Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att 30öre/kWh ger vinst hos F1,2,3 och R3,4 och O3.
Men däremot förlust för nybyggda OL3. OL3 behöver antagligen en bit över 100 öre/kWh för att närma sig att man kan räkna det som vinst.
Vad gäller investeringskostnader så går det ju dock alltid att trolla lite, t.ex. välja olika lång tid för hur snabbt man vill att investeringen ska skrivas av
Men även andra bokföringsmässiga åtgärder.
tittar man i årsredovisningarna 2021 för de tre svenska kärnkraftverken och slår ut deras kostnader över den producerade elen så landar jag på:
Forsmark: 25 öre/kWh
Oskarshamn: 30 öre/kWh
Ringhals: 30 öre/kWh

exempelvis Forsmark skapade 25 TWh el till en kostnad av drygt 6 miljarder

den finska Olkiluoto 3 kommer kunna leverera ungefär hälften så mycket el som vad Forsmark ger, men har ytterligare många miljarder i kostnader – främst räntor och amorteringar på 120 miljarder i upplupna byggkostnader – produktionskostnaden borde hamna runt kronan

sen att halva byggnotan tas av de franska skattebetalarna är ju kul för finländarna och sänker den finska elproduktionskostnaden, men fortfarande ett dåligt case för kärnkraften
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
att halva byggnotan tas av de franska skattebetalarna är ju kul för finländarna och sänker den finska elproduktionskostnaden, men fortfarande ett dåligt case för kärnkraften
Är det givet att det är ett dåligt case för kärnkraften? Är i så fall ett havererat fastprisavtal i byggindustrin i stort dåligt för byggindustrin också, eller bara för den enskilda byggaren? Finns det rent av andra skäl att just det uppförandet gick back?

Jag ser i alla fall ett par skäl för den senare synen. Dels upphandlas saker i konkurrens och då måste man erbjuda ett förmånligt pris för att få kontraktet. Om OL3:s byggkonsortium därför bjöd för lågt för sina egna kostnader är det inte samma sak som om priset i sig var för lågt. Dels är OL3 det första avtalet som slutits om att bygga EPR. Sen dess har ytterligare fem avtalats, ytterligare ett dussin är i upphandlingsstadiet och några avtal har Areva förlorat. Att man i det läget förlorar pengar på den första reaktorn är inte nödvändigtvis ett stort problem.

Därtill har vi Fukushima-faktorer. När reglerna ändras längs arbetets gång påverkar det förstås kostnaderna.

Med det sagt är förstås anekdoten avskräckande och andra projekt måste gå bättre för att fler ska våga bygga kärnkraft.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
harka harka skrev:
det finns lite olika varianter på tekniken för elektrolysörer – en del som trivs bäst vid 600°, andra vid under 100°

men det är ett område med massiv forskning och utveckling, så jag skulle vara väldigt förvånad om det inte finns billigare och mer attraktiva metoder för vätgasproduktion (som förskjuter förutsättningarna) om 10 år
Tja, så länge som det blir effektivast av el och värme ihop har jag svårt att se att ett kraftverk med spillvärme inte är ett bra ställe att köra processerna på mer än för att det är svårt att omhänderta vätgas och man därför vill ha produktionen närmare konsumtionen.

Ditt svar speglar således många av de populära invändningarna mot nyttan av de systemtjänster kärnkraften ger. Jag tror också att man teoretiskt kan lösa dessa på andra sätt, men jag ser inte annat än att dessa skulle vara kostnadsdrivande då de måste skapas separat medan de nu är en obetald bonustjänst från kärnkraften.

Så säg att de behövliga systemtjänsterna som idag fås gratis från kärn- och vattenkraften skulle kosta 5 öre per kWh att få på andra sätt. Då förbättrar/försämrar det den ekonomiska kalkylen för alla kraftslag om man skulle bryta ut den kostnaden och handla med den separat.

Kanske skulle vind+batterier ”vinna” och vara de som var billigast, kanske inte. Att ryggmärgsmässigt avfärda kärnkraftens nu obetalda fördelar förstår jag dock inte. Inte för systemtjänsterna, och inte heller här med värdet av spillvärmen.
 
