19 414 läst · 206 svar
19k läst
206 svar
Elpriserna når månadens toppnotering
Nej inte det minsta. De flesta på forumet är inte behjälpta av mer korrekta förklaringar eller intresserade av att sätta sig in i ens det fundamentala i tex elsystem lokalr, regionalt, nationellt osv. Kanske inget konstigt med det men att i sen i diverse trådar likt direkt stiga ur Kindergarten och kräva via nånannanism mm att silverfaten ska städse stå fyllda är magstarkt.J Jehu skrev:
Finns det inget avtal etc som håller värmen, lyset tänt. Kan KFM hugga veden åt mig? Var kan jag googla lösningen och låta Jean exekvera så jag kan luta mig tillbaks? Inte fan kan vad lilla jag tvunget "måste" ha påverka såna futiliteter som biosfären.
Jag tror mycket på framtiden och de yngre generationerna som kanske redan lämnar vissa upptrampade obsoleta spår från väldigt kort tid bakåt sett. Har för egen del aldrig behövt speciellt mycket men ändå ligger jag på fel sida av en hållbar nivå. Däremot har jag alltid försökt förstå så mycket som möjligt av hur saker fungerar och hänger ihop dvs utanför vad den självcentrerade hårlösa apan direkt skriker efter och rår över det är ganska ointressant och kan studeras i sandlådan.
Visst, men den lokala efterfrågan ökar ju med viljan/incitamentet att ersätta el med ved.F fribygg skrev:
Den enda som kan sitta lungt i båten är nog den som har egen ved (tills någon argumenterar att veden faktiskt hade kunnat säljas och att det därmed faktiskt "kostar" lika mycket att elda egen ved).
Det händer att staten provar att beskatta vedeldning, jag skulle säga att de försöken har misslyckats både i Sverige och Danmark.C cpalm skrev:
Att politiker (främst på den rödgröna sidan) är rädda för att folk klarar sig själva utan bostadsbidrag, elbidrag och kan värma sig utan att staten får moms och skatt kanske blir uppenbart för fler snart.
Ja, än så länge är det ju till och med uttryckligen tillåtet att skattefritt plocka ut ved ur näringsverksamhet för privat bruk. Lär väl i och för sig inte vara för evigt, men...F fribygg skrev:
Det lär vara skattefritt för överblickbart lång tid iaf, historisk försökte man beskatta utag av ved för eget bruk i Sverige men man har valt att återgå till en rimlig regel vad gäller beskattning.C cpalm skrev:
Elpriserna skulle ju bara stiga ännu mer om landets 300 000 skogsägare skulle avstå vedeldning till förmån för värmepump. Kommuner och stat skulle i vissa fall få betala bostadsbidrag/bostadstillägg då skogsägare generellt är äldre med låga löpande inkomster och kapitalet bundet i fastigheten
Som det ser ut just nu får vi snart europeiska priser på el även i Sverige (läs Tyskland, Belgien och Holland). De har haft priser på ca 3-4 kr per kWh länge, men de använder primärt inte el för uppvärmning utan gas i sina hus.
Med en sådan prisnivå för el i Sverige kommer troligtvis effektproblematiken att minska då efterfrågan sjunker. Tyvärr kommer detta även påverka våra löner och allmänna välstånd då vår industri är uppbyggd på konkurrensfördelen billig el.
Med en sådan prisnivå för el i Sverige kommer troligtvis effektproblematiken att minska då efterfrågan sjunker. Tyvärr kommer detta även påverka våra löner och allmänna välstånd då vår industri är uppbyggd på konkurrensfördelen billig el.
Du som är från Östergötland känner du till ideerna Björn Karlsson professor energisystem Linköping brukade föra fram? Där fanns tex kraftvärme via biobränslen med i mixen där linjetätheten låg väl till för fjärrvärme. Kanske Sven Werners vid dåtida FVB utredningar i samma linje kan vara något också att titta på.F fribygg skrev:Det lär vara skattefritt för överblickbart lång tid iaf, historisk försökte man beskatta utag av ved för eget bruk i Sverige men man har valt att återgå till en rimlig regel vad gäller beskattning.
Elpriserna skulle ju bara stiga ännu mer om landets 300 000 skogsägare skulle avstå vedeldning till förmån för värmepump. Kommuner och stat skulle i vissa fall få betala bostadsbidrag/bostadstillägg då skogsägare generellt är äldre med låga löpande inkomster och kapitalet bundet i fastigheten
Skatter på tex ved för egen uppvärmning vore ju ett slag i luften eller att försöka lugga en skallig.
Jag hade honom som lärare i en energisystem kurs.GK100 skrev:
Du som är från Östergötland känner du till ideerna Björn Karlsson professor energisystem Linköping brukade föra fram? Där fanns tex kraftvärme via biobränslen med i mixen där linjetätheten låg väl till för fjärrvärme. Kanske Sven Werners vid dåtida FVB utredningar i samma linje kan vara något också att titta på.
Skatter på tex ved för egen uppvärmning vore ju ett slag i luften eller att försöka lugga en skallig.
Det kan jag gärna göra men inte i denna tråden det hör inte hemma där och är för en väldigt smal publik i så fall. Har uppfattat dig som intresserad och insatt i den typen frågor därför jag förvånas lite av att du inte direkt ser likheterna.J Jehu skrev:Då får du gärna beskriva vad som inte ändrats, tekniskt sett, på 50-60 år.
Purjo, självklart men dagens utmaningar är annorlunda.
När i historien har vi planerat för större brownouts?
"– Vi har aldrig tidigare kopplat bort förbrukning i Sverige till följd av för låg elproduktion."
Kan behövas ett folkuppror (på EU-nivå) mot planerna på ytterligare en kraftig ökning av vind/sol, och mot den nuvarande marginalprissättningen.
Det har varit beskattning på egen ved här och vi har upphört med detta ingrepp i den personliga friheten, beskattningen gjorde mer skada än nytta såvitt jag förstårGK100 skrev:
Danskarna ville införa något liknande för kanske 8 år sedan, bara administrationen skulle visst kosta en halv miljard och jag har svårt att tro att de är nöjda över att ha minskat folks vilja att värma sig med eget biobränsle nu när Europa har energikris.
Är det inte skatt om man använder veden på en annan fastighet än den växer på? Inte en kotte följer det. Men jag tror att det är så.
Så här gick det till, I deras egna ord. 3:10 inJ Jehu skrev:Det var 100% politisk styrning som stängde reaktorerna.
Vattenfalls VD protesterade mot vansinnet och fick avgå.
[länk]
Lise Nordin i MP har själv stolt berättat om sin insats. [länk]
Och här är vi idag. MP har förstås ansvaret men egentligen är det ju S som släppt fram dom.
Och S som ska bära huvudansvaret för en misslyckad energipolitik.
Sen är det väl ingen som idag är korkad nog att påstå att vind, sol etc är gratis. Det gick för så sent som några år sen, innan verkligheten tog över.
Det beror nog på hur man räknar. Men hade vi haft Oskarshamn, Ringhals och även Barsebäck kvar hade E3 och E4 sett bättre ut.
Redigerat: