D
K karlmb skrev:
Har du börjat svänga nu?
Det enda vettiga vore om vi gjorde exportkablarna till ett eget elområde.
Då kunde de som vill köpa precis hur mkt man ville, men betala ett pris som speglar prisskillnaden mellan länderna.
Istället för att sänka (med groteska elpriser) halva landet och 80% av befolkningen och deras arbetsplatser.
Nä, egentligen inte men om man nu inte får drömma fritt utan måste förhålla sig till det vi har låst in oss i, så känns det ändå som att det som framhålls som problem i debatter också måste vara där, det är liksom skyddet mot en ännu sämre situation. Skulle man göra om från början och från grunden så hade man ju fler valmöjligheter.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Av det kan vi ju räkna ut att kärnkraftverken i Frankrike har en produktionskostnad under detta i alla fall.
De hade knappast kört på år efter år med förlust.

Vi har väl här i tråden försökt komma på vad Svenska (färdigbetalda) kärnkraftverk har får produktionskostnad. Och det verkar ju ligga något runt 25-30 öre/kWh.
De franska verken torde vara någonstans i samma härad, de byggdes ju under samma årtionden som de Svenska.

Varför jag är så intresserad av detta är för att jag är lite intresserad över det låga intresset i nästan hela världen, att bygga ny kärnkraft.
Det borde ha något med ekonomi och lönsamhet att göra i de flesta länder i alla fall.
Känns inte omöjligt att gamla avskrivna produktionsenheter ger ett lägre produktionspris, än nya med avkastningskrav. Känns som att dagens reaktorer blir väsentligt dyrare att bygga och med tanke på hur det går i Finland verkar det också väldigt svårt att få dem att fungera.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns ju studier och beräkningar.
Som naturligtvis starkt påverkas av valda avskrivningstider och avkastningskrav.
Men här ...
https://energiforsk.se/program/karn...adsutveckling/hur-mycket-kostar-ny-karnkraft/
...kommer man fram till att de i Europa senast färdigställda eller snart färdigställda reaktorerna kommer behöva 117öre/kWh.
Men lyckas man bättre med att hålla nere kostnader och byggtider så är halva kostnaden möjlig.

Det finns lite länkar också på sidan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ju studier och beräkningar.
Som naturligtvis starkt påverkas av valda avskrivningstider och avkastningskrav.
Men här ...
[länk]
...kommer man fram till att de i Europa senast färdigställda eller snart färdigställda reaktorerna kommer behöva 117öre/kWh.
Men lyckas man bättre med att hålla nere kostnader och byggtider så är halva kostnaden möjlig.

Det finns lite länkar också på sidan.
Långsiktigt så känns 117 öre/kWh klart överkomligt, lägre än det så märks ändå knappt skillnad med tanke på nätavgifter osv
 
D
A ajn82 skrev:
Långsiktigt så känns 117 öre/kWh klart överkomligt, lägre än det så märks ändå knappt skillnad med tanke på nätavgifter osv
Tror det kommer få svårt att stå sig mot konkurrerande energikällor, bättre för synkron kraftproduktion att vi bryter ut systemnyttan och betalar separat för den, annars kan de aldrig konkurrera.
 
A ajn82 skrev:
Långsiktigt så känns 117 öre/kWh klart överkomligt, lägre än det så märks ändå knappt skillnad med tanke på nätavgifter osv
kanske det – den här tråden startades för drygt ett år sedan med en stor upprördhet över de höga elpriserna

det var alldeles efter att SE4 hade genomlidit en septembermånad med ett snittpris hos Nordpool på ohyggliga 123 öre (för SE3, 92 öre)

människan anpassar sig...;)
 
harka harka skrev:
kanske det – den här tråden startades för drygt ett år sedan med en stor upprördhet över de höga elpriserna

det var alldeles efter att SE4 hade genomlidit en septembermånad med ett snittpris hos Nordpool på ohyggliga 123 öre (för SE3, 92 öre)

människan anpassar sig...;)
Jag började tråden med att konstatera att jag var nöjd med 3 år bundet på 93 öre, såklart inte mindre nöjd nu, men både då och nu tycker jag priser runt en krona på kWh är fullt rimligt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/elprisrekordet-slaget-igen-pa-kort-tid.431854/#post-4425983

Om priset för att pressa snittpriset lägre är kraftiga prisfluktationer och ransonering vill jag inte det ska vara billigare.
 
