Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bygger staten kärnkraftverk kan jag ge mig fan på att det blir offentlig upphandling och att Rosatom får uppdraget. :cool:
Det tror jag inte. Snarare China General Nuclear, dom äger ju redan en stor del av den svenska vindkraften.

• Haha
paralun och 1 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Då blir jag aktiv kärnkraftsmotståndare!
Är du inte redan det? ;)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D djac skrev:
Denna nya undfallenhet mot Ryssland förbryllar stort, jag ser Sveriges möjligheter att trappa upp en militär konflikt, däremot ska vi stå stabilt, självklart stödja Ukraina i det här fallet och dra ner våra beroenden och förehanvanden med Ryssland till ett minimum, eftersom de försöker påverka våra suveräna beslut.
Jo men nu stratade diskussionen med att en svensk rikdagskvinna började propagera att det är fel att köpa ryskt kärnbränsle (med ytterst märklig motivering) och det är ju sådant här som är mycket farligt och skruvar upp stämningen helt i onödan.

Sen är det här "komplext" och vi förenklar så gärna. Tysklands marinchef fick avgå i helgen efter att ha gett stöd till Putin och annekteringen av Krim
https://www.reuters.com/world/europe/german-navy-chief-resigns-over-putin-comments-2022-01-22/
Så det gäller ju att fokusera på problemet och inte skruva upp spiralen!

• Wow
Boilerplate4U
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men nu stratade diskussionen med att en svensk rikdagskvinna började propagera att det är fel att köpa ryskt kärnbränsle (med ytterst märklig motivering) och det är ju sådant här som är mycket farligt och skruvar upp stämningen helt i onödan.

Sen är det här "komplext" och vi förenklar så gärna. Tysklands marinchef fick avgå i helgen efter att ha gett stöd till Putin och annekteringen av Krim
[länk]
Så det gäller ju att fokusera på problemet och inte skruva upp spiralen!
Den som skruvar upp någonting öht är Putin och ingen annan behöver anpassa sig efter det, tvärtom så ska det kosta att dra igång såna spänningar, att Sverige inte ska köpa kärnbränsle av Ryssland är uppenbart, vi ska inte ha ryska enheter inne i Svenska kärnkraftverk, självklart inte.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
EU och Nato har båda nekat Ukraina att få vara medlem på minst 20-25 år.. detta har förvärrat konflikten ytterligare..
När nekade Nato att låta Ukraina bli medlem?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
När nekade Nato att låta Ukraina bli medlem?
2004 eller 2005.
det var efter den orangea revolutionen...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
suck denna rädsla och dess propaganda...
P paralun skrev:
Jo vad vi inte riktigt förstår här i Sverige är ju att grunden för den här konflikten är de ryskspråkiga östra delarna av Ukraina och sedan är det då Krim-halvön som är av stort värde för Ryssland.
Det här måste världssamfundet lösa på ett bra sätt för det här kan annars sluta i en katastrof. Sen att Putin-hatare nu ser chansen gör läget bara värre! Försöker vara neutral själv eftersom den här konflikten är komplicerad.
Det är svårt att blunda för att det finns långt över 100 000 ryska soldater runt Ukrainas gränser. Man behöver inte hata Putin för att förstå att den mannen har en agenda som försöker underminera allt som heter demokrati.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
2004 eller 2005.
det var efter den orangea revolutionen...
ok, men vem och vad sa man mer exakt?

A
Det är svårt att blunda för att det finns långt över 100 000 ryska soldater runt Ukrainas gränser. Man behöver inte hata Putin för att förstå att den mannen har en agenda som försöker underminera allt som heter demokrati.
nja jag har förståelse för mycket men inte för att enkomt skylla på ryssen.

Det finns ca 150.000 ryska soldater i omlopp vid Ukraina.. det är ca 75% elitförband resten är understöd och pansarbemanning.

Så ja Putin visar att han menar allvar..
Men han visar även emot Biden att gör inte allvar av att landsätta den förband som han avsett att skicka till öststaterna..
Biden litar med att Nato skall stöda honom till fullo...

