43 872 läst · 419 svar
44k läst
419 svar
Elpris på väg ner
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
SE3 nu på morgonen, kör från batteri de dyra timmarna och kör luftluftvärmepumpen dygnet runt nu sedan det blev kallare ute. Ska bli väldigt intressant att se vad Ngenic, kopplad till Nibe F370 kan spara, installation måndag nästa vecka.
Men lite bortskämd har jag nog blivit, med en att ladda en ganska lång period för under 10öre, och en hel del negativt.
Nu har det ju varit dyrt med 40-50öre kWh, det blir ju nästan en krona per mil, + lite skatter och överföring till detta.
Nu har det ju varit dyrt med 40-50öre kWh, det blir ju nästan en krona per mil, + lite skatter och överföring till detta.
Det här låter lite som " javisst, det kostade 100 000 för förstaklassbiljetten till New York, men nu när jag sitter på flyget så behöver jag ju inte ens betala 20:- för läsken!"nikasp skrev:
Du kan ju tolka hur du vill men att jag tjackat solpaneler, batteri, LLVP och Ngenic ser jag som en långsiktig investering. Räknar inte med att det ska vara breakeven på många år.Tomtom79 skrev:
Och dessutom galet svårt att räkna med de här svängningarna. Min spekulation är att priserna kommer inte att vara så låga som i somras kommande höstar och vintrar, menar på 5-10 år sikt. Så nu har vi gjort vad vi kan i det här huset, eller kanske blir en LLVP i garaget också. Borde köpt direkt för 8 år sen då hade den varit betalt sig för länge sedan.
Har du ett superavtal? Systempris på Nordpool idag är 1,027 kr/kWh före avgifter. 1,76 kr/kWh på morgonen idag och inte särskilt lågt under hela dagen heller.Mikael_L skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Timpris och nattladdning är ju det man använder sig av.nikasp skrev:
Frugans Fiat drar på sommaren 1,1 kWh per mil och då man då de flesta dagar kunde ladda för 80 öre (inkl allt) så kostade drivningen av bilen under kronan per mil. Dyrare nu då bilen drar runt 1,3 kWh med värme och elen ligger runt 1,30 inklusive allt. Dvs runt 1,7 kr/mil.
nikasp skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns dyrt som @Mikael_L skrev. Saknar under 10 öre som var någon vecka sen redan!
Blir 3 timmar laddning inatt då vi ska iväg i helgen :/