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sancta simplicitas.
[bild]
Att Frankrikes elpriser stuckit iväg en kortare tid kanske, kanske kan analyseras lite djupare än du gör.
Min djupa analys kommer från NordPool. Du får ta upp det med Nordpool om du vill ha mer dyr kärnkraft.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Av det kan vi ju räkna ut att kärnkraftverken i Frankrike har en produktionskostnad under detta i alla fall.
De hade knappast kört på år efter år med förlust.

Vi har väl här i tråden försökt komma på vad Svenska (färdigbetalda) kärnkraftverk har för produktionskostnad. Och det verkar ju ligga något runt 25-30 öre/kWh.
De franska verken torde vara någonstans i samma härad, de byggdes ju under samma årtionden som de Svenska.

Varför jag är så intresserad av detta är för att jag är lite intresserad över det låga intresset i nästan hela världen, att bygga ny kärnkraft.
Det borde ha något med ekonomi och lönsamhet att göra i de flesta länder i alla fall.
Varför ingen vill bygga kärnkraft beror på att den kostar minst 100 öre per kWh.
 
Mikael_L
E Klimatbygg skrev:
Varför ingen vill bygga kärnkraft beror på att den kostar minst 100 öre per kWh.
Ja, jag har börjat misstänka att det är något åt det hållet.
Vindkraftens pris konkurrerar ut intresset för att bygga kärnkraft.

Och då får vi tyvärr ingen kraft alls vindstilla dagar i framtiden.
Eller, Sverige skulle klara sig hyggligt, då vi har vatten i magasinen. Men sydligare delar av europa får det tufft.
 
D djac skrev:
Nä, egentligen inte men om man nu inte får drömma fritt utan måste förhålla sig till det vi har låst in oss i, så känns det ändå som att det som framhålls som problem i debatter också måste vara där, det är liksom skyddet mot en ännu sämre situation. Skulle man göra om från början och från grunden så hade man ju fler valmöjligheter.
EU har som grund att utvecklas. Sådant som inte fungerar bra ska förbättras.
Svårare än så är det inte.
Men Sverige (etablissemanget) idkar självspäkning till ruinens brant när det gäller problem inom landet.
Tom med när det finns andra länder som fått samma problem.
Obegripligt men ett faktum.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
E Klimatbygg skrev:
Min djupa analys kommer från NordPool. Du får ta upp det med Nordpool om du vill ha mer dyr kärnkraft.
Jag har inget behov av att diskutera med en handelsplats, den bär inga värderingar eller åsikter med sig. Det gör däremot du, och jag pekade bara på att de var uselt grundade utifrån de exempel du anförde.

Att nyproducerad kärnkraft är dyr är absolut ett problem. Till stor del är det politiskt inducerat genom de orimliga tillståndsprocesserna. En kritik som jag, om du undrar, även har mot tillståndsprocesserna för vindkraft.
 
Nya budgeten ska tydligen innehålla stöd för energieffektiviseringar samt en garantiram för kärnkraft, ska bil intressant att höra mer detaljer om det senare.
 
A ajn82 skrev:
Nya budgeten ska tydligen innehålla stöd för energieffektiviseringar samt en garantiram för kärnkraft, ska bil intressant att höra mer detaljer om det senare.
Något annat än stöd för hus med direktvärkande el för att konvertera till vattenburet + värmepump är inte motiverat. Finns inget annat som ger lika mkt pang för pengarna.
 
K karlmb skrev:
Något annat än stöd för hus med direktvärkande el för att konvertera till vattenburet + värmepump är inte motiverat. Finns inget annat som ger lika mkt pang för pengarna.
Solceller och isolering av vindar ger ofta mer payback.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.