A
ok, men vem och vad sa man mer exakt?
att landet är för ostabilt som nation vid det tillfället och inte har det försvar som ett Nato medlemskap kräver. samt att Ukraina inte hade viljan att ta itu med den korruption som landet är känt för.... Då svalnade intresse från både EU och Nato.

Finns flertalet källor bara man söker.
jag minns informationen från då detta skedde.

Redigerat:
Jo men.... jag är ganska säker på att det Krim som är målet.
(Jag vill inte gå in närmare varför jag är det)
Världskrig har ju startats när man bråkat på liknande sätt och på något sätt måste man få till en lösning som både Ukraina och Ryssland är nöjd med och det kan inte vara ensidigt.
EOD för min del angående Ukraina!

• Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Jo men.... jag är ganska säker på att det Krim som är målet.
(Jag vill inte gå in närmare varför jag är det)
Världskrig har ju startats när man bråkat på liknande sätt och på något sätt måste man få till en lösning som både Ukraina och Ryssland är nöjd med och det kan inte vara ensidigt.
EOD för min del angående Ukraina!
krimhalvön är en stor del av detta ja.
Och att inte Ryssland vill ha ett Nato land så nära..
Och sedan gaskonflikten..

EN LITEN ANALYS AV DECEMBER, NU I JANUARI

den här tråden skapades i oktober(!) om hur högt elpriset blivit (då!!) och mycket har avhandlats sedan dess – just den här tråden har det nog varit lite mindre av politisk pajkastning, dags att slipa högafflarna, kalla motståndare för nedsättande öknamn, klippa av kablarna till kontinenten, straffa Tyskland för att dom förstört sitt elsystem och låter oss ta smällen samt crowd-funda kärnkraften än i andra trådar – det tackar jag för ;)

förhoppningsvis har vi den dyraste elräkningen bakom oss (fingers crossed)... och nu har det trillat fram detaljerad statistik för december så nu går det att vaska fram lite fakta och se närmare på vad som hände i december

varning för ett långt inlägg, inte så mycket text men mycket grafik...

myten om den svenska nedrustningen
en tes som framförs lite nu och då är att Sveriges elsystem har förstörts av okunniga folkvalda och att vi nu tvingas importera el när kärnkraften lagts ned – annat var det förr!

som de flesta vet så är import och export länder emellan inte något nytt utan är ett rationellt och billigt sätt att hantera över- och underskott av elproduktion i ett land – över tid så har Sverige gått från att ha haft ett stadigt importbehov till att bli en stor nettoexportör

graferna nedan visar import och export specifikt för december månad under 2000-talet – en vintermånad, men ändå inte alls den värsta ur ett elförsörjningsperspektiv

Stapeldiagram som visar timmar med svensk elimport (gult) och export (blått) i december månader mellan 2000-2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som synes var det normala under 00-talet att importera el till Sverige, men sedan 2011 ägnar vi oss nästan enbart åt att exportera till våra grannar

timmar i all ära, men hur mycket el skickar vi då? det framgår av dessa två grafer – energi till vänster, mätt i terawatttimmar; och till höger översatt till genomsnittlig effekt, mätt i GW (och även i den grafen den lite mer udda enheten "Forsmark2")
Grafer som visar Sveriges import och export av elektricitet under december månaderna 2000-2021, i terawattimmar och gigawatt.

månadsproduktionen i Sverige under december brukar ligga runt 15 TWh, så när vi exporterar 2 TWh (gröna staplar) så är det stora mängder av produktionen som går på export

och jodå, vi importerade även el under förra månaden, men det var inte ens en tiondel mot vad vi importerade ett genomsnittsår under 00-talet

prisrekord efter prisrekord slogs under december, den värsta perioden inföll den 21-22 december – hur såg det då ut med importen? stod vi handfallna och var vårt land helt i klorna på omvärlden? julveckan såg ut så här vid den svenska gränskontrollen:
Histogram över Sveriges el-export och import per timme mellan 20-26 december 2021, med en topp av import den 21:a.
Skapa konto

det fanns en period på några timmar den tjugoförsta december när vi importerade el, som störst var effektbehovet ungefär motsvarande en kärnreaktor

förskräckligt? är Sverige på väg att bli ett U-land? tja, det fanns ström att importera och man behöver inte gå längre tillbaka än till 2010 då vi hade ett importbehov i december motsvarande tre reaktorer i över 100 timmar; så nej, det här var en mild västanfläkt mot hur det sett ut tidigare

myten om att gaspriset skulle väl inte kunna påverka våra elpriser i Sverige
i och med att vi sitter ihop med övriga Europa och har behov av att kunna både importera och exportera el till grannarna (som i sin tur sitter ihop med andra länder osv) så hänger både elsystemen och priserna ihop

gaspriserna har ju rusat något helt extremt i vinter
Två linjediagram som visar prisökningen för naturgas i Europa i EUR och USD från 2017 till 2022.

