13th Marine 13th Marine skrev:
Vad innehåller då dessa 50-60€ är det bara driftskostnader, eller är det även byggnads och kapitalkostnader?
Jo det måste vara total driftkostnad men de har ju ställt upp det så här.
Construction time (for 1 + n reactor) 26 months
Construction cost (for 1 + n reactor), estimated 1 billion euros for the plant's first reactor, construction cost will lower with next reactors
Cost of electricity generation, estimated 50-60 €/MWh

Sen ska då Fermi-Energia få in anbud från GE-Hitachi, Nuscale samt Rolls-Royce.
Men GE-Hitachis, BWRX-300 är ju deras referensreaktor och den tittar man på även i Sverige.
https://www.energinyheter.se/20220919/27320/fermi-energia-begar-bud-fran-tre-smr-leverantorer
 
D
P paralun skrev:
Nej men den debatten är ju alldeles fel eftersom många inte fattat att kärnkraftsindustrin tagit fram nya nedskalade reaktorer (eller försöker hänga kvar vid argumentet). Sen brukar tyvärr speciellt "röd-gröna" vilja kännas vid att det är så. Jag håller fullständigt med om att en stor reaktor är rena galenskapen iaf nu.
Sen de SMR som finns nu är då gen3 och vi kommer inom några år att ha nya avancerade gen 4 reaktorer.
Ja, du får inte med mig på det, det är sånt "nån borde"-snack tycker jag, jag utgår från verkliga händelser och var energiföretagen spenderar sina pengar, utifrån det drar jag slutsatsen att annat är mer attraktivt och om vi vill att något ska hända så får vi titta på om detta kan förändras.
 
D djac skrev:
Ja, du får inte med mig på det, det är sånt "nån borde"-snack tycker jag, jag utgår från verkliga händelser och var energiföretagen spenderar sina pengar, utifrån det drar jag slutsatsen att annat är mer attraktivt och om vi vill att något ska hända så får vi titta på om detta kan förändras.
Jo och det är klart intressant och vilka som är "vindkraftskramare" eller ej bland kraftbolagen.
Ser man enbart till "profiten" för ett kraftbolag så är ju en volatil marknad att föredra.
En vindsnurra får man snabbt idrift och kan tjäna massvis med pengar.
En kärnreaktor däremot behöver är ju mer en balansgång och eftersom elhandelsavtalet är som det är så är det svårare att få ihop budgeten. Sen har kraftbolagen en bunt med ekonomer från Handels så är det ju snabbast möjliga klipp som gäller i en total marknadsekonomi.
Men våra politiker har en utmärkt chans att sätta ner foten och ta ansvar, tex med Vattenfall.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det måste vara total driftkostnad men de har ju ställt upp det så här.
Construction time (for 1 + n reactor) 26 months
Construction cost (for 1 + n reactor), estimated 1 billion euros for the plant's first reactor, construction cost will lower with next reactors
Cost of electricity generation, estimated 50-60 €/MWh

Sen ska då Fermi-Energia få in anbud från GE-Hitachi, Nuscale samt Rolls-Royce.
Men GE-Hitachis, BWRX-300 är ju deras referensreaktor och den tittar man på även i Sverige.
[länk]
Det är jag inte alls övertygad om, som säljare väljer man oftast den siffra som ser bäst ut.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo och det är klart intressant och vilka som är "vindkraftskramare" eller ej bland kraftbolagen.
Ser man enbart till "profiten" för ett kraftbolag så är ju en volatil marknad att föredra.
En vindsnurra får man snabbt idrift och kan tjäna massvis med pengar.
En kärnreaktor däremot behöver är ju mer en balansgång och eftersom elhandelsavtalet är som det är så är det svårare att få ihop budgeten. Sen har kraftbolagen en bunt med ekonomer från Handels så är det ju snabbast möjliga klipp som gäller i en total marknadsekonomi.
Men våra politiker har en utmärkt chans att sätta ner foten och ta ansvar, tex med Vattenfall.
Det är främst i Tyskland och andra länder utan produktion som det behövs och där konkurrerar man med fossilt i första hand.
 
