43 869 läst · 419 svar
44k läst
419 svar
Elpris på väg ner
Hej
För de intresserade så finns här en artikel ”Tyska flaskhalsar bakom svensk elpriskollaps” i Second Opinion 14 november, 2023.
https://second-opinion.se/tyska-flaskhalsar-bakom-svensk-elpriskollaps/
Där står bland annat; ”den danska elmarknaden förändrats dramatiskt under 2023. Bland annat har marknadspriset på vindkraftselen halverats från januari till oktober, sett till elpriserna på Nord Pool.”
Det som sker nu i elmarknaden är nog dramatiskt för många, inte bara för de som driver vindkraftsparker på PPA-avtal.
Jag vill ha en driftsäker elkraftförsörjning med rimligt låga elpriser. Vi bör nog inte applådera när elpriserna närmar sig nollstrecket eller blir negativa.
För de intresserade så finns här en artikel ”Tyska flaskhalsar bakom svensk elpriskollaps” i Second Opinion 14 november, 2023.
https://second-opinion.se/tyska-flaskhalsar-bakom-svensk-elpriskollaps/
Där står bland annat; ”den danska elmarknaden förändrats dramatiskt under 2023. Bland annat har marknadspriset på vindkraftselen halverats från januari till oktober, sett till elpriserna på Nord Pool.”
Det som sker nu i elmarknaden är nog dramatiskt för många, inte bara för de som driver vindkraftsparker på PPA-avtal.
Jag vill ha en driftsäker elkraftförsörjning med rimligt låga elpriser. Vi bör nog inte applådera när elpriserna närmar sig nollstrecket eller blir negativa.
Mikael_LMikael_L skrev:
Det må vara så, men det är väl en specialkonstruktion, ”för att hantera energiskatt och moms” inte det normala sättet att hantera dessa saker.
Om det nu sättet att hantera detta, får andra negativa konsekvenser så måste man nog fundera hur man skall göra i stället.
Jo, men det ger ändå ett felaktigt incitament att sälja el till negativt pris. Det är inte sällan stödsystem får den typen av negativa effekter.Mikael_L skrev:
Skulle väl vilja säga att elpriset är på väg upp nu, så snart vi närmar oss nollan kring Göteborg så peakar vi på över 2 kr dagtid, varenda dag redan i november. Bådar väl inte så gott inför vintern.
Försöker du raljera över TS rubrik då var den skriven i mars i år?K karlmb skrev:
Vi har gått in i en ny era där säsongsvariationerna är större än nånsin tidigare.
1995-2020 kunde man möjligen förnimma ett säsongsmönster men med solenergi som ny faktor ser vi klara skillnader.
Ett mönster som kommer bestå…?
Sannolikt, jag gissar att det även kommer fler värmepumpar för att ersätta gas för värme nere i Europa, det ökar lasten på vintern.
Hej ZoddeZ Zodde skrev:
Både vindkraft och solcellsproduktion har ett säsongsmönster men det är inte likadant.
När jag för ett antal år sedan lade ett stapeldiagram för månadsvis vindkraftsproduktion ovanpå ett stapeldiagram för månadsvis elbehov för mitt hus, så stämde det månadsvis hyfsat bra. Det fattas något vissa månader och är överskott andra månader.
Lägger jag ett stapeldiagram för månadsvis solcellsproduktion ovanpå ett stapeldiagram för månadsvis elbehov för mitt hus, så är kurvorna närmast ”inverterade”. Avvikelsen är då mycket större och skulle skillnaden lagras på något sätt så handlar det om större volymer och betydligt längre tider.
Elnätet har i sig ingen lagringsförmåga (trots att en del verkar tro det) utan den effekt (och energi) som fattas måste tillföras på något sätt. Oberoende om vi till exempel försöker lagra i vätgas eller batterier så innebär det utrustning och en kostnad.
Väljer vi att reglera upp/ned annan produktion, så behövs rimligen även då det tillföras mer utrustning om säsongsmönstrets variationer ökar genom ökad inblandning av vindkraft och solceller i elproduktionen.
Jag håller med om att skillnaderna är större idag.
Jag anar även, att elsystemet är mera instabilt (osäkert) idag.
HejM Martin Lundmark skrev:Hej Zodde
Både vindkraft och solcellsproduktion har ett säsongsmönster men det är inte likadant.
När jag för ett antal år sedan lade ett stapeldiagram för månadsvis vindkraftsproduktion ovanpå ett stapeldiagram för månadsvis elbehov för mitt hus, så stämde det månadsvis hyfsat bra. Det fattas något vissa månader och är överskott andra månader.
Lägger jag ett stapeldiagram för månadsvis solcellsproduktion ovanpå ett stapeldiagram för månadsvis elbehov för mitt hus, så är kurvorna närmast ”inverterade”. Avvikelsen är då mycket större och skulle skillnaden lagras på något sätt så handlar det om större volymer och betydligt längre tider.
Elnätet har i sig ingen lagringsförmåga (trots att en del verkar tro det) utan den effekt (och energi) som fattas måste tillföras på något sätt. Oberoende om vi till exempel försöker lagra i vätgas eller batterier så innebär det utrustning och en kostnad.
Väljer vi att reglera upp/ned annan produktion, så behövs rimligen även då det tillföras mer utrustning om säsongsmönstrets variationer ökar genom ökad inblandning av vindkraft och solceller i elproduktionen.
Håller med om att (säsongs)skillnaderna är större.
Men att systemet skulle vara mer instabilt idag undrar jag lite vad du har för belägg att påstå.
Elnätet i sig har visserligen ingen lagringsförmåga men det finns alltid ett europeiskt behov av grön el. Så vi kan sälja vårt överskott till det europeiska batteriet. När vi har underskott kan vi köpa tillbaka elen som då inte längre är grön och mycket dyrare. Det blir en form av optimering av grön el men marginalelen är fortsatt brun.M Martin Lundmark skrev:Hej Zodde
Nä, för på den tiden så ersattes bortfallet av el från gaskraft när gaspriset låg på 18-20€, nu ersätts bortfallet av el från gaskraft som drivs med ett gaspris på 50-60€Z Zodde skrev:
Förra hösten/vintern varierade gaspriset mellan 60 och 280€
Så det har väl egentligen alltid sett ut ungefär såhär, men vi märkte inget så länge som elen tillverkades någorlunda billigt på kontinenten.
Nej vi märkte inget för norsk vattenkraft fyllde nästan alltid våra kablar mot kontinenten.Mikael_L skrev:Nä, för på den tiden så ersattes bortfallet av el från gaskraft när gaspriset låg på 18-20€, nu ersätts bortfallet av el från gaskraft som drivs med ett gaspris på 50-60€
Förra hösten/vintern varierade gaspriset mellan 60 och 280€
Så det har väl egentligen alltid sett ut ungefär såhär, men vi märkte inget så länge som elen tillverkades någorlunda billigt på kontinenten.