P pmd skrev:
Det kommer att behövas mer luftkonditionering på somrarna framöver.
Bra med solpaneler då.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
När man betraktar helheten, utan att försöka ta politiska poänger genom att skrämma folk, så är kanske nuläget ganska nära det optimala i alla fall.

Vi har en billig, trygg, miljövänlig och tillräcklig elproduktion på det stora hela. Genom våra elområden och den begränsade överföring som finns mellan dessa, kanske trots allt medvetet låg, så begränsas skadorna av europas tillkortakommanden till SE4 och till viss del SE3 men detta är kanske priset vi får betala för att kunna ta del av andra fördelar med de gemenskaper vi ingår i. Vi kan alltså trygga billig el till industrin, om vi bara planerar och lägger den på rätt ställen. Sen får vi i de södra områdena betala mer men det blir kanske ändå det bästa för landet som helhet.

Det är inte mycket som behöver rubbas för att det förmodligen ska bli sämre på det hela taget, lite intressant.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
När man betraktar helheten, utan att försöka ta politiska poänger genom att skrämma folk, så är kanske nuläget ganska nära det optimala i alla fall.

Vi har en billig, trygg, miljövänlig och tillräcklig elproduktion på det stora hela. Genom våra elområden och den begränsade överföring som finns mellan dessa, kanske trots allt medvetet låg, så begränsas skadorna av europas tillkortakommanden till SE4 och till viss del SE3 men detta är kanske priset vi får betala för att kunna ta del av andra fördelar med de gemenskaper vi ingår i. Vi kan alltså trygga billig el till industrin, om vi bara planerar och lägger den på rätt ställen. Sen får vi i de södra områdena betala mer men det blir kanske ändå det bästa för landet som helhet.

Det är inte mycket som behöver rubbas för att det förmodligen ska bli sämre på det hela taget, lite intressant.
Jag tycker inte vi i södra sverige ska betala
Mer för elen .bara för att danmark och tyskland ska ha vår el.
Vi går med på allt som EU vill.
Vi borde gå ur EU...vi klarar oss bäst utan EU
 
D djac skrev:
När man betraktar helheten, utan att försöka ta politiska poänger genom att skrämma folk, så är kanske nuläget ganska nära det optimala i alla fall.

Vi har en billig, trygg, miljövänlig och tillräcklig elproduktion på det stora hela. Genom våra elområden och den begränsade överföring som finns mellan dessa, kanske trots allt medvetet låg, så begränsas skadorna av europas tillkortakommanden till SE4 och till viss del SE3 men detta är kanske priset vi får betala för att kunna ta del av andra fördelar med de gemenskaper vi ingår i. Vi kan alltså trygga billig el till industrin, om vi bara planerar och lägger den på rätt ställen. Sen får vi i de södra områdena betala mer men det blir kanske ändå det bästa för landet som helhet.

Det är inte mycket som behöver rubbas för att det förmodligen ska bli sämre på det hela taget, lite intressant.
Har du börjat svänga nu?
Det enda vettiga vore om vi gjorde exportkablarna till ett eget elområde.
Då kunde de som vill köpa precis hur mkt man ville, men betala ett pris som speglar prisskillnaden mellan länderna.
Istället för att sänka (med groteska elpriser) halva landet och 80% av befolkningen och deras arbetsplatser.
 
R RoAd skrev:
Sluta svara mig på saker jag inte ens varit i närheten av att påstå.
Vad är det du vill ha sagt egentligen då?
 
K karlmb skrev:
Har du börjat svänga nu?
Det enda vettiga vore om vi gjorde exportkablarna till ett eget elområde.
Då kunde de som vill köpa precis hur mkt man ville, men betala ett pris som speglar prisskillnaden mellan länderna.
Istället för att sänka (med groteska elpriser) halva landet och 80% av befolkningen och deras arbetsplatser.
Vad menar du, exportkablarna är en flaskhals mellan två elområden. Det gäller samma sak där som mellan elområden inom Sverige.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Vad är det du vill ha sagt egentligen då?
Precis det jag skrev, att mer tillgång leder till lägre pris, oavsett hur mycket den ökade tillgången kostat att producera. Var jag verkligen så otydlig, eller har vissa svårt att förstå?
 
E
A ajn82 skrev:
Bundit tre år på 93öre/kWh, bara kärnkraftsel, försöker dra mitt strå till stacken
Idag är elpriset 32 öre, pga vindkraft.
I Frankrike är elpriset idag 107 öre pga kärnkraft.
Jag vill inte dra mitt strå till elbolagsdirektörernas stack.
 
E Klimatbygg skrev:
Idag är elpriset 32 öre, pga vindkraft.
I Frankrike är elpriset idag 107 öre pga kärnkraft.
Jag vill inte dra mitt strå till elbolagsdirektörernas stack.
Menar du att mitt bundna avtal i SE4 på 93 öre göder direktörerna :rofl:
 
A ajn82 skrev:
Menar du att mitt bundna avtal i SE4 på 93 öre göder direktörerna :rofl:
Hur kan du få ett elavtal på 93 öre? Antar att det är bundet alldeles nyligen. Just nu är priset knappt 5 kr/KWh.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Hur kan du få ett elavtal på 93 öre? Antar att det är bundet alldeles nyligen. Just nu är priset knappt 5 kr/KWh.
Det är ett citat från starten av den här tråden, innan priserna rusade.
 
E Klimatbygg skrev:
Idag är elpriset 32 öre, pga vindkraft.
I Frankrike är elpriset idag 107 öre pga kärnkraft.
Jag vill inte dra mitt strå till elbolagsdirektörernas stack.
Sancta simplicitas.
Diagram visar kraftig ökning av Frankrikes elpriser i EUR/MWh nyligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att Frankrikes elpriser stuckit iväg en kortare tid kanske, kanske kan analyseras lite djupare än du gör.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sancta simplicitas.
[bild]
Att Frankrikes elpriser stuckit iväg en kortare tid kanske, kanske kan analyseras lite djupare än du gör.
Vad var priset där vid ca 2020-2021 ?
 
Mikael_L
Av det kan vi ju räkna ut att kärnkraftverken i Frankrike har en produktionskostnad under detta i alla fall.
De hade knappast kört på år efter år med förlust.

Vi har väl här i tråden försökt komma på vad Svenska (färdigbetalda) kärnkraftverk har för produktionskostnad. Och det verkar ju ligga något runt 25-30 öre/kWh.
De franska verken torde vara någonstans i samma härad, de byggdes ju under samma årtionden som de Svenska.

Varför jag är så intresserad av detta är för att jag är lite intresserad över det låga intresset i nästan hela världen, att bygga ny kärnkraft.
Det borde ha något med ekonomi och lönsamhet att göra i de flesta länder i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.