  • Gilla
Pallewea och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har du nog blandat ihop kraftslag. Det är den intermittenta kraften som leder till stora mängder kablar för att kunna matcha produktion och konsumtion.

Ju mer planerbar, konsumtionsnära kraft, desto mindre behov av kablar.

Därmed inte sagt att det är det bästa sättet att byggs på.
Det är nog du som inte ser att det är samma ekorrhjul.
 
D
R RoAd skrev:
Vilken "deal"? Med vem?

Jag har bara förklarat att ökad tillgång leder till minskat pris vid samma efterfrågan.
EU-medlemsskapet, om vi producerar mer så måste vi exportera mer, dvs att fortsätta att överproducera ändrar inget här, prismässigt, och inte heller på kontinenten eftersom vårt bidrag inte ens är en droppe i havet. Det är en dröm i samma riktning som tian på bränslepriserna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Utmärkt fråga. Det pratas nog för mycket om det relativt hur det påverkar ägarna. Å andra sidan är inte byggkostnaden irrelevant om det ska byggas fler reaktorer, för ett liknande fastprisavtal är nog svårt att få till just nu.

Sen är det ju också det där med priset på pengar som jag var inne på nyss. Även om det är ett fast pris så tickar det ju räntor för OL3:s ägare som de inte kan finansiera genom verkets drift om det inte går. Att det försenats ett dussin år slår också på lönsamheten. Men så länge som vi pratar tillkommande rena byggkostnader är det som sagt byggkonsortiets problem.
Ja, jo, sen är det ju det vanliga, kostnaderna kommer självklart flyttas tillbaks till köparna på ett eller annat sätt, de försvinner ju liksom inte, kanske med viss fördröjning men branschen måste ju kunna betala sina räkningar på sikt. Jag ser att du är inne på detsamma i slutet.
 
R
D djac skrev:
EU-medlemsskapet, om vi producerar mer så måste vi exportera mer, dvs att fortsätta att överproducera ändrar inget här, prismässigt, och inte heller på kontinenten eftersom vårt bidrag inte ens är en droppe i havet. Det är en dröm i samma riktning som tian på bränslepriserna.
Antingen har du missförstått något, eller har jag det. Vi är väl bara skyldiga att exportera en viss del av det vi KAN exportera. Ingen tvingar väl oss att bygga nya kablar för export/import bara för att vi ökar vår produktion.

Och det är fortfarande att flytta målstolparna för det jag svarade på, nämligen hur adderad, dyr, kärnkraftsproducerad el ger ett lägre elpris.
 
Att inte bygga nödvändiga kablar är ett exporthinder.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nödvändiga kablar till vad?
Och vem avgör om de är nödvändiga?
Och vem är då skyldig att bygga dessa?

Gäller den här skyldigheten också vägar, färjeleder och flygtransporter?
 
D
R RoAd skrev:
Antingen har du missförstått något, eller har jag det. Vi är väl bara skyldiga att exportera en viss del av det vi KAN exportera. Ingen tvingar väl oss att bygga nya kablar för export/import bara för att vi ökar vår produktion.

Och det är fortfarande att flytta målstolparna för det jag svarade på, nämligen hur adderad, dyr, kärnkraftsproducerad el ger ett lägre elpris.
Om vår produktion ökar kan vi inte säga nej till utökad exportkapacitet, nu har förra regeringen fördröjt nästa kabel men det ät bara högst tillfälligt, fler kommer och det finns inget slut på det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Nödvändiga kablar till vad?
Och vem avgör om de är nödvändiga?
Och vem är då skyldig att bygga dessa?

Gäller den här skyldigheten också vägar, färjeleder och flygtransporter?
Ganska enkelt, om du har el och någon vill köpa så ska det byggas en kabel och du måste sälja, inom vissa gränser.
 