och runt om i Europa används gas för att generera ungefär 20% av det totala elbehovet – den största andelen gas återfinns i Nederländerna, Italien och Grekland

Karta som visar andelen naturgas i elproduktionen i Europa år 2020, med procentandelar per land.
Skapa konto

Sverige sticker ut och är det stora undantaget med nästan ingen naturgas alls i elproduktionen (Albanien, Montenegro, Kosovo och Island har ännu mindre – noll)

det kan vara läge att påminna sig om vad man använder som primär källa för elektriciteten i Europa, kartan nedan ger besked om situationen 2020 där den största källan ger landet dess färg, jag färgar landet med en renare kulör om källan står för mer än 40% av produktionen och med en lite blekare kulör om den är lägre än så:
Karta över Europa som visar huvudsakliga energikällor för elproduktion 2020; färgkodade efter vatten, vind, kärnkraft, kol/olja, naturgas.
Skapa konto

vi kan också passa på att ta en snabb titt på hur det är med sol- & vindkraft i Sverige jämfört med övriga Europa – är vi "bror Duktig" som ligger i täten, påhejade av en massa flummiga drömmare som tvingar på landet en grön omställning?
Karta över Europa som visar andelen sol- och vindkraft i elproduktionen per land år 2020, med procenttal markerade för varje land.
Skapa konto

förutsättningarna skiljer förstås mellan länder – från en mängd olika aspekter – men här tycker jag inte att vi sticker ut; långt framme? jodå, men inte uppenbart något extremt land i framkant

den tyska myten
Tyskland har lagt ner sin kärnkraft och tvingas därför... a) börja elda kol, b) börja köpa rysk gas, c) köpa el från Sverige, d) köpa el från Frankrike ... och borde därför straffas av EU för att de inte har ett fungerande elsystem

har då Tyskland ökat sitt gasberoende? jag skulle säga att dom inte har gjort det under utfasningen av det mesta av kärnkraften – fast när senaste data finns publicerat så fanns fortfarande viss kärnkraft kvar liksom att det återstår mycket kol att fasa ut

mellan 2010 och 2020 har gasanvändningen ökat svagt i Tyskland, den har gått upp med två procentenheter, lika mycket som den exempelvis gjort i Frankrike:
Karta över Europa som visar förändring i procentenheter av gasanvändning för elproduktion mellan 2010 och 2020.
Skapa konto

nå – är inte Tyskland beroende av sina grannar för att klara sig? tittar vi på export- och importflöden till den tyska elmarknaden så såg den ut så här för hela månaden december:
Karta som visar nettotransport av el i december 2021 med Tyskland som nettoexportör och flöden till/från grannländer.
Skapa konto

Tyskland nettoexporterade till omvärlden med en effekt motsvarande ungefär fyra reaktorer – Danmark exporterade mycket el, medan den största tyska exporten gick till Österrike (på transit till Italien???) och till kärnkraftsnationen Frankrike

jaja, i snitt ja, men när det verkligen gäller – då sitter dom väl risigt till? mer specifikt såg det ut så här när elpriset var som högst den 21-22 december:

Karta som visar Tysklands elnettoflöden med siffror för import och export i GWh, 21-22 dec 2021.
Skapa konto

i stort samma bild som för hela månaden (energimängderna givetvis mindre då det bara handlar om två dygn i stället för 31), endast flödet med Belgien har bytt riktning; fortfarande ett stort flöde till Frankrike

den omtumlande decembermånaden
så vad hände då i december? som alla märkt så var elpriserna betydligt högre 2021 jämfört med 2020, och priserna sköt stundtals verkligen i höjden:
Graf som jämför elpriset mellan svenska elområden SE1 och SE4 under december 2021 till januari 2022.

det gula fältet indikerar prisspannet mellan elområde SE1 och SE4 under 2020 – elpriset var inte bara högre under 2021, skillnaden mellan elområdena var också större

blickar vi ner mot kontinenten så ser vi att elpriset i SE4 på Nordpool tenderar att följa priserna i Frankrike, Nederländerna och Tyskland; men ibland föreligger stora prisskillnader också – fast när priset är högt i SE4 så är även priset på kontinenten högt

Graf som jämför elpriserna i olika europeiska länder och regioner från december 2021 till januari 2022.
med gröna staplar i nederkant åskådliggör jag "rabatten" – hur mycket billigare elen är i SE4 jämfört med genomsnittet av elpriset i FR, NL, DE – priset kan vara upp till 2,42 kr lägre här, men det även förekommit att den varit dyrare här (med +25 öre/kWh som mest); i genomsnitt var det ändå 65 öre billigare per kWh i vårt dyraste elområde

men hur var det nu med priset på gas, hade det någon påverkan?

så här ser relationen ut mellan elpriset i våra utvalda tre länder och handelspriset för gas på den nederländska börsen
Graf som jämför elpriser i SE4 Nordpool och gaspriser Dutch TTF i dec 2021 och jan 2022.

gaspriset visas som lila staplar och längst till vänster synes gaspriset vid mitten av december de tre föregående åren (mycket, mycket lägre), därefter dagspriset på gas – som synes sammanfalla extremt väl med elpriset i Frankrike, Nederländerna och Tyskland (med undantag för de två veckorna runt nyåret då jag gissar att elbehovet generellt ligger lägre i de tre länderna)

den skarpögde noterar att jag har en annan skala på staplarna (höger sida) och att där framgår att gasen "bara" kostade 180 €/MWh som mest; jag tror att det angivna priset avser gasens energiinnehåll, ska man sen använda den för att göra el så får man kanske dubbla priset för att få fram produktionskostnaden för el

slår vi så ihop alla grafer – och dessutom petar in vindkraftproduktionen i Sverige – så får man slutligen denna lilla skönhet:
Grafer som visar elpriser i SE4 och andra europeiska regioner samt svensk vindkraftseffekt och gaspriser.
Skapa konto

och här börjar vi nog skönja en förklaring till prisvariationerna på den svenska elen gentemot kontinentens – de dagar vi haft lägst priser i SE4 jämfört med kontinenten (exempelvis 15-19 december) så hade vi en vindkraftproduktion på rejäla 8-9 gigawatt, som i sin tur skapade ett stort exportöverskott på el i Sverige

det är en elproduktion motsvarande ungefär åtta Forsmark- eller Ringhals-kärnreaktorer (eller ungefär dubbelt så mycket som de sex nedlagda reaktorerna producerade)

slutord
min försiktiga prognos på hur situationen hade varit om vi backat bandet – haft kvar våra sex nedlagda reaktorer och inte haft någon vindkraft – då hade vi mer eller mindre följt med det kontinentala elpriset rakt av hela tiden, inklusive dess dans kring det höga gaspriset, och kanske hade det varit etter värre eftersom vi tidigare (00-talet) normalt importerade stora mängder el under decembermånaden och hade då bidragit till att driva upp elpriset i regionen i stället för att hålla det nere

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 20 till
  • Laddar…
tommib
Mycket snyggt harka!

Jag undrar dock en sak. Min uppfattning är att framför allt tyskland men även andra europeiska länder har ett annat problem i relation till fossil energi och det är att husen i första hand värms med sådan. Dvs man värmer inte med el som vi gör här utan med gas, olja eller till och med koleldning. Detta driver också upp priset och det ökar sårbarheten i systemet.

Det skulle alltså vara intressant att se hur den totala förbrukningen av fossila energibärare ser ut, inte bara för elproduktion.

• Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
tack!

Byggahus Utredningstjänst får lägga till det på att-göra-listan :D

en sidoinformation kan även vara att Europa får 40% av sin gas från Ryssland, Tyskland dock hela 50% – detta är emellertid ett journalistisk uttalande och jag har inget underlag för uppgiften

• Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.