K karlmb skrev:
Jag bjuder på det. Visst kan en vp som ger 6kw vid 0 grader ge 2kw vid -25.
Slutsatsen om kraftiga effektbehov så snart det blir kallt kvarstår ju ändå.
[QUOTE="karlmb, post: 4470063, member: 135049"
Att kräva stora mängder direktel vintertid ska ju bekostas av någon. Och när alla gör detta samtidigt så krävs stor extra kapacitet, den kostar. Vem ska betala det?[/QUOTE]

Alla användare betalar för sin förbrukning så klart.
Nu är det ju så att väldigt många hus har direktel. Några har elradiatorer (bättre verkningsgrad) och andra har vattenburen direktel. I båda fallen kanske kompletterat med LVP. De senaste 20 åren, eller kanske något mer, har berg och mark-värmepumpslösningar ofta installerats i nya hus.
I äldre hus pågår ett utbyte av direktel till värmepump, men det tar tid. Det är vanligtvis inte lönsamt på kort sikt.
Fritidshus har i stor grad direktel och/eller LVP. Det funkar inte med vattenburet pga frysrisk.
 
K karlmb skrev:
Vad har Du för radiatorer?
Som tidigare nämnt är det originalen från tiden med oljepanna och högtemp, vilket jag vet inte är den bästa kombon. Om det beror på överdimensionerad pump eller annan magi till varför jag, trots korta perioder av eltillskott under vintern, värmer 140kvm 70-talskåk och badar 5 dagar i veckan för blott 7000kWh per år låter jag vara osagt. Det är iaf inte tillräckligt dyrt för mig att börja fundera på att uppgradera någonting mer
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag önskar också att energi var gratis, att det kom gratis ...
Snart jul, kan jag skriva det i önskelistan?
Javisst
 
F fribygg skrev:
Javisst
Om några år behöver vi kanske inte värma våra hus mer.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Som tidigare nämnt är det originalen från tiden med oljepanna och högtemp, vilket jag vet inte är den bästa kombon. Om det beror på överdimensionerad pump eller annan magi till varför jag, trots korta perioder av eltillskott under vintern, värmer 140kvm 70-talskåk och badar 5 dagar i veckan för blott 7000kWh per år låter jag vara osagt. Det är iaf inte tillräckligt dyrt för mig att börja fundera på att uppgradera någonting mer
PS. ~7000/år är total förbrukning, inte bara värmesystemet.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Fast saken är ju den att priset visst kan bli hur högt som helst, ingen vet, inga varningsflaggor hissades i våras om det scenariot vi befinner oss i nu. Ponera en kall lång vinter även i söder som 2009/2010 samt 2010/2011, ryssen släpper inte på gasen. Vad händer då? Jo då betalar vi elräkningar. Det är allt…
Nej får vi en eller helst ett par ordentliga vintrar och ryssen håller gaskranen åtskruvad till resten av Europa kan vi förhoppningsvis få fungerande reaktorer på alla de platser där vi har stängt reaktorer i Sverige.
Energiwende kanske tar en ny vändning oxå nu när EU förordar kärnkraft.

Priset är högt och kostnaden drabbar vanligt folk men vi får förhoppningsvis insikten redan denna vinter att inte återvälja politiker som är välståndsfientliga.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Om några år behöver vi kanske inte värma våra hus mer.
Det är frivilligt redan i dag.
Om några år kanske vi inte kan räkna med att värma våra hus med el utan får förlita oss på hetvatten från kraftvärmeverk eller biobränsle i lokaleldstäder där fjärrvärmen inte är ekonomiskt möjlig och reservera elen för behov där den behövs bättre och inte är lika lätt att ersätta med lågvärdig energi som just bostadsuppvärmning.
 
F fribygg skrev:
Nej får vi en eller helst ett par ordentliga vintrar och ryssen håller gaskranen åtskruvad till resten av Europa kan vi förhoppningsvis få fungerande reaktorer på alla de platser där vi har stängt reaktorer i Sverige.
Energiwende kanske tar en ny vändning oxå nu när EU förordar kärnkraft.

Priset är högt och kostnaden drabbar vanligt folk men vi får förhoppningsvis insikten redan denna vinter att inte återvälja politiker som är välståndsfientliga.
På ett sätt, helt emot karlmb's vision, så är jag nästan i spel med att förvärra situationen och politiken bäst jag kan i hopp om att vanligt folk vaknar till precis som du nämner. Natten är som mörkast innan gryning eller vad säger man
 
