D Daniel 109 skrev:
Tanken är ju att EU ska ses som en marknad. Då ska det kvitta var produktionen finns.
Då tycker jag vi fyller hela Tyskland med tusentals vindsnurror och solceller inkl kablar till oss....
Tecknad serie, två rutor, jämför grön politik före och efter förändring, humoristisk, vindkraftverk, solpaneler, platt fallna fåglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det finns mycket starka incitament för mer planerbar elproduktion och varför har väl varit övertydligt de senaste veckorna!?!
Ja, men inte inom kort i Sverige. Den måste skapas där behovet finns. Sverige har väldigt sällan elbrist utan lider för tillfället av uppköpen från den europeiska marknaden. Det verkar som alla glömmer vad snittpriset var den veckan i oktober då ledningarna till Danmark underhölls.

Om vi producerar mer kommer vi ändå exportera och priserna hålls uppe. Jag ser det snarare så att övriga måste påtvingas ekonomiska incitament att öka på sin produktion så de kan sälja till oss istället de få gångerna vi behöver el.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Idag har vi +5 grader och O3 närmar sig full effekt 1310 MW, saknas ca 10%.
 
A AndersS skrev:
Idag har vi +5 grader och O3 närmar sig full effekt 1310 MW, saknas ca 10%.
Saknas? :)
Statistik över Sveriges nettoexport av energi, mätt i megawatt (MW), vilket indikerar att Sverige exporterar 1 950 MW.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Nu hittar du på igen med typisk röd-grön argumentation.
Det finns mycket starka incitament för mer planerbar elproduktion och varför har väl varit övertydligt de senaste veckorna!?!
Om man studerar Estlands BWRX-300, Linda så hamnar man på 50-60Euro/MWh och det är klart rimligt jämfört med om vinden blåser eller ej. En bit ner och tabellen
BWRX-300 - Fermi Energia
Sen har jag sett liknande siffror från Kanadas bygge.
Jag tror du blandar ihop vad jag säger. När jag säger att jag tror att investeringscaset (jämfört med andra investeringar man kan göra) är svagt, så betyder inte det att jag vill att det ska vara så, snarare att jag söker en förklaring till att det inte byggs sådana anläggningar, det finns ju skäl, eller hur? Jag köper heller inte sentimentala svar på den frågan, skulle det vara bra business så kör man över eventuella invändningar över tid.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, men inte inom kort i Sverige. Den måste skapas där behovet finns. Sverige har väldigt sällan elbrist utan lider för tillfället av uppköpen från den europeiska marknaden. Det verkar som alla glömmer vad snittpriset var den veckan i oktober då ledningarna till Danmark underhölls.

Om vi producerar mer kommer vi ändå exportera och priserna hålls uppe. Jag ser det snarare så att övriga måste påtvingas ekonomiska incitament att öka på sin produktion så de kan sälja till oss istället de få gångerna vi behöver el.
Jo det har väl varit övertydligt de senaste veckorna att det varit en brist, annars har vi nog blivit senila på kuppen. Sen är jag helt säker på att vi har det värsta kvar i Jan-Feb.
-Vi har inga reserver att ta till längre efter att lagt ner R1/R2.
- Vi har inga större kolkraftverk som tex Tyskland som reserv.
Sen poängen med en SMR-reaktor är att den är på ca 300MWel så man kan enkelt anpassa sig efter behov.
BWRX-300 (gepower.com)
Sen finns det flera på marknaden som Rolls-Royce, Nuscale, EDF kommer med en osv....
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Saknas? :)
[bild]
Jag ser det positiva i att O3 snart är uppe i full effekt, orkar inte med käbblet om import/export av el.:cool:
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det har väl varit övertydligt de senaste veckorna att det varit en brist, annars har vi nog blivit senila på kuppen.
Vilken brist pratar du om? Har du haft något avbrott? Lite tight att klara oss själva pga underhåll av två reaktorer men då har Tyskland som du säger fått gå in och elda kol och det är inte så bra. Det är ju egentligen de som ska smälla upp en SMR-reaktor.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag ser det positiva i att O3 snart är uppe i full effekt, orkar inte med käbblet om import/export av el.:cool:
Absolut, håller med. Skönt att det börjar ordna upp sig lite i alla fall :)
 
D djac skrev:
Jag tror du blandar ihop vad jag säger. När jag säger att jag tror att investeringscaset (jämfört med andra investeringar man kan göra) är svagt, så betyder inte det att jag vill att det ska vara så, snarare att jag söker en förklaring till att det inte byggs sådana anläggningar, det finns ju skäl, eller hur? Jag köper heller inte sentimentala svar på den frågan, skulle det vara bra business så kör man över eventuella invändningar över tid.
Nej men den debatten är ju alldeles fel eftersom många inte fattat att kärnkraftsindustrin tagit fram nya nedskalade reaktorer (eller försöker hänga kvar vid argumentet). Sen brukar tyvärr speciellt "röd-gröna" vilja kännas vid att det är så. Jag håller fullständigt med om att en stor reaktor är rena galenskapen iaf nu.
Sen de SMR som finns nu är då gen3 och vi kommer inom några år att ha nya avancerade gen 4 reaktorer.
 
Sen ska vi absolut byta ut vår "vagnpark" mot nya mindre och moderna reaktorer. Jag tror inte vi klarar oss utan kärnkraft på ett bra tag.
 
D Daniel 109 skrev:
Tanken är ju att EU ska ses som en marknad. Då ska det kvitta var produktionen finns.
Ja det är väl det som är problemet? Om man nu anser det vara något problem öht. Vi får samma elpriser som på alla andra ställen vilket vi aldrig haft förut som jag förstår det. Då blir det tydligen 5-10 gånger så dyrt som för 5 år sedna eller nåt, vilket folk inte verkar gilla.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vilken brist pratar du om? Har du haft något avbrott? Lite tight att klara oss själva pga underhåll av två reaktorer men då har Tyskland som du säger fått gå in och elda kol och det är inte så bra. Det är ju egentligen de som ska smälla upp en SMR-reaktor.
Jovisst är det så men det visar ju hur illa det är ställt med planerbar elproduktion.
Tyskland har lagt ner den mesta av kärnkraften och kör gamla skitiga kolkraftverk.
Vi har likaså lagt ner kärnreaktorer utan att egentligen fundera över vad som behövs när det är vinter, vindstilla och kallt. Människan är inte alldeles smart!
 
P paralun skrev:
Nu hittar du på igen med typisk röd-grön argumentation.
Det finns mycket starka incitament för mer planerbar elproduktion och varför har väl varit övertydligt de senaste veckorna!?!
Om man studerar Estlands BWRX-300, Linda så hamnar man på 50-60Euro/MWh och det är klart rimligt jämfört med om vinden blåser eller ej. En bit ner och tabellen
BWRX-300 - Fermi Energia
Sen har jag sett liknande siffror från Kanadas bygge.
Vad innehåller då dessa 50-60€ är det bara driftskostnader, eller är det även byggnads och kapitalkostnader?
 
P paralun skrev:
Människan är inte alldeles smart!
Nä, det ska gudarna veta :)

Nu när vi ska få EU-klubban kanske nån sätter ner foten men jag tror det när jag ser det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.