp när som helst eftersom du inte har beställt och skrivit under på detta.
Här är det tyvärr jag som har gjort bort mig när jag inte läste det finstilta :sweat:
Det förlängs tydligen ett år i taget om man inte gör ett aktivt val. Jag "godkände" det för lite drygt tre år sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.