Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kanske vore bra med ett pristak för det inhemska priset för el per land eller för hela EU, något måste ju ske så vi inte sänker oss själva i avgrunden av elpriser och skatter...
Englas har detta systemet. Det innebär också att kraftproducenter går i konkurs. Om inte staten går in o kompenserar. Det är hursomhelst hela åt h-e som det är nu. 346 kr/kWh var toppnoteringen i elprisområde 4 i slutet av juni‍
 
D Daniel 109 skrev:
Så vi ska kollektivt betala för att du inte vill sänka förbrukningen när produktionen går på knäna? Det höga priset behövs för att begränsa efterfrågan när det blir brist.
Det handlar väl knappast om att alla privatpersoner skapar en ev. elbrist i framtiden? Själv har jag vidtagit alla möjliga åtgärder för att sänka min förbrukning. Men alla svenskar kanske inte har råd eller möjlighet till det. Tycker du själv att det är rimligt med de priser vi ser nu? Att Svensson ska få ta smällen i länderna inom EU?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det handlar väl knappast om att alla privatpersoner skapar en ev. elbrist i framtiden? Själv har jag vidtagit alla möjliga åtgärder för att sänka min förbrukning. Men alla svenskar kanske inte har råd eller möjlighet till det. Tycker du själv att det är rimligt med de priser vi ser nu? Att Svensson ska få ta smällen i länderna inom EU?
Vem skulle annars ta smällen?
 
D Daniel 109 skrev:
Vem skulle annars ta smällen?
Det måste finnas alternativa lösningar, ev. tillfälliga. De flesta kan inte leva utan el, du kanske kan eller så beror din attityd på att du har lågt bundet elpris på 5 eller 10 år?
 
  • Gilla
arvid53 och 1 till
  • Laddar…
C
E Etrompa skrev:
Det innebär också att kraftproducenter går i konkurs. Om inte staten går in o kompenserar.
Tja, det finns ändå ett naturligt "tak" där hushållen i tillräckligt stor utsträckning helt enkelt inte har råd att betala elräkningen. Den kompensationsmodell man valt i Sverige är synnerligen uselt konstruerad i detta avseende.
 
Nej, jag har rörligt elavtal i område 3.
Ransonering skulle väl kunna vara en lösning i akuta lägen. Men det är verkligen något man inte tar till i onödan. Det medför en hel del andra problem.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det måste finnas alternativa lösningar, ev. tillfälliga. De flesta kan inte leva utan el, du kanske kan eller så beror din attityd på att du har lågt bundet elpris på 5 eller 10 år?
Berätta mer om de här alternativa lösningarna? Som håller elpriserna låga men inte spär på inflationen...

Att priset ligger högt gör ju att alternativa lösningar på problemen (främst uppvärmning i vår del av världen) kommer. Vi har ju bara under förra århundradet sett två såna skiften, först från ved till olja, och sen från olja till el...
 
M MagHam skrev:
Är inte tillräckligt påläst i detaljerna men har förstått att det är EU-regler som stipulerar att el ska handlas som vilken vara som helst. Nord Pool är den handelsaktör som för oss genomför detta praktiskt och prissättningen görs enligt principen "pay-as-clear" d v s högsta priset är en bestämmande faktor.
Med andra ord; trots att Sverige när detta skrivs exporterar 4,1 GW så är priset i elområde 3&4 ungefär 2,50 kr / kWh.
Vi får alltså enligt denna princip solidariskt lida för att Tyskland gjort sig beroende av Putins gas om man ska spetsa till resonemanget lite. Helt j-la vansinnigt!
Och att ni lagt ner en massa kärnkraft förstås, med det hade ni haft större överskott och konsumentpriset hade varit mindre. Här i Finland skrev experterna nyss att vi får vänja oss med höga priser tills OL3 kommer online, det är det enda som kan sänka priserna som steg 30% våras och en 30% till i juni.
 
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vi har ju bara under förra århundradet sett två såna skiften, först från ved till olja, och sen från olja till el...
Och nu från el till ved, så är cirkeln sluten :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Stall Tostaryd och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Berätta mer om de här alternativa lösningarna? Som håller elpriserna låga men inte spär på inflationen...

Att priset ligger högt gör ju att alternativa lösningar på problemen (främst uppvärmning i vår del av världen) kommer. Vi har ju bara under förra århundradet sett två såna skiften, först från ved till olja, och sen från olja till el...
Och tillbaka till olja och ved...
 
C cpalm skrev:
Och nu från el till ved, så är cirkeln sluten :rofl:
Även om jag fattar skämtet, så har jag ju svårt att se att de som slängde ut oljepannorna och installerade bergvärme kommer att köpa nya vedpannor i någon större utsträckning...
 
Oljepannor knappast. Men en ny och effektiv vedpanna... Alla dar i veckan över en värmepump om jag hade fått välja nu...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Berätta mer om de här alternativa lösningarna? Som håller elpriserna låga men inte spär på inflationen...

Att priset ligger högt gör ju att alternativa lösningar på problemen (främst uppvärmning i vår del av världen) kommer. Vi har ju bara under förra århundradet sett två såna skiften, först från ved till olja, och sen från olja till el...
Jag kanske drömmer, har inte tänkt mer på det än jag skrev. Politikerna lär ju inte bry sig mycket tyvärr...
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har rörligt elavtal i område 3.
Ransonering skulle väl kunna vara en lösning i akuta lägen. Men det är verkligen något man inte tar till i onödan. Det medför en hel del andra problem.
Ransonering kommer inte hjälpa mycket mot elpriserna. Vi har inte brist på el till hushåll, däremot lokal brist/överföringsförmåga i vissa regioner.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ransonering kommer inte hjälpa mycket mot elpriserna. Vi har inte brist på el till hushåll, däremot lokal brist/överföringsförmåga i vissa regioner.
Vet inte om det är brist i sverige. Verkar mer som ojämn konsumption med stora effekttoppar. Vi kan lösa effekttopparna. Iom att hela europa är ihoplänkat så kan inte alla länder bara bygga fritt som de vill. Eller. De kan det. Och det skulle bli bra. För ju större energidensitet desto större landsutveckling. Men det är en filosofisk diskussion. Men omedelbara lönsamheten går åt skogen om vi bygger massvis med verk som behöver gå på 10-30% verkningsgrad under stora delar av dygnet. Dvs de övriga timmarna. Vore eventuellt intressant att se vad man kan använda den övriga effekten till när den inte används. Ladda energi på platser, gratis elbilsladdning vissa timmar, koldioxidinfångning, mining m.m. Men återigen så är lönsamheten inte lika stor som samhällsutvecklingen. Så politikerna vill ha en långsam utveckling för att företagen vill det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.