P paralun skrev:
De är ju köpare av en reaktor men just GE-Hitachis har man då förstuderat på djupet inkl valt som referens.
LÄS igen
[länk]
Sen har jag inget svar på hur Fermi-Energia räknat och de är ju ett kraftbolag i Estland.
Jag har LÄST, det står uttryckligen kostnad för att generera el, vilket går att tolka på olika sätt. Du har valt att tolka det som den mest positiva, dvs inkl allt. Jag är mer försiktig och menar att det likväl kan vara marginalkostnaden...
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är främst i Tyskland och andra länder utan produktion som det behövs och där konkurrerar man med fossilt i första hand.
Njau... det finns ju egentligen inget incitament att bygga planerbar produktion med elhandelsavtalet.
Enbart det billigaste. Sen är det då mycket intressant vad vi har ett statligt bolag som Vattenfall till? Generera max profit eller även planerbar elproduktion i tillräcklig mängd. (behovet kan diskuteras)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har LÄST, det står uttryckligen kostnad för att generera el, vilket går att tolka på olika sätt. Du har valt att tolka det som den mest positiva, dvs inkl allt. Jag är mer försiktig och menar att det likväl kan vara marginalkostnaden...
Jo och därför får vi vänta och se var anbuden säger. De ska komma in nu runt nyår.
Sen finns det även ett svenska företag som saluför BWRX-300, de tecknade även avtal med Fortum nu i dagarna.
https://www.knxt.se/sv/tech
Så det händer äntligen saker!
 
Rörande vindkraftskramare så refererade jag får några dagar sedan i någon tråd en artikel från GP.se som handlar om att det inte ens lönar sig att köra vindkraftverk när det blåser mycket utan då ställer man dem. Många stora vindkraftsägare har dock sålt sin el på terminer och klarar sig ändå, men de mindre som säljer på spot-marknaden har svårt att få verken att gå runt då de ger dåligt betalt när det blåser och dåligt betalt när det inte blåser. Lite mittemellan är det som genererar pengar för dessa. Detta är alltså situationen redan idag.

Det är alltså svårt att få lönsamhet på vindkraft om man inte är en stor spelare på marknaden. Hur kan man då bygga fler? Jo, större vindkraftverk lönar sig bättre än mindre. Samt att stora avtal kan man skriva utan att gå ut på Nordpol. Sedan räknar man med att det ökade elbehovet skall driva upp intäkterna...
 
Det elpriset ni diskuterar gällande BWRX är LCOE vilket är "inklusive allt" under hela livscykeln. Det står i de flesta material där siffran nämns så jag vet inte hur ni kan ha missat det.
 
Vindkraften har sällan (aldrig?) gått med vinst så vitt jag vet. Det är lite problematiskt med överetablering för vindkraft. Blåser det inget tjänar man inga pengar för man producerar ingen ström. Blåser det tjänar man inga pengar för priserna är låga.

Edit: Ser att pacman skrev samma sak :)
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
B byabin skrev:
Det elpriset ni diskuterar gällande BWRX är LCOE vilket är "inklusive allt" under hela livscykeln. Det står i de flesta material där siffran nämns så jag vet inte hur ni kan ha missat det.
Jo jag skrev ju det när man även kollar OPG, Kanada.
Men jag "garderade" eftersom varken OPG eller FermiEnergia fått in skarpa anbud.
Sen finns det ju ingen anledning att FermiEnergia skulle vara vilseledande i det de uppskattar.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vindkraften har sällan (aldrig?) gått med vinst så vitt jag vet. Det är lite problematiskt med överetablering för vindkraft. Blåser det inget tjänar man inga pengar för man producerar ingen ström. Blåser det tjänar man inga pengar för priserna är låga.

Edit: Ser att pacman skrev samma sak :)
Man har tjänat massvis så fort det blåser lite mindre i Danmark/Tyskland.
Sverige har väl aldrig exporterat så mycket som iår?
Sen är då dilemmat när KongBore slår till och det blir kallt/vindstilla.
 
P paralun skrev:
Man har tjänat massvis så fort det blåser lite mindre i Danmark/Tyskland.
Sverige har väl aldrig exporterat så mycket som iår?
Sen är då dilemmat när KongBore slår till och det blir kallt/vindstilla.
Ja, i år har det nog gått bättre än vanligt men jag tror det är övergående över några år OM elmarknaden återgår någotsånär till det normala.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.