Mikael_L
Du får väl tro vad du vill, jag bryr mig inte. Jag kan tyvärr inte rätta till HELA världen ...

Eller så tar vi den enkla, du visar på att LLVP HAR elpatroner i sig, så får jag krypa till korset.
Leta efter den infon, och kom inte tillbaka till frågan igen med bara dina tankar och funderingar, ty de är jag inte intresserad av (i just denna fråga, dvs LLVP).
 
  • Gilla
dibb och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får väl tro vad du vill, jag bryr mig inte. Jag kan tyvärr inte rätta till HELA världen ...
Ledsen att du inte tror på fysikens lagar.
 
K karlmb skrev:
Förbjud direktverkande el och eltillskott i värmepumpar.
Min spontana fråga borde rimligtvis bli hur mitt hus då skulle hålla någon form av värme när vi får vintrar med -25 grader och pumpen in leverar det som behövs? Ska man behöva ta in på hotell när det blir lite för kallt eller är man hänvisad till olja eller ved?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Är det på riktigt någon i denna tråden som tror att en vanlig llvp har eltillskott i sig?
På riktigt?
Det är väl bara att läsa på varenda en av de 100 tals pumparna på polarpumpen eller ngr sådant. Det är just därför llvp är billigt, det är normalt ett komplement till direktverkande el eller någon annan backup även om de står för den huvudsakliga uppvärmningen.

Jag brukar vara tjurskalle ibland men här har jag mött min överman med råge...
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Min spontana fråga borde rimligtvis bli hur mitt hus då skulle hålla någon form av värme när vi får vintrar med -25 grader och pumpen in leverar det som behövs? Ska man behöva ta in på hotell när det blir lite för kallt eller är man hänvisad till olja eller ved?
Det är ju detta som är min poäng.
Om man är i det läget så ska man uppgradera värmesystemet så dessa peakar minimeras.
Det är ändå lönsamt på några få års sikt för den enskilde villaägarna.
För totala lasten på elnätet gör det en enorm skillnad.
 
G guggen skrev:
Är det på riktigt någon i denna tråden som tror att en vanlig llvp har eltillskott i sig?
På riktigt?
Det är väl bara att läsa på varenda en av de 100 tals pumparna på polarpumpen eller ngr sådant. Det är just därför llvp är billigt, det är normalt ett komplement till direktverkande el eller någon annan backup även om de står för den huvudsakliga uppvärmningen.
Tror alla är införstådda i att LV har det men inte LL. Tekniken är ju dock den samma så diskussionen om eltillskott ur energisynpunkt är högst relevant.
 
Mikael_L
K karlmb skrev:
Ledsen att du inte tror på fysikens lagar.
Jag la till lite i mitt inlägg, kolla det.

Och fysikens lagar säger mig att teoretiskt kan vi utvinna energi ner till nästan -273,16°C. Men inte praktiskt förståss, men -25 borde kunna funka ..
Men jag bryr mig inte heller hur tillverkarna gör sina pumpar och hur termodynamikens lagar arbetar där.
Tråden ifråga handlar ju inte ens om detta.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
K karlmb skrev:
Och varför tror du att det inte behövs eltillskott på llvp när det gör det på lvvp?
Tom bergvärmepumpar har eltillskott även om de går att spärra och oftast inte behövs ändå.
Har aldrig sett någon Luft/Luft-värmepump som i sig själv har eltillskott. Det skulle ju även kräva fast installation med högre säkring eller flera faser snarare än att plugga in i närmaste eluttag.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Är det på riktigt någon i denna tråden som tror att en vanlig llvp har eltillskott i sig?
På riktigt?
Det är väl bara att läsa på varenda en av de 100 tals pumparna på polarpumpen eller ngr sådant. Det är just därför llvp är billigt, det är normalt ett komplement till direktverkande el eller någon annan backup även om de står för den huvudsakliga uppvärmningen.

Jag brukar vara tjurskalle ibland men här har jag mött min överman med råge...
Varför skulle man behöva använda sina gamla elradiatorer om llvp kan ge 3 kW som vanligt även när det är -25 ute?
 
B
K karlmb skrev:
Det är fysiskt omöjligt att de kan ge 2-3 kW vid -25 gr ute, så isåfall har de väl någon annan värmekälla. En liten toriumreaktor ?
Visa mig en elmätare som inte pekar på en förbrukning närmare 10A vid dessa temperaturer ifall det verkligen kommer 2-3 KW värme på insidan.
Skärmdump av tekniska specifikationer för Panasonics luftvärmepump modell 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duger denna? Panasonics flaggskepp, luft luft. Årsmodell 2022. 2160W är angivet som maximal inmatade effekt. 3600W angiven värmeffekt vid -25C utomhustemp. 10A säkring. Dvs 1.67 cop även vid -25. Står även att de tagit med avfrostning.

Vet inte varför du tror att det är omöjligt?
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har aldrig sett någon Luft/Luft-värmepump som i sig själv har eltillskott. Det skulle ju även kräva fast installation med högre säkring eller flera faser snarare än att plugga in i närmaste eluttag.
De kan förstås inte ha mer än ca 2kW tillskott på 10A.
 
K karlmb skrev:
Det är ju detta som är min poäng.
Om man är i det läget så ska man uppgradera värmesystemet så dessa peakar minimeras.
Det är ändå lönsamt på några få års sikt för den enskilde villaägarna.
För totala lasten på elnätet gör det en enorm skillnad.
Med ett hyfsat nytt värmesystem, ett i övrigt överdimensionerat sådant blott 3 år bort, så finns liksom ingen rim och ranson i att tala om uppgradering redan nu när investeringen har en förväntad tidpunkt för break even. Det har ju vidare inte hänt något magiskt senaste tre åren heller så vad förespråkas.. byta radiatorer, fixa golvvärme (med oisolerad platta på mark) eller bygga om halva huset för tilläggsisolering? Tror nog alla förstår att argumentet är svårköpt. Det är lättare att ta en liten högre elräkning ett tag.
 
B BSOD skrev:
[bild]
Duger denna? Panasonics flaggskepp, luft luft. Årsmodell 2022. 2160W är angivet som maximal inmatade effekt. 3600W angiven värmeffekt vid -25C utomhustemp. 10A säkring. Dvs 1.67 cop även vid -25. Står även att de tagit med avfrostning.

Vet inte varför du tror att det är omöjligt?
Jo jag skrev ju typ COP 1-2.
Visst och så behöver huset 6 KW så de gamla elradiatorer får hjälpa till eller så får någon elda konstant i en kamin.
 
K karlmb skrev:
Varför skulle man behöva använda sina gamla elradiatorer om llvp kan ge 3 kW som vanligt även när det är -25 ute?
Därför att en billig ensam llvp inte är tillräckligt driftsäker och att de flesta kåkar vid minus 20 behöver bra mkt mer än 2-3kw...
Jo, jag har både lvvp, ved, llvp och direktverkande, dock i olika hus. Det huset med llvp har definitivt några elraddar som står på 5 grader för backup.
 
Luft-luft värmepumpar har inte eltillskott. Försök att inse det.

Vi har haft ett väldigt lågt elpris, det är det som orsakat att produktionsanläggningar lagts ner. Elpriset var helt enkelt så lågt att det inte lönade sig. Det sista tiden har det hänt en heldel som just ingen kunnat förutse. Även om många självutnämnda experter naturligtvis ser utvecklingen som självklar i efterhand.

Ett statligt monopol skulle inte vara ett bättre alternativ.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.