Mikael_L
Jag önskar också att energi var gratis, att det kom gratis ...
Snart jul, kan jag skriva det i önskelistan?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blir inte hur mycket som helst. När priset stiger så blir det bättre ekonomi att bygga ny produktion.
(Men visst, jag ska ge dig rätt i att politiken trots allt har ett finger med i spelet, ty annars hade kanske inte kraftvärmeverket i Malmö stängts och sålts, eller Barsebäck ... Här är det nog inte endast marknadskrafter som verkat)
Fast saken är ju den att priset visst kan bli hur högt som helst, ingen vet, inga varningsflaggor hissades i våras om det scenariot vi befinner oss i nu. Ponera en kall lång vinter även i söder som 2009/2010 samt 2010/2011, ryssen släpper inte på gasen. Vad händer då? Jo då betalar vi elräkningar. Det är allt…
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag önskar också att energi var gratis, att det kom gratis ...
Snart jul, kan jag skriva det i önskelistan?
Man kan producera i offentlig regi och sälja till självkostnadspris plus så mycket påslag man vill ha för nyutveckling samt expansion av elnätet och nya kraftverk. Det är ingen som kräver gratis elenergi.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Mikael_L
Suck ...
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Suck ...
Så var det fram till 90-talet då de kommunala energibolagen hade monopol och elen till en lägenhet kostade en hundralapp i månaden. Sedan kom Annie Lööf och hennes polare och marknadsnoterade allting så att utdugningen kunde öka.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
I början av 1900-talet bildades Kungliga Vattenfallsstyrelsen för att sköta landets utbyggnad av nationellt elnät och få igång större produktionsenheter.
Ombildades så småningom till Statens vattenfallsverk, men det var nog mest att ordet "Kungliga" skulle bort ur namnet, som det skedde med det mesta som hade sådana namn.
Men de stora produktionsresurserna låg i Vattenfalls regi (de flesta av de största dammarna och de flesta kärnreaktorerna), och därmed var de styrda av staten, såsom ett statligt verk.

Jag vet inte riktigt hur man satte priset, jag antar att man helt sonika bestämde ett pris som gjorde att alla investeringar i stort sett gick runt. Det sågs nog som viktigt att förse svensk industri med billig kraft.
Vidare tror jag att Vattenfalls pris blev typ ett riktpris, då de stod för de största produktionsresurserna.
Någon som vet får gärna skriva.

Sen började det hända saker. Fler privata aktörer, mer elhandel med omvärlden.
Så 1992 så ombildades Vattenfall tlll ett bolag, Vattenfall AB, samtidigt knoppades stamnätet av till "Svenska kraftnät", för att möjliggöra en friare handel med själva elen.
Och det arbetet påbörjades, och ca 1996 kan man nog säga att ombildningen av Svenska elnätet och elhandeln hade börjat få ett utseende liknande dagens.
Nordpool instiftades.
Jag tror att Sverige under dessa år sedan 1992 har fått in alltmer pengar till landet för att sälja el till utlandet.

Det som kanske är mest dumt är att vi har avvecklat produktionsresurser som skulle garanterat mer inkomster till landet och mer vettiga elpriser för konsumenter i landet och mer stabil produktion och nätstabilitet.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Så var det fram till 90-talet då de kommunala energibolagen hade monopol och elen till en lägenhet kostade en hundralapp i månaden. Sedan kom Annie Lööf och hennes polare och marknadsnoterade allting så att utdugningen kunde öka.
Duktig gjort av en 9-årig Annie Lööf. Tänk vad hon kunde ställa till med redan i den åldern.
Vi kan dock vara 100% säkra på att det inte berodde på de lokala monopolen att elen var billig under 80-talet.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Du räknar fel. Kompressorn är varvtalsstyrd, så den kan producera från 800W till 6kW.

Tanken med en värmepump är att få ut mer värme än den förbrukar i el. I ditt räkneexempel så utgår du ju från att cop vid -25 = 1. Vet inte varför du gör det antagandet?
Det är i princip omöjligt att få ut mer än cop 1 vid -25gr C förångningstemp och ca 25 gr C kondensering. Det finns inte mkt energi att hämta i så torr och kall luft och ett spann på 50 K.
Du kan ju ställa dig själv frågan hur det kan komma sig att en bergvärmepump med säg 0 grader på brine och 55 grader på avgiven temperatur närmar sig COP 2 eller ännu lägre.

Det är helt omöjligt att en llvp skulle kunna leverera någon värme att tala om vid -25 gr, utan hjälp av direktel-tillskott. Varför gör du ett annat antagande?

Och varför tror du att det inte behövs eltillskott på llvp när det gör det på lvvp?
Tom bergvärmepumpar har eltillskott även om de går att spärra och oftast inte behövs ändå.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har priset hoppat upp från 14 öre till 283 öre på mindre än ett dygn.

Det enda som egentligen har hänt är att det nästan slutat blåsa (vindkraft stod för 16-17% av produktionen igår och just nu för 4%, samt att det var söndag igår.
Ungefär samma utomhustemp, kanske en grad kallare, men samtidigt mer vindstilla, så effektbehovet för uppvärmning kan nog tom vara mindre nu.
Alla reaktorblock gå med ca 98%, vattenkraften skickar så mycket söderut som ledningarna tillåter.

Ska vi förbjuda vindkraft eller vardagar?
Förbjud direktverkande el och eltillskott i värmepumpar.
 
Det är nog bättre att förbjuda stiltje.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Förbjud direktverkande el och eltillskott i värmepumpar.
Vad hjälper det när vi får effektbrist redan då det är varmt ute och slutar blåsa.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja nu var det inte värmepumpar som din frågan om eltillskott gällde, du kan följa inläggen bakåt, så ser du.
Vad menar du, är Llvp så mycket effektivare än luft-vattenvp att de inte behöver lika mkt eltillskott?
Låter som Nobelpris på den.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad hjälper det när vi får effektbrist redan då det är varmt ute och slutar blåsa.
Jag lovar dig att det hjälper enormt att sänka effektbehovet till typ hälften eller ännu lägre i landets alla villor med direktverkande el vintertid.
Har vi effektivitet mitt i sommaren så är det givetvis ett annat problem med en annan lösning.
 
Mikael_L
K karlmb skrev:
Vad menar du, är Llvp så mycket effektivare än luft-vattenvp att de inte behöver lika mkt eltillskott?
Låter som Nobelpris på den.
Nä, men de har inte eltillskott ändå.
Så är det bara! Du får visa på att de har eltillskott om du vill framhärda.
Det går inte att bevisa avsaknad av något, bara tvärtom.
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, men de har inte eltillskott ändå.
Så är det bara! Du får visa på att de har eltillskott om du vill framhärda.
Det går inte att bevisa avsaknad av något, bara tvärtom.
Det är fysiskt omöjligt att de kan ge 2-3 kW vid -25 gr ute, så isåfall har de väl någon annan värmekälla. En liten toriumreaktor ?
Visa mig en elmätare som inte pekar på en förbrukning närmare 10A vid dessa temperaturer ifall det verkligen kommer 2-3 KW värme på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.