Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Det var som fan, billigaste fastpriset på elskling i SE1 är 76öre
Med eller utan alla avgifter? Hans pris va utan.
 
M
Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Det var som fan, billigaste fastpriset på elskling i SE1 är 76öre
Det ändrar sig hela tiden. Just nu är 81 öre billigaste 1-års avtal i SE3. Elpris är ALLTID utan moms.
 
G Ganescha skrev:
Med eller utan alla avgifter? Hans pris va utan.
Okej, elskling beskriver priset som "ink allt"
 
Ja, dom anger ink moms.
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Okej, elskling beskriver priset som "ink allt"
Ja, förlåt, tänkte mer på påslagen osv.
Under 1 kr har det inte varit i SE3 sen början av 2022 kanske.
 
  • Gilla
Störstmjölken
  • Laddar…
nikasp
SE3 nu på morgonen, kör från batteri de dyra timmarna och kör luftluftvärmepumpen dygnet runt nu sedan det blev kallare ute. Ska bli väldigt intressant att se vad Ngenic, kopplad till Nibe F370 kan spara, installation måndag nästa vecka.
 
  • Histogram visar elpriset över tid, pekar ut topp kl. 08:00-09:00, SE3 Sverige, pris per kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Batteriet kostade ju satan men skönt att kunna köra från batteri som laddats på natten till 1/3 av priset på morgonen. Det här är SE3 den 27:e oktober.
 
  • Linjediagram som visar timvisa data. Fluktuationer i värden. Datum: 27 oktober 2023. Text: SE3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Och faktiskt så driver panelerna huset just nu, hade räknat med i princip noll men än så länge ger det några watt 🙂

Hus med solcellspaneler, energiförbrukningsgränssnitt som visar produktion, batterilagringskapacitet och nätanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Mikael_L
Men lite bortskämd har jag nog blivit, med en att ladda en ganska lång period för under 10öre, och en hel del negativt.

Nu har det ju varit dyrt med 40-50öre kWh, det blir ju nästan en krona per mil, + lite skatter och överföring till detta.
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Batteriet kostade ju satan men skönt att kunna köra från batteri som laddats på natten till 1/3 av priset på morgonen.
Det här låter lite som " javisst, det kostade 100 000 för förstaklassbiljetten till New York, men nu när jag sitter på flyget så behöver jag ju inte ens betala 20:- för läsken!"
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
OramaC och 8 till
  • Laddar…
nikasp
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det här låter lite som " javisst, det kostade 100 000 för förstaklassbiljetten till New York, men nu när jag sitter på flyget så behöver jag ju inte ens betala 20:- för läsken!"
Du kan ju tolka hur du vill men att jag tjackat solpaneler, batteri, LLVP och Ngenic ser jag som en långsiktig investering. Räknar inte med att det ska vara breakeven på många år.

Och dessutom galet svårt att räkna med de här svängningarna. Min spekulation är att priserna kommer inte att vara så låga som i somras kommande höstar och vintrar, menar på 5-10 år sikt. Så nu har vi gjort vad vi kan i det här huset, eller kanske blir en LLVP i garaget också. Borde köpt direkt för 8 år sen då hade den varit betalt sig för länge sedan.
 
nikasp
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men lite bortskämd har jag nog blivit, med en att ladda en ganska lång period för under 10öre, och en hel del negativt.

Nu har det ju varit dyrt med 40-50öre kWh, det blir ju nästan en krona per mil, + lite skatter och överföring till detta.
Har du ett superavtal? Systempris på Nordpool idag är 1,027 kr/kWh före avgifter. 1,76 kr/kWh på morgonen idag och inte särskilt lågt under hela dagen heller.
 
M
nikasp nikasp skrev:
Batteriet kostade ju satan men skönt att kunna köra från batteri som laddats på natten till 1/3 av priset på morgonen. Det här är SE3 den 27:e oktober.
Hade varit kul att se en kalkyl på batteriet. Vad kostade det? Och hur mycket kan det lagra?
 
nikasp nikasp skrev:
Har du ett superavtal? Systempris på Nordpool idag är 1,027 kr/kWh före avgifter. 1,76 kr/kWh på morgonen idag och inte särskilt lågt under hela dagen heller.
Timpris och nattladdning är ju det man använder sig av.

Frugans Fiat drar på sommaren 1,1 kWh per mil och då man då de flesta dagar kunde ladda för 80 öre (inkl allt) så kostade drivningen av bilen under kronan per mil. Dyrare nu då bilen drar runt 1,3 kWh med värme och elen ligger runt 1,30 inklusive allt. Dvs runt 1,7 kr/mil.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Har du ett superavtal? Systempris på Nordpool idag är 1,027 kr/kWh före avgifter. 1,76 kr/kWh på morgonen idag och inte särskilt lågt under hela dagen heller.
Mobilappskärm visar graf över elpriser i öre, högt pris mitt på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns dyrt som @Mikael_L skrev. Saknar under 10 öre som var någon vecka sen redan!
Blir 3 timmar laddning inatt då vi ska iväg i helgen :/
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.