D Dayangel skrev:
Som tidigare nämnt är det originalen från tiden med oljepanna och högtemp, vilket jag vet inte är den bästa kombon. Om det beror på överdimensionerad pump eller annan magi till varför jag, trots korta perioder av eltillskott under vintern, värmer 140kvm 70-talskåk och badar 5 dagar i veckan för blott 7000kWh per år låter jag vara osagt. Det är iaf inte tillräckligt dyrt för mig att börja fundera på att uppgradera någonting mer
Ok. Det förklarar ju både om det ofta krävs tillskott trots att huset troligen ligger rätt långt söderut.
Men om det drar såpass lite per år så blir troligen dina tillskott kWh också ganska få och då ger ju inte mitt förslag om höjt pris för olikformigt effektbehov särskilt betungande för dig.
För de som har 3 dubbla elnotan så finns det ju bättre ekonomi i en uppgradering till tex en väl dimensionersd och installerad bergvärmepump. Och det är dessa fastigheter som står för största mängden peakar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ok. Det förklarar ju både om det ofta krävs tillskott trots att huset troligen ligger rätt långt söderut.
Men om det drar såpass lite per år så blir troligen dina tillskott kWh också ganska få och då ger ju inte mitt förslag om höjt pris för olikformigt effektbehov särskilt betungande för dig.
För de som har 3 dubbla elnotan så finns det ju bättre ekonomi i en uppgradering till tex en väl dimensionersd och installerad bergvärmepump. Och det är dessa som står för största mängden peakar.
Vet inte om jag gav sken av ofta, det skedde sporadiskt ett par dagar tidigt på morgnarna under januari-februari i år när kvicksilvret låg under 20. Förövrigt bosatt mycket nära rikets mittersta punkt men byn intill kringliggande sjö är ett köldhål av rang
 
lilytwig lilytwig skrev:
[QUOTE="karlmb, post: 4470063, member: 135049"
Att kräva stora mängder direktel vintertid ska ju bekostas av någon. Och när alla gör detta samtidigt så krävs stor extra kapacitet, den kostar. Vem ska betala det?
Alla användare betalar för sin förbrukning så klart.
Nu är det ju så att väldigt många hus har direktel. Några har elradiatorer (bättre verkningsgrad) och andra har vattenburen direktel. I båda fallen kanske kompletterat med LVP. De senaste 20 åren, eller kanske något mer, har berg och mark-värmepumpslösningar ofta installerats i nya hus.
I äldre hus pågår ett utbyte av direktel till värmepump, men det tar tid. Det är vanligtvis inte lönsamt på kort sikt.
Fritidshus har i stor grad direktel och/eller LVP. Det funkar inte med vattenburet pga frysrisk.
Det är väl inte bättre verkningsgrad i elrad än vattenburen el..?
Det är idag lönsamt på några få år och tar man ett utökat bostadslån till hela investeringen pratar vi om 5-8 år normalt om man har vattenburet. 10-15 kanske om man bara har direktverkande.
I detta fall skulle staten mkt väl kunna ge bidrag eller förmånliga lån, pengarna kan tas från just avgiften jag föreslår och varför inte från de enorma intäkter SVK o Vattenfall gör på exporten av el.
Detta sker i andra länder så det är inget konstigt.
En nobrainer enligt mig men många verkar behöva en ytterligare morot och det är där mitt förslag kommer in. Det skulle bli väldigt pedagogiskt för de som idag kräver rejäl extra effekt när det blir lite kallt. Fritidshus som inte är bebodda så mkt vintertid är ju ett mindre problem i detta avseende.
 
Redigerat:
D Dayangel skrev:
Vet inte om jag gav sken av ofta, det skedde sporadiskt ett par dagar tidigt på morgnarna under januari-februari i år när kvicksilvret låg under 20. Förövrigt bosatt mycket nära rikets mittersta punkt men byn intill kringliggande sjö är ett köldhål av rang
Ok. Men skulle som sagt inte kosta dig mycket jfrt med idag.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är väl inte bättre verkningsgrad i elrad än vattenburen el..?
Det är idag lönsamt på några få år och tar man ett utökat bostadslån till hela investeringen pratar vi om 5-8 år normalt.
En nobrainer enligt mig men många verkar behöva en ytterligare morot och det är där mitt förslag kommer in. Det skulle bli väldigt pedagogiskt för de som idag kräver rejäl extra effekt när det blir lite kallt. Fritidshus som inte är bebodda så mkt vintertid är ju ett mindre problem i detta avseende.
Jo, det är bättre verkningsgrad (mindre förluster) med elradiatoter än vattenburen el. Dessutom är det lättare att reglera och styra enskilda elradiatorer än vatten dito. Vilken skillnaden är i praktiken är väl svårt att avgöra men gissningsvis några procent.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är frivilligt redan i dag.
Om några år kanske vi inte kan räkna med att värma våra hus med el utan får förlita oss på hetvatten från kraftvärmeverk eller biobränsle i lokaleldstäder där fjärrvärmen inte är ekonomiskt möjlig och reservera elen för behov där den behövs bättre och inte är lika lätt att ersätta med lågvärdig energi som just bostadsuppvärmning.
Du såg inte ironin i det hela. Med global uppvärmning så minskar behovet att värma. Tyvärr ökar samtidigt behovet att kyla på andra håll i världen.
 
hsd
lilytwig lilytwig skrev:
Om några år behöver vi kanske inte värma våra hus mer.
Då kommer man att behöva kyla i stället ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.