D Dayangel skrev:
Med ett hyfsat nytt värmesystem, ett i övrigt överdimensionerat sådant blott 3 år bort, så finns liksom ingen rim och ranson i att tala om uppgradering redan nu när investeringen har en förväntad tidpunkt för break even. Det har ju vidare inte hänt något magiskt senaste tre åren heller så vad förespråkas.. byta radiatorer, fixa golvvärme (med oisolerad platta på mark) eller bygga om halva huset för tilläggsisolering? Tror nog alla förstår att argumentet är svårköpt. Det är lättare att ta en liten högre elräkning ett tag.
Hur menar du med nytt?
Att kräva stora mängder direktel vintertid ska ju bekostas av någon. Och när alla gör detta samtidigt så krävs stor extra kapacitet, den kostar. Vem ska betala det?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är fysiskt omöjligt att de kan ge 2-3 kW vid -25 gr ute, så isåfall har de väl någon annan värmekälla. En liten toriumreaktor ?
Visa mig en elmätare som inte pekar på en förbrukning närmare 10A vid dessa temperaturer ifall det verkligen kommer 2-3 KW värme på insidan.
Du är inte särskilt kunnig i fysik. Du gissar bara friskt.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Luft-luft värmepumpar har inte eltillskott. Försök att inse det.

Vi har haft ett väldigt lågt elpris, det är det som orsakat att produktionsanläggningar lagts ner. Elpriset var helt enkelt så lågt att det inte lönade sig. Det sista tiden har det hänt en heldel som just ingen kunnat förutse. Även om många självutnämnda experter naturligtvis ser utvecklingen som självklar i efterhand.

Ett statligt monopol skulle inte vara ett bättre alternativ.
Det är möjligt att du har rätt i den första meningen.
Men om avgiven effekt sjunker kraftigt när det blir kallt ute, så blir ju iaf problemet detsamma. Inse det.

Du påstår att ingen kunde förutse importerade elpriser mitt i sommaren när man öppnar två feta kablar från Sydnorge?
Och du påstår att du vet något om marknadsekonomi? :crysmile:
 
lilytwig lilytwig skrev:
Du är inte särskilt kunnig i fysik. Du gissar bara friskt.
Jag bjuder på det. Visst kan en vp som ger 6kw vid 0 grader ge 2kw vid -25.
Slutsatsen om kraftiga effektbehov så snart det blir kallt kvarstår ju ändå.
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Ett statligt monopol skulle inte vara ett bättre alternativ.
Joodå, se bara systembolaget, det gillar jag. :D


K karlmb skrev:
Att kräva stora mängder direktel vintertid ska ju bekostas av någon. Och när alla gör detta samtidigt så krävs stor extra kapacitet, den kostar. Vem ska betala det?
Kan vi inte, bara för att komma vidare, göra så att du försöker konkretisera detta i lite siffror.
Ta t.ex. den rapporten jag lade in för några sidor sen, så får du ingångsdata för att göra lite vettiga skattningar på energibehov för olika uppvärmningssätt, och deras andelar. Och så tar du fram lite siffror på total elanvänding i Sverige.
Du kan säkert även förfina lite med gradtimmar och annat för att få en mer exakt siffra som gäller för just vintern.

Så kanske vi kommer fram till att detta som du nu frenetiskt jagat genom hela tråden kanske inte har någon egentlig betydelse i praktiken.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Därför att en billig ensam llvp inte är tillräckligt driftsäker och att de flesta kåkar vid minus 20 behöver bra mkt mer än 2-3kw...
Jo, jag har både lvvp, ved, llvp och direktverkande, dock i olika hus. Det huset med llvp har definitivt några elraddar som står på 5 grader för backup.
Precis!
 