D djac skrev:
Ganska enkelt, om du har el och någon vill köpa så ska det byggas en kabel och du måste sälja, inom vissa gränser.
Men vem ska bygga kabeln som någon anser behövs?
Det är ju rätt stor skillnad på om vi har el, Tyskland vill köpa den och får då bygga en kabel för att klara av det, eller om vi är skyldiga att bygga kablar så snart någon tycker det vore praktiskt med svensk el.
Och ska det godkännas någonstans? Typ Tyskland ber någon EU-kommission titta på om det kan anses nödvändigt med en ny kabel mellan Sverige och Tyskland, om kommissionen anser att det inte är nödvändigt kan Sverige säga nej. Om de anser det nödvändigt är Sverige skyldiga att acceptera byggandet, men kan vägra stå för kostnaden etc.

Jag menar inte att vara dryg på något vis, uppriktig fråga.
Följdfråga, än en gång inte för att dryga mig, på vilken nivå gäller det här? Kan man stolpa in på vilken butik som helst i EU och skrika handelshinder när de inte vill skicka en vara till mig?
 
D
tveksamt tveksamt skrev:
Men vem ska bygga kabeln som någon anser behövs?
Det är ju rätt stor skillnad på om vi har el, Tyskland vill köpa den och får då bygga en kabel för att klara av det, eller om vi är skyldiga att bygga kablar så snart någon tycker det vore praktiskt med svensk el.
Och ska det godkännas någonstans? Typ Tyskland ber någon EU-kommission titta på om det kan anses nödvändigt med en ny kabel mellan Sverige och Tyskland, om kommissionen anser att det inte är nödvändigt kan Sverige säga nej. Om de anser det nödvändigt är Sverige skyldiga att acceptera byggandet, men kan vägra stå för kostnaden etc.

Jag menar inte att vara dryg på något vis, uppriktig fråga.
Följdfråga, än en gång inte för att dryga mig, på vilken nivå gäller det här? Kan man stolpa in på vilken butik som helst i EU och skrika handelshinder när de inte vill skicka en vara till mig?
Det här har gjorts tidigare och det verkar som att respektive länders nätorganisationer delar på investeringen, misstänker att intäkterna sen fördelas också. Du behöver inte exportera all din el, dvs så att Sverige blir utan, men med den stora överproduktion vi har kan vi inte säga nej, skulle vi bygga mer produktion kommer såklart mer exporteras.

Kan inte EU handelsrätt men jag misstänker att butiken kan säga nej men inte regeringen, dvs tyska regeringen kan inte förbjuda svenska kunder på Bordershop.
 
R
D djac skrev:
Om vår produktion ökar kan vi inte säga nej till utökad exportkapacitet, nu har förra regeringen fördröjt nästa kabel men det ät bara högst tillfälligt, fler kommer och det finns inget slut på det.
Du menar att vi inte kan stoppa någon som vill bygga en ny kabel? Nej det är nog helt sant, kan vi ens det om det inte byggs något nytt kärnkraftverk? Detta känns ju som en del av att ha frihandel.

Men att "vi" (någon) skulle vara tvungna att bygga en sådan för att vi byggt ett nytt kärnkraftverk tror jag dock inte och det var så jag uppfattade ditt första inlägg.

Men, återigen, det är en annan fråga än den jag ursprungligen svarade på.
 
D djac skrev:
Det här har gjorts tidigare och det verkar som att respektive länders nätorganisationer delar på investeringen, misstänker att intäkterna sen fördelas också. Du behöver inte exportera all din el, dvs så att Sverige blir utan, men med den stora överproduktion vi har kan vi inte säga nej, skulle vi bygga mer produktion kommer såklart mer exporteras.

Kan inte EU handelsrätt men jag misstänker att butiken kan säga nej men inte regeringen, dvs tyska regeringen kan inte förbjuda svenska kunder på Bordershop.
Det borde ju då också betyda att respektive länders nätorganisationer ska vara överens om att en ny kabel ska byggas.
Om de inte är det, vilka avgör hur mycket som är nödvändigt och alltså har mandat att tvinga ett land till fler anslutningar. Någon sorts EU-byråkrati är det ju då lämpligtvis, undrar vad de baserar ett sådant "nödvändigt" på. Och som sagt, om detsamma gäller för transport av andra varor än just el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.