K karlmb skrev:
Hur menar du med nytt?
Att kräva stora mängder direktel vintertid ska ju bekostas av någon. Och när alla gör detta samtidigt så krävs stor extra kapacitet, den kostar. Vem ska betala det?
En investering av ny LVVP och installation för ~100k för knappt 3 år sen borde rimligtvis gå under definitionen för hyfsat nytt. Det har inte skett några magiska tekniska framsteg som bräcker det jag har idag men upplys mig gärna om en installation annat än bergvärme som inte inkräktar på eltillskottsfobin (förutsätter att fossilt är borträknad). I övrigt har jag inga problem att betala min del av de toppar vi ser idag, sen vet man ju inte vad som händer framöver såklart.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Joodå, se bara systembolaget, det gillar jag. :D



Kan vi inte, bara för att komma vidare, göra så att du försöker konkretisera detta i lite siffror.
Ta t.ex. den rapporten jag lade in för några sidor sen, så får du ingångsdata för att göra lite vettiga skattningar på energibehov för olika uppvärmningssätt, och deras andelar. Och så tar du fram lite siffror på total elanvänding i Sverige.
Du kan säkert även förfina lite med gradtimmar och annat för att få en mer exakt siffra som gäller för just vintern.

Så kanske vi kommer fram till att detta som du nu frenetiskt jagat genom hela tråden kanske inte har någon egentlig betydelse i praktiken.
Du kommer ju bara att vilja bygga ny kärnkraftverk ändå.
 
  • Älska
Mikael_L
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är möjligt att du har rätt i den första meningen.
Men om avgiven effekt sjunker kraftigt när det blir kallt ute, så blir ju iaf problemet detsamma. Inse det.

Du påstår att ingen kunde förutse importerade elpriser mitt i sommaren när man öppnar två feta kablar från Sydnorge?
Och du påstår att du vet något om marknadsekonomi? :crysmile:
De priser som råder i UK och Tyskland nu var knappast väntade.
 
D Daniel 109 skrev:
De priser som råder i UK och Tyskland nu var knappast väntade.
Nänä, men om där normalt är ett pris på 1.20, då skulle vi acceptera att importera det?
 
K karlmb skrev:
Hur menar du med nytt?
Att kräva stora mängder direktel vintertid ska ju bekostas av någon. Och när alla gör detta samtidigt så krävs stor extra kapacitet, den kostar. Vem ska betala det?
Alla, men det är ju ett stort problem enligt dig.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
En investering av ny LVVP och installation för ~100k för knappt 3 år sen borde rimligtvis gå under definitionen för hyfsat nytt. Det har inte skett några magiska tekniska framsteg som bräcker det jag har idag men upplys mig gärna om en installation annat än bergvärme som inte inkräktar på eltillskottsfobin (förutsätter att fossilt är borträknad). I övrigt har jag inga problem att betala min del av de toppar vi ser idag, sen vet man ju inte vad som händer framöver såklart.
Vad har Du för radiatorer?
 
Mikael_L
K karlmb skrev:
Du kommer ju bara att vilja bygga ny kärnkraftverk ändå.
Men inte vilka som helst. :)
Jag vill se reaktorer som käkar upp våra upplagrade ton med kärn"avfall"

Och med tanke på all världens kärnkraft står för typ 4% av energiförsörjningen, medan vi måste kapa bort 80% av energiförsörjningen, hela den fossila delen, så är det mycket lätt att inse att KK INTE ensamt är den framtida lösningen för världens energiförsörjning.
KK är och kommer utgöra en rätt liten del av energiproduktionen, tror jag i alla fall. Och en övergångslösning på något vis dessutom, men kanske en 100-årig övergångslösning, eller kanske ännu längre, men inte för alltid.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Alla, men det är ju ett stort problem enligt dig.
Så det är marknadsekonomi enligt dig?
 
Mikael_L
K karlmb skrev:
Nänä, men om där normalt är ett pris på 1.20, då skulle vi acceptera att importera det?
Energin är för billig idag.
Vi kommer se nya rekord slås var och vartannat år. 5kr/kWh är kanske inget konstigt om 